Aviseringar
Rensa alla

Peak oil, vad tror ni kommer hända?


Ämnesstartare

Jag blev lite ledsen ( [sad] ) över att ingen blev intresserad av min tråd om AIPAC och pro-israeliskt lobbying, så nu gör jag en som förhoppningsvis kommer bli mer intressant.

Många har säkert hört talas om peak oil. Kort och gott finns det beräkningar - som man har goda skäl att hålla för sanna - som visar att råoljeproduktionen håller på, eller kanske till och med redan har, nått sin topp och att den snart kommer gå utför. En annan sak som många säkert har förstått vid det här laget är att det sätt på vilket vi för våra västerländska liv, bygger våra samhällen etc., nästan helt och hållet är beroende av denna olja och att om oljepriserna går upp, så blir allt annat vi vill köpa också dyrare (inte bara dessa livsnödvändiga, ack så jättehäftiga nya mobiltelefonerna utan även såna tråkiga och överflödiga saker som mat och mediciner - tänka sig, va?). För att göra det hela ännu värre fortsätter människor att knulla som kaniner, vilket gör att det blir ännu fler munnar att mätta... och även om vi mot förmodan lyckas skrapa ihop pengar till att köpa mat, så kan även maten komma att bli en bristvara när fosforn (som används i konstgödsel i stora delar av världen) sinar. Som slutknorr skulle jag kunna nämna den globala uppvärmningen, men jag vill inte verka för pessimistisk.

Ett diagram som tydliggör det hela:

Image

Vad tror ni kommer hända? Kommer vi bygga fler kärnkraftverk och satsa mer på el-bilar och dylikt, eller hitta nåt annat realistiskt alternativ till oljan? Eller är det kanske redan för sent?


   
Citera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Många har säkert hört talas om peak oil.

Dagens uttryck "peak oil" är väldigt diffust.

När man idag pratar om "peak oil" så omfattar det den sammanlagda produktionen av olja på oljefält som idag är i drift och har blivit seismologiskt undersökta. Då talar det sitt tydliga språk, dvs att produktionen avtar för varje dag som går. Man behöver trycka in mer luft för att få ut lika mycket olja som tidigare.

Det som däremot INTE är medräknat i "peak oil" är de oexploaterade oljefälten runt om i världen. Det finns gigantiska oljefält som står toma i både Kanada, Ryssland och på polerna. Nu har man visserligen avtalat att polerna ska förbli orörda, men i en framtid där vi fortfarande är i behov av olja så är det inte orimligt att detta avtalet kommer rivas.

Något som däremot är säkert är att oljepriset kommer att öka och öka. Vilket ger upphov till risken för nya ekonomiska kriser.

Lämna myrorna i fred:

Vad tror ni kommer hända? Kommer vi bygga fler kärnkraftverk och satsa mer på el-bilar och dylikt, eller hitta nåt annat realistiskt alternativ till oljan? Eller är det kanske redan för sent?

Med tanke på att det finns en massa oexploaterad olja och att forskning kring etanolframställning, fusion, sol- samt vattenenergi hela tiden gör framsteg så ser jag inte att det skulle vara för sent.

Det finns tillräckligt med oljereserver tills den dagen vi har kommit så pass långt att vi kan ersätta oljan med någon annan form av energikälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Det finns gigantiska oljefält som står toma i både Kanada, Ryssland och på polerna.

Räcker den oljan för att alla länder som "behöver" den då?

Marmoth:

Det finns tillräckligt med oljereserver tills den dagen vi har kommit så pass långt att vi kan ersätta oljan med någon annan form av energikälla.

Jag tycker nog allt att du är lite väl optimistisk när du skriver "tills den dagen". Det är väl nästan lika bra att räkna med att det kommer bli några svåra år (där matpriserna etc. är skyhöga)? Annars vill jag också gärna tro att vi kommer att ha hittat bättre alternativ innan det är för sent (snarare än tills den dagen).

Sen har vi fosforn också. Grejen är den att det är ohållbart att försöka trolla fram naturresurser hela tiden. Om fler och fler länder blir industrialiserade i världen kommer de också behöva ta del av olja och fosfor för att deras ekonomier ska gå runt. Det är rätt enkelt att förutsäga hur det kommer sluta...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi får börja odla vår olja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Räcker den oljan för att alla länder som "behöver" den då?

Det är ju svårt att sia om eftersom att de oljefälten inte är prospekterade än. Men jo, jag skulle gissa det.

Faktum är att de oljefälten som är i drift idag är väldigt gamla och det är dags att börja leta nytt.

Lämna myrorna i fred:

Jag tycker nog allt att du är lite väl optimistisk när du skriver "tills den dagen".

Nej, jag är realist. Man tjänar ingenting på att gå och se domedagen utanför dörren.

Lämna myrorna i fred:

Det är väl nästan lika bra att räkna med att det kommer bli några svåra år (där matpriserna etc. är skyhöga)?

Nä det tycker jag inte. Framställningen av etanol har effektiviserats enormt mycket bara det senaste året. Jag är ganska säker på att vi inte kommer vara beroende av olja den dagen oljan "tar slut".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Det är ju svårt att sia om eftersom att de oljefälten inte är prospekterade än. Men jo, jag skulle gissa det.

Men tycker du verkligen det låter realistiskt i ljuset av det faktum att det blir fler och fler människor på vår jord? Men visst, svårt att sia är det. Jag är nog ändå av åsikten att det finns goda skäl att vara orolig dock.

Marmoth:

Framställningen av etanol har effektiviserats enormt mycket bara det senaste året. Jag är ganska säker på att vi inte kommer vara beroende av olja den dagen oljan "tar slut".

Du förbiser att fosforn antagligen kommer börja sina också, vilket jag antar också kommer att påverka framställningen av etanol bra jävla mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Men tycker du verkligen det låter realistiskt i ljuset av det faktum att det blir fler och fler människor på vår jord?

Jag tycker att det åtminstone är mer realistiskt än att anta att oljan inte kommer räcka tills dess att vi har en ersättning till den.

Visst är även jag orolig, men inte så att det väger över.

Lämna myrorna i fred:

Du förbiser att fosforn antagligen kommer börja sina också, vilket jag antar också kommer att påverka framställningen av etanol bra jävla mycket.

Nja, varför skulle den göra det? Påverka framställningen dvs?

Sen finns det ju vattenkraft och solkraft som är på G.. och även fusion de närmsta 50 åren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Nja, varför skulle den göra det? Påverka framställningen dvs?

Jag har ingen källa på det, men jag skulle vara beredd på att sätta rätt mycket pengar på att man använder fosforbaserade gödningsmedel för sockerrörsfälten. Eller finns det någon mer effektiv metod att få fram etanol än att odla sockerrör?

Marmoth:

Sen finns det ju vattenkraft och solkraft som är på G.. och även fusion de närmsta 50 åren.

Fusion får vi hoppas de lyckas uppnå, men det känns ändå som något av ett vågspel att förlita sig till. Annars har man ju alltid vanlig fission att falla tillbaka på, men det kommer att kosta förbannat mycket att bygga jättemånga nya kärnkraftverk och sen måste folk gå över till el-bilar förhållandevis snabbt också. Mycket kan gå åt helvete, det måste du medge!

Tillägg: finns givetvis fler sätt att framställa etanol, men alla är väl beroende av någon form av odling. Och för att kunna odla så mycket så möjligt på så kort tid som möjligt använder man gödningsmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Eller finns det någon mer effektiv metod att få fram etanol än att odla sockerrör?

Ja, de har ju forskat fram jästsvampar som gör det möjligt att utvinna etanol ur allt cellulosahaltigt material. Dvs det mesta.. Exempelvis majs-slagg som blir över efter att man har skördat majskolvarna.

Vilket gör att marknaden för Etanol i USA kan bli enormt stor eftersom att det är världens största majsmarknad.

Det är ett svenskt företag som har forskat fram dessa och det har testats i industriell skala. De nya jästsvamparna har dessutom visat sig framställa 40-70% mer etanol, beroende på materialet man använder.

Lämna myrorna i fred:

Mycket kan gå åt helvete, det måste du medge!

Absolut. Vi får ju förlita oss på forskning och utveckling och det är aldrig hundraprocentigt. Dock kan vi ju göra allt som krävs genom att ge denna forskning de resurserna som behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Blattar (Du röstade på detta alternativ)

Har ingen åsikt i frågan om olja då jag är oinsatt. Men det kanske skulle lösa sig om vi inte lät så många invandrare komma hit och köra bil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Men det kanske skulle lösa sig om vi inte lät så många invandrare komma hit och köra bil.

Hahaha[bigsmile] Trots att jag vet att du skämtar så måste jag påstå att det snarare minskar oljebehovet att ta hit fler invandrare. Är de kvar nere i Iran och Irak så betalar de ju bara några öre per liter bensin = oljan tar snabbare slut[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Ja, de har ju forskat fram jästsvampar som gör det möjligt att utvinna etanol ur allt cellulosahaltigt material. Exempelvis majs-slagg som blir över efter att man har skördat majskolvarna.

Intressant! Tror jag har hört nåt om det tidigare. Länka gärna om du läst nån artikel om det som är extra bra. Fast problemet kvarstår...

Marmoth:

Vilket gör att marknaden för Etanol i USA kan bli enormt stor eftersom att det är världens största majsmarknad.

... för hur pass beroende tror du inte världens största majsmarknad är av konstgödsel?

Här har du en artikel som förklarar lite varför just fosforn är så viktig i jordbruket och varför det skulle bli väldigt svårt att hitta någon slags ersättning:
http://southeastfarmpress.com/management/experts-fear-phosphorus-shortage-future

Marmoth:

Absolut. Vi får ju förlita oss på forskning och utveckling och det är aldrig hundraprocentigt. Dock kan vi ju göra allt som krävs genom att ge denna forskning de resurserna som behövs.

Givetvis. Mycket mer pengar behövs pumpas in till forskning världen över. Just därför är det väldigt viktigt att så många människor som möjligt blir medvetna om att det kan gå åt helvete de närmaste 50 åren, även om det visar sig att det inte gör det. Better safe than sorry.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Har ingen åsikt i frågan om olja då jag är oinsatt. Men det kanske skulle lösa sig om vi inte lät så många invandrare komma hit och köra bil.

Ja, dessa jävla invandrare! Tur att vi verkar ha UM på vår sida:

Blattar
40.0% (4 st)

Näthat
10.0% (1 st)

Höga skatter
30.0% (3 st)

Knarkare (Du röstade på detta alternativ)
20.0% (2 st)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Intressant! Tror jag har hört nåt om det tidigare. Länka gärna om du läst nån artikel om det som är extra bra. Fast problemet kvarstår...

​Taurus Energy (fett aktietips på lång sikt om du är intresserad av sånt.. snart ramlar avtal in från både USA och Kina)

Lämna myrorna i fred:

... för hur pass beroende tror du inte världens största majsmarknad är av konstgödsel?

Fast just majs var ett exempel. Det finns med den nya metoden tillräckliga cellulosahalter i massor av växtlighet.

Ska läsa din länk imorrn! God natt!


   
SvaraCitera

Överbefolkning kommer inte bli ett problem då befolkningsökningen stagnerar när ett samhälle når en viss demografisk fas.


   
SvaraCitera