Aviseringar
Rensa alla

Pedofili - är det verkligen så hemskt om båda är med på det?


Ämnesstartare

Brk g:

var det inte du som hoppade på mig för en betydligt mindre urflippad jämförelse förut?

Har absolut ingen som helst aning.

Brk g:

tror du att man blir smart av att ha en "flashig" avatar?

Nej. Men jag har funderat på hur folk uppfattar folk genom avataren. Till exempel att isola av av vissa uppfattades (felaktigt) som attribut som passade hennas avatar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Högst relevant eftersom unga saknar empati och förståelse för psykologi.

Saknar unga empati? På vilket sätt då?

Nachac:

En så ung person är varken fysiskt eller psykiskt utrustad för sex.

Konstigt att de inte är fysiskt eller psykiskt utrustade, för i deras kultur fungerar det uppenbarligen alldeles utmärkt. Det är knappast en mänsklig fråga, utan en kulturell (som så mycket annat).

Nachac:

vilja att skydda barn från övergrepp av vuxna, vilket alla sexuella aktiviteter mellan vuxna och barn är, eftersom samtycke är omöjligt på grund av barnets beroendeställning

Behöver inte alls vara sant. Det kan finnas ett barn som är nyfiken på sex och vill prova. Det har ingenting med beroendeställning att göra.

Alla sexuella aktiviteter mellan barn och vuxna är INTE övergrepp i min mening, det beror ju helt på hur den sexuella aktivieten startar.

Nachac:

samt barnets oförmåga att förstå vad det ger samtycke till.

Jag tror inte barn är så oförmögna som du vill tro att dom är.

Nachac:

Tror du att alla exempel på människor som har ett fullständigt förstört psyke i vuxen ålder för att de blev sexuellt utnyttjade som små är påhittade?

Utnyttjade ja. Det är en helt annan sak och det skrev jag i huvudinlägget också. Vad jag pratar om är spontan, sexuell nyfikenhet från barn och kulturer där det är per automatik inte är fel att barn har sex med vuxna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte pedofili nödvändigtvis skulle vara skadligt för barn, och det är inte ont i sig (vad är det egentligen?), men i våran kultur är det hemskt. Barnet kommer t ex växa upp i ett samhälle som tycker det är fel att ha sex med barn, oavsett samtycke, som ser det som ett allvarligt övergrepp och därmed kommer hn nog också tycka det själv. I ett samhälle där sex skulle vara vad puss på kinden är i vårt tycker jag inte det är hemskt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Har absolut ingen som helst aning.

jag jämförde alkoholkonsumtion för smakupplevelsen med övrig drogkonsumtion för smakupplevelser eller motsvarande. [wink]

Myksa:

Nej. Men jag har funderat på hur folk uppfattar folk genom avataren. Till exempel att isola av av vissa uppfattades (felaktigt) som attribut som passade hennas avatar.

håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

jag jämförde alkoholkonsumtion för smakupplevelsen med övrig drogkonsumtion för smakupplevelser eller motsvarande. [wink]

Ja just det!
Att dricka för att det är gott jämställde du med att skjuta droger för att man gillar nålstick..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Konstigt att de inte är fysiskt eller psykiskt utrustade, för i deras kultur fungerar det uppenbarligen alldeles utmärkt. Det är knappast en mänsklig fråga, utan en kulturell (som så mycket annat).

Om det "fungerar" är ju subjektivt. Ett patriarkalt samhälle där kvinnan inte får visa sitt ansikte "fungerar" också, men är det bra?

De är inte fysiskt utrustade för att de inte har kommit förbi puberteten, vilket gör att de inte är redo för samlag.

De är inte psykiskt utrustade eftersom de inte äger förmågan att på en djupare nivå förstå vad sex är.

oskar_det:

Behöver inte alls vara sant. Det kan finnas ett barn som är nyfiken på sex och vill prova. Det har ingenting med beroendeställning att göra.

Se ovan. Barnet är nyfiket för att det kan inte på en djupare nivå förstå vad det är och det bör inte ha det på grund av brist på fysisk och psykisk utveckling.

oskar_det:

Jag tror inte barn är så oförmögna som du vill tro att dom är.

Jag argumenterar utifrån dagens forskning, ge något sorts underlag till vad du "tror."

oskar_det:

Utnyttjade ja. Det är en helt annan sak och det skrev jag i huvudinlägget också. Vad jag pratar om är spontan, sexuell nyfikenhet från barn och kulturer där det är per automatik inte är fel att barn har sex med vuxna.

Se ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon annan:

Jag tror inte pedofili nödvändigtvis skulle vara skadligt för barn

Precis. Själva fenomenet är inte skadligt i sig, men tvången och övergreppen är skadliga. Tyvärr kan inte folk hålla isär begrepp i känsliga frågor.

Någon annan:

I ett samhälle där sex skulle vara vad puss på kinden är i vårt tycker jag inte det är hemskt..

Vilket får mig att tänka på att det i vissa kulturer är en sedvanlig hälsning att pussa varandra på kinden. I vår kultur är det homosexualitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

De är inte fysiskt utrustade för att de inte har kommit förbi puberteten, vilket gör att de inte är redo för samlag.

Det finns flickor som går in i puberteten vid 7-8 års ålder och det finns tioåringar som har bröst som är större än 30-åringar som knappt har bröst alls. Men visst, är barnet uppenbart inte redo för sex (till exempel för liten och trång) så är det klart att man inte ska göra något. Inget tvång som sagt.Men att prova däremot så att barnet får reda på vad det är och kan förstå det.

Och JA, barn förstår om man förklarar istället för förbjuder.

Nachac:

De är inte psykiskt utrustade eftersom de inte äger förmågan att på en djupare nivå förstå vad sex är.

Vilken sorts djupare nivå pratar du om nu?

Nachac:

Jag argumenterar utifrån dagens forskning, ge något sorts underlag till vad du "tror."

Nej, men hur andra kulturer fungerar i praktiken. Du argumenterar utifrån vad ett gäng vitklädda människor skriver ned på papper efter att ha gjort hypotetiska och teoretiska undersökningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Det finns flickor som går in i puberteten vid 7-8 års ålder

Ja, det finns alltid undantag, givetvis. Vissa mognar snabbare än andra, dock bör man inte grunda regler efter undantag, särskilt när det lär vara ytterst ovanligt att fysisk och psykisk brådmognad händer samtidigt.

oskar_det:

Vilken sorts djupare nivå pratar du om nu?

Det är ju inte bara akten, utan också hormoner, den psykiska påfrestningen et cetera. Det är en stor sak, i synnerhet när det är ett barn.

oskar_det:

Du argumenterar utifrån vad ett gäng vitklädda människor skriver ned på papper efter att ha gjort hypotetiska och teoretiska undersökningar.

Jag tror jag ska sluta diskutera nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vid fem års ålder kan man knappt ha stånd, än mindre trycka in den i någon jämnåring tös fitta. Ser inte riktigt hur sex skulle fungera mellan småbarn. Men det är skitsamma, tycker det verkar riktigt, riktigt osmakligt. Visst har det säkert fungerat i Lapacha kulturen. Men alla kulturer kan utvecklas olika av mer eller mindre rena händelser. Det betyder inte att sex är något naturligt för småbarn. Och i denna kulturen verkar det mycket riktigt vara dom äldre som pådyvlar dom att kleta på varandra. Det är inget som en femåring skulle få för sig att göra helt naturligt då man inte har någon sexdrift i den åldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ja just det!
Att dricka för att det är gott jämställde du med att skjuta droger för att man gillar nålstick..?

oh yes I did


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

dock bör man inte grunda regler efter undantag

Man bör inte heller förbjuda undantag.

Nachac:

Det är en stor sak, i synnerhet när det är ett barn.

Jag skulle nog vilja säga att det är en stor sak för alla. Varför inte låta ett barn prova om det vill?

Nachac:

Jag tror jag ska sluta diskutera nu.

Varför det? Jag ställde bara en kulturs praktiska utövande mot ett gäng labbråttor som presenterar sannolikhet och blir sponsrade av diverse företag som vill påvisa diverse saker.

Ganthuc:

Men alla kulturer kan utvecklas olika av mer eller mindre rena händelser. Det betyder inte att sex är något naturligt för småbarn.

Det betyder inte heller att det är något onaturligt för småbarn.

Ganthuc:

Det är inget som en femåring skulle få för sig att göra helt naturligt då man inte har någon sexdrift i den åldern.

Men ett barn som är 10-11 år har nästan definitivt en sexdrift.

Och varför måste man ha sex bara för sexdriftens skull? Varför inte för kärlekens? Bara för att prova och upptäcka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Pedofili - är det verkligen så hemskt om båda är med på det?

Bara när det är män som tycker om småtjejer..

Tycker inte alls det är så farligt om tex: en 12-årig pojke sexar en 25-årig tjej.. Vart asskåt på 25-åringar när jag var mellan 6 & 12. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vart asskåt på 25-åringar när jag var mellan 6 & 12.

Hoppas du inte försöker vara rolig nu, men... well.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Hoppas du inte försöker vara rolig nu, men... well.

Jag är seriös, blev du äcklad? [confused]


   
SvaraCitera