Aviseringar
Rensa alla

Pekgul hotar att petas - shitstorm incoming


Ämnesstartare

http://svt.se/2.22620/1.2470686/pekgul_petas_av_valberedning_-_intern_kritik

Det här är intressant. En riksdagsledamot inom S säger:

"Om S-kvinnornas kongress inte väljer Nalin, så skulle ingen av de ledande socialdemokraterna ha utomsvensk bakgrund och det är ett jätteproblem."

På vilket sätt är det ett jätteproblem? Jag trodde folk valdes på grund av sin kompetens och inte pga kön, härkomst eller längd/vikt (ja, vänta ni bara, snart kommer jämställdheten att innefatta tjocka och smala människor också, det ska vara lika överallt!!).

Låt mig gissa att detta bekymmer är partiteater, dvs man vill ha olika ansikten utåt som SYNS. En invadrare, en kvinna, en man, en svensk, en fet, en kort, en lång, en smal. För jag tror inte problemet ligger i personernas kompetens.


   
Citera

oskar_det:

På vilket sätt är det ett jätteproblem?

gissa

oskar_det:

(ja, vänta ni bara, snart kommer jämställdheten att innefatta tjocka och smala människor också, det ska vara lika överallt!!)

vadå snart, lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

gissa

Berätta.

internet:

vadå snart, lol

Har det redan hänt?! [surprised]


   
SvaraCitera

oskar_det:

Berätta.

pga. mångfald framför enfald, det är inte en slump att de flesta politiker är medelålders män (vita) och att det också påverkar hur politiken förs och vilka som gynnas av den.

oskar_det:

Har det redan hänt?!

nej, i arbetet för jämställdhet exkluderas vissa grupper


   
SvaraCitera

hata alla tjocka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det är inte en slump att de flesta politiker är medelålders män (vita) och att det också påverkar hur politiken förs och vilka som gynnas av den.

Så alla vita politiker tänker på samma sätt menar du?

Jag tror det är rätt stor skillnad mellan Ohly och Reinfeldt, bara för att ta ett exempel.


   
SvaraCitera

oskar_det:

det är ett jätteproblem

Nonsens.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Så alla vita politiker tänker på samma sätt menar du?

nej, det säger jag inte, men de har en liknande position i samhället och har ingen erfarenhet av de situationer som minoritetsgrupper stöter på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

men de har en liknande position i samhället och har ingen erfarenhet av de situationer som minoritetsgrupper stöter på.

Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt kan man ju inte ta hänsyn till alla minoriteter som finns i politiken. Så vem avgör vilka minoriteter som får representation?

Jag tycker det är bättre att man går på kunskap.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt kan man ju inte ta hänsyn till alla minoriteter som finns i politiken. Så vem avgör vilka minoriteter som får representation?

naturligtvis går det inte att få in alla minoriteter, men att sträva efter att ha en blandning av så många som möjligt både vad det gäller klass, kön, etnicitet, ålder, mental (o)hälsa etc. det är inte rimligt att en av dessa grupper ska ha övertaget vid beslut om saker angelägna för alla andra.

oskar_det:

Jag tycker det är bättre att man går på kunskap.

vad som är kunskap och vad som är efterfrågat definieras av den grupp människor som innehar makten, i vårt samhälle (och på ett globalt plan) är det vita män i medelåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

men att sträva efter att ha en blandning av så många som möjligt både vad det gäller klass, kön, etnicitet, ålder, mental (o)hälsa etc

Håller faktiskt inte med här. Om varje etnicitet vill ha representation får de allt bevisa att de är lika bra eller bättre som sina konkurrenter.

internet:

vad som är efterfrågat definieras av den grupp människor som innehar makten, i vårt samhälle (och på ett globalt plan) är det vita män i medelåldern.

Det kan jag iofs hålla med om. Väldigt bra formulerat och kloka ord.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Håller faktiskt inte med här. Om varje etnicitet vill ha representation får de allt bevisa att de är lika bra eller bättre som sina konkurrenter.

alla etniciteter behöver inte representeras, men invandrare behövs eftersom de säkerligen har en annorlunda syn på integrationen i sverige än den som lever och frodas i det vita medelklassområdet. det är trots allt de som "ska" integreras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar väl om att alla grupper av människor ska finnas representerade i partiet? Fattiga invandrare från Herrgården i Malmö vill nog t.ex. inte företrädas av folk från kritvita rikemansområden som Västra Hamnen. Jag hade då inte velat företrädas av nån rik fjant som aldrig varit arbetslös eller lönearbetat i sitt liv och lever i en helt annan verklighet än mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att tro att politik handlar om kompetens och verklighetsförankring är naivt. Politik handlar om en övertygelse kallad ideologi som i förväg bestämt vad som är bra och ej vad forskning än kommer fram till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

oskar_det: Har det redan hänt?!

nej,

jo är ni dumma
feminister som klagar på att modevärlden använder smala modeller


   
SvaraCitera