Aviseringar
Rensa alla

Pekgul hotar att petas - shitstorm incoming


Ämnesstartare

Det är väl egentligen bara välja och vraka, Socialdemokraternas undergång är ett faktum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hata folk som ser modevärlden som en entitet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I sig är det ju inget jätteproblem. Det går alldeles utmärkt att representera en grupp utan att tillhöra den. Det har inte minst vänstern god erfarenhet av. Men, det är lite svårt för sossarna att försvara sin kvoteringspolitik om man själv inte föregår med gott exempel inom det egna partiet.

Tillsammans med Mona Sahlin så är hon en symbol för partiets dekadens under dom senaste decennierna där man går på ansikte istället för kompetens. Det gick bättre för socialdemokraterna när dom styrdes av dom numera så föraktade, samhällsbärande, vita medelålders män. Mona Sahlin tillträdde som den första kvinnliga partiledaren i socialdemokraternas 100 år långa historia. Det slutade som bekant med fiasko och S förlorade mark till dom andra partierna. Dessförinnan hade partiet krävt en kvinna, och när en kvinna ställde till med fiasko så behövde man komma upp med en ny för att inte bevisa S-kvinnornas inkompetens. Då efterfrågades Margot Wallström som fnyste lite lätt och sa att hon inte var beredd att ta sitt feta arsle från Bryssel för att ta över socialdemokraterna. Till sist fick ändå en ambitiös vit man tillträda, Håkan Juholt.

Då Nalin Pekgul är både invandrare och kvinna så är hon något av vad socialdemokraterna tror vara ett ansikte utåt, ungefär som Nyamko Sambuni för Moderaterna. I hennes debatt med Åkesson strax innan valet så slog det mig varför hon fallit alla ur glömskan. Hon var ointressant och gjorde en svag insats i den debatten.

Men för all del, låt Nalin Pekgul vara kvar. Socialdemokratin är på nergång och kommer fortsätta att vara så, så länge man inte lyssnar på sina konservativa arbetsförande vita kärnväljare. Går allt sämsta möjliga väg kommer sossarna inom en 10 års period att stanna på mellan 18-15 procent. Då kommer det utgöras av ännu ej bortgångna vaneröstande gråsossar och invandrare.


   
SvaraCitera

disco:

jo är ni dumma
feminister som klagar på att modevärlden använder smala modeller

jag skojade

disco:

hata folk som ser modevärlden som en entitet

modevärlden har makten över (en viss del av) estetiken


   
SvaraCitera

ändra modevärlden till (de stora) modehusen


   
SvaraCitera
smisk

Nalin är ganska söt. Har pratat lite med henne. Hon är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag skojade

aha [blush]

internet:

modevärlden har makten över (en viss del av) estetiken

yes
men "modevärlden" väljer ju vad de vill göra
om folk inte gillar det behöver de inte delta


   
SvaraCitera

internet:

hata alla tjocka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inte heller hur det är ett problem. Jag föredrar kvalitet framför kvantitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta:

internet:

pga. mångfald framför enfald, det är inte en slump att de flesta politiker är medelålders män (vita) och att det också påverkar hur politiken förs och vilka som gynnas av den.

Om ett parti med någon trovärdighet vill kunna representera olika minoritetsgrupper så behöver de ha personer i partiet som har erfarenhet av vad det innebär att tillhöra de grupperna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Om ett parti med någon trovärdighet vill kunna representera olika minoritetsgrupper så behöver de ha personer i partiet som har erfarenhet av vad det innebär att tillhöra de grupperna.

Intressant att du utpekar "dom". Jag har ju fått höra att alla är lika mycket svenskar. Varför skulle det finnas erfarenhet för en viss "grupp" av människor som du definierar det? Jag trodde att alla var individer och att det inte finns någon säregen kultur som kan omfattas av en viss grupp? Vad innebär det om dessa minoriteter blir majoritet en dag och svenskar blir i minoritet, vilka "upplevelser" skulle infödda svenskar då ha och vem ska dom då vända sig till?


   
SvaraCitera

disco:

yes
men "modevärlden" väljer ju vad de vill göra
om folk inte gillar det behöver de inte delta

fast det fungerar inte riktigt så enkelt, modehusen som är de som bestämmer villkoren för modevärlden, trendskapare - trender - mainstream, folk påverkas av sin omgivning och det som presenteras för dem, speciellt när någon med samhälleligt erkänd pondus (t.ex. ett stort modehus, de som innehar ett visst mått kapital inom ett visst fält) presenterar en "hype" kring något. man säljer in coolhet, valet finns inte riktigt där som något svart eller vitt.

Hannover_Fiste:

Jag har ju fått höra att alla är lika mycket svenskar.

alla är lika mycket svenska medborgare (förutom de som saknar medborgarskap som egentligen också bör representeras i riksdagen, men jag antar att det finns vissa teknikaliteter som försvårar detta) men alla har ändå inte samma förutsättningar eller erfarenheter (av avsaknaden av förutsättningar). det är lätt att säga att alla kan bli bäst om man kommer från en villaförort till en rik kommun, de som samhällsnormen idag är utformade av/för, men saknar man dessa sociala, ekonomiska eller kulturella kapital som efterfrågas har man noll och inget, en erfarenhet politiker som är manliga vita och medelålders helt eller delvis saknar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såna här trådar gör mig glad att jag i stort sett har tappat intresse för politik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ndå inte samma förutsättningar eller erfarenheter (av avsaknaden av förutsättningar). det är lätt att säga att alla kan bli bäst om man kommer från en villaförort till en rik kommun, de som samhällsnormen idag är utformade av/för, men saknar man dessa sociala, ekonomiska eller kulturella kapital som efterfrågas har man noll och inget, en erfarenhet politiker som är manliga vita och medelålders helt eller delvis saknar.

Sverige är idag delat och därmed skiljer sig "Samhällsnormerna" på vissa ställen, som Rinkeby och Rosengård där dom har sina egna samhällsnormer som grundar sig på islam och sharia. Stadsdelen Tower Hamlets i London är ett ännu extremare exempel på vad det innebär när ett område blir helt övertagen av islam, där icke-muslimer som vistas i området riskerar bli systematiskt angripna, likaså alla kvinnor, oavsett om dem är muslimer eller inte, blir utsatta för övergrepp om dem inte bär slöja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

såna här trådar gör mig glad att jag i stort sett har tappat intresse för politik

Har du också tappat intresset för vårt folks överlevnad?


   
SvaraCitera