Aviseringar
Rensa alla

Pekskärm, det bästa alternativet?


Hej hej, jag har ett skolarbete där jag ska undersöka om pekskärmen verkligen är det bästa alternativet.

Vad tycker du? Är pekskärmen verkligen det bästa alternativet? Motivera gärna ditt svar.[smile]


   
Citera
Åtta

Användbarhet mäts ur ett antal olika synvinklar, och den bör alltid ställas i relation till den kontext vilken produkten används inom. D.v.s. vem som använder den och till vad. Jag rekommenderar dig att läsa Usability Engineering av Jakob Nielsen.


   
SvaraCitera

i vilket sammanhang? [shake]
stor skillnad på mobiltelefoner, miniräknare och tv-skärmar .


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Vanlig skärm (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Vanlig skärm (Du röstade på dett


   
SvaraCitera

Birgrrr:

stor skillnad på mobiltelefoner, miniräknare och tv-skärmar .

I alla sammanhang. Bara att välja och vraka.
Men du kan givetvis välja bland telefoner för att göra det lite extra simpelt. =))

Åtta:

Användbarhet mäts ur ett antal olika synvinklar, och den bör alltid ställas i relation till den kontext vilken produkten används inom. D.v.s. vem som använder den och till vad. Jag rekommenderar dig att läsa Usability Engineering av Jakob Nielsen.

Vi kan givetvis begränsa kategorin till telefoner och alldagligt bruk.


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Hej hej, jag har ett skolarbete där jag ska undersöka om pekskärmen verkligen är det bästa alternativet.

Bästa alternativet för vad? Sparkcykel? Motorsåg? Järnvägsräls?

Hillbilly:

I alla sammanhang.

Är du fullständigt efterbliven?

Hillbilly:

telefoner och alldagligt bruk.

Vad ska det ens betyda? Förbered dig på att bli underkänd på ditt skolarbete; du gör research sämre än en uvecklingsstörd pungråtta.

Pekskärmar är egentligen en ganska kass uppfinning; enda gången de är användbara är när det inte finns plats för bättre input, exempelvis i telefoner. I alla andra sammanhang bör de undvikas som pesten eftersom de bidrar kraftigt till solkatter, är oergonomiska, kostar onödigt mycket, och lätt går sönder.


   
SvaraCitera

TV ska givetvis inte vara pekskärm, vore ju fruktansvärt opraktiskt i om att man helst ska hålla ett avstånd på minst dubbla skärmens diagonal på en full-HD tv.

Mobiltelefon, pekplatta osv är en annan femma dock.


   
SvaraCitera

det är bra till är att ersätta en mus på ställen där det inte riktigt går att ha en mus, tex på mobiltelefoner och tabletdatorer. men jag tycker inte riktigt att det kan ersätta en knappsats på något bra sätt.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Vad ska det ens betyda? Förbered dig på att bli underkänd på ditt skolarbete; du gör research sämre än en uvecklingsstörd pungråtta.

Lite får man faktiskt tänka efter själv. Men självklart, kanske skulle ha formulerat mig bättre. Skall tänkas på till nästa gång. Tack för din feedback! [smile]


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Vanlig skärm (Du röstade på detta alternativ)

stör mig nästan varje dag på min pektelefon. hade skaffat en 3310 om den haft fler funktioner.

men sluta med er bajsnödighet, det är väl rätt uppenbart att hen menar vanligt jävla mobilbruk


   
SvaraCitera

isola:

det är väl rätt uppenbart att hen menar vanligt jävla mobilbruk

Vilken del av "i alla sammanhang" tycker du låter som "mobiltelefon"?

Hillbilly:

Lite får man faktiskt tänka efter själv.

Absolut! Du som gör research måste naturligtvis tänka noga efter vilka frågor du ställer och till vilken målgrupp. Random folk på ungdomar.se, till exempel, är en usel målgrupp oavsett fråga, så jag hoppas verkligen att du bara testar dina frågor här, och inte utför den riktiga undersökningen?


   
SvaraCitera

Hillbilly:

I alla sammanhang. Bara att välja och vraka.

... [crazy]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Vilken del av "i alla sammanhang" tycker du låter som "mobiltelefon"?

Med lite fantasi så kan man väl tänka sig att han menar som flygmaskin, som sexpartnr osv. Men jag har dålig fantasi tror jag. [sad]


   
SvaraCitera

isola:

Med lite fantasi så kan man väl tänka sig att han menar som flygmaskin, som sexpartnr osv. Men jag har dålig fantasi tror jag.

Eller så menar han pekplattor, läsplattor, in-flight entertainment-system, kontrollpaneler för bilar, båtar eller flygplan, kioskdatorer, etc., etc.

Du verkar leva under någon slags medeltidssten där pekskärmar bara figurerar i samband med mobiltelefoner - hur kommer det sig?


   
SvaraCitera