Aviseringar
Rensa alla

Pengabidrag?


Ämnesstartare

Hej!

Vet inte om det är rätt kategori but whatever!
Jag ska förmodligen flytta i skolsyfte efter sommaren. Enda saken jag inte kan få ordning på är detta med pengar. Får studiebidrag och underhåll från min far men det räcker inte. Kan inte bo i en studentlägenhet av personliga anledningar.
Har kollat upp detta med inackorderingsbidrag och bostadsbidrag men får nog inte pengar på något utav de visen och då jag bara är knappt 18 kan jag inte ta lån från CSN så min fråga är om någon vet om något annat vis att få pengar till hyra, mat och räkningar?
Tacksam för svar! =)


   
Citera
Ämnesstartare

Kaaos:

Tacksam för svar! =)

Kolla med socialen. Är dock tveksam om de hjälper då, beror nog på din familjs ekonomiska situation och varför du ska plugga just där.


   
SvaraCitera

Kaaos:

något annat vis att få pengar till hyra, mat och räkningar?

Jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

beror nog på din familjs ekonomiska situation och varför du ska plugga just där.

Får ingen hjälp av familjen på några villkor och måste bort för jag bråkar med hela familjen så gott som varje dag. Och hur hjälper socialen? =)

Beliebes:

Jobb

Har varken tid eller ork till ett jobb när jag bor hemma, än mindre om jag flyttar till mitt egna ställe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaaos:

Och hur hjälper socialen? =)

Ekonomiskt stöd...? ;P
beskriv din situation för dem så får du svar tillbaka. minsta du kan göra.
jag tror dock att om det är i en annan kommun du ska bo i så är det nog din hemkommun som ska hjälpa dig med det.


   
SvaraCitera

Kaaos:

Har varken tid eller ork

Med den inställningen kan det vara svårt att få in pengar eftersom jobb är det som drar in större inkomster. Du kan ju inte leva på bidrag hela livet. Om du nu så gärna vill flytta hemifrån måste du ju se till att du kan försörja dig själv och ta hand om ditt egna liv nu när föräldrarna inte finns till hands (Det låter som att du vill flytta rätt långt ifrån dem) dessutom kan du inte gå i skolan hela livet. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

beskriv din situation för dem så får du svar tillbaka.

TACK! Får springa till soc nästa vecka och kolla! 😀


   
SvaraCitera

Xisco:

beskriv din situation för dem så får du svar tillbaka.

Tror dock inte socialen väljer att hjälpa till i första hand om man frivilligt väljer att flytta hemifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

dessutom kan du inte gå i skolan hela livet.

Ska gå i skola så länge skolorna tillåter det. Och man skulle kunna göra det hela livet, ingen omöjlighet!^^
Jag ska jobba när jag inte har skola och andra saker att ta hand om länge. =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

Tror dock inte socialen väljer att hjälpa till i första hand om man frivilligt väljer att flytta hemifrån.

som sagt

Xisco:

Är dock tveksam om de hjälper då

dock värt ett försök


   
SvaraCitera

Kaaos:

Jag ska jobba när jag inte har skola och andra saker att ta hand om länge

Du har ju inte skola på sommaren så varför söker du inte ett sommarjobb?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaaos:

Och hur hjälper socialen? =)

Xisco:

Kolla med socialen.

Inte för att vara någon party pooper, men blev allvarligt psykiskt misshandlad hemma så att x-antal läkare, psykologer, psykiatriker och så vidare såg min hemsituation som absolut ohållbar och mycket skadlig för min hälsa (polisanmälan gjordes från flera parter).

Fick inte ett korvöre från soc, ingen lägenhet, ingenting. De lämnade mig åt mitt öde och tyvärr är det oftast så det blir, även för de som har haft det värre än jag.

Du har dock rätt till inackorderingstillägg om det antingen är en skola med riksintag eller om det inte finns liknande utbildning nära din hemort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du hoppar av skolan så får du dock hjälp, när du är 18år. Jag kände dock att jag inte ville förstöra mitt liv på fler vis än mina föräldrar redan gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

Du har ju inte skola på sommaren så varför söker du inte ett sommarjobb?

Hur hjälper ett sommarjobb när man har hyra och räkningar att betala varje månad? Sökte sommarjobb, fick inget. =)

Geigerzähler:

Om du hoppar av skolan så får du dock hjälp, när du är 18år.

Hoppa av skolan vägrar jag. Då måste jag bo kvar här hemma.
Jag frågade min SYO om detta med inackorderingstillägg och enligt henne får jag inget.


   
SvaraCitera

Kaaos:

Hur hjälper ett sommarjobb när man har hyra och räkningar att betala varje månad?

Det är väl en början i alla fall. Du kan ju inte förvänta dig att andra och staten ska betala för dig när du väljer själv att flytta hemifrån och har förutsättningar att kunna skaffa dig ett jobb.


   
SvaraCitera