Aviseringar
Rensa alla

Pengar, pengar, pengar...


Ämnesstartare

Snart är ska gymnasievalen vara gjorda och jag funderar starkt på att gå på rymdgymnasiet uppe i Kiruna.
Eftersom jag bor 150 mil från skolan så måste jag ju såklart bo där uppe. Det som är problemet är att få pengarna att räcka till.
I studiebidrag får jag ju ca 1000kr
Och så har jag även rätt att få inackorderingsbidrag från CSN och det kommer ligga på ca 2300kr.
Boendet kostar mellan 1600 och 2600 beroende på vilket jag väljer.
Om vi säger att hyran blir 1600 då har jag ca 1700kr kvar varje månad. Och det ska räcka till mat och annat nödvändigt... Med tanke på att jag bor hemma nu och inte har så stor koll på hur mycket pengar det går åt på en månad osv. så undrar jag bla. om pengarna uppskattningsvis kommer att räcka?...
Sen kostar ju resorna när man ska hem under loven också...
Finns det någon sorts stipendie eller stiftelse som man kan söka pengar från till detta?


   
Citera
Ämnesstartare

dina föräldrar bör bidra, om du har några, om en har den minsta mjölgiheten.

men en ag känner som bor själv klarar sig knappt på fyra tusen/månad. men om du har viljan så går det givetvis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bor ensam under veckorna nu och då betalar jag min mat själv samt buss, mobil, kläder och nöjen. Har studiebidrag + ca 500 kr i lön varje månad. Klarar mig på det och försöker även spara lite. Men jag är ju hemma på helgerna och kan dessutom sno med lite pasta hemifrån om det krisar, så du borde kanske ta och be dina föräldrar om lite bidrag? Annars finns det säkert stipendium att söka, men skynda dig nu isf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag planerar också att kanske börja där, trots att jag bor i Närke:P
Men iaf skaffa nåt sommarjobb så kan du tjärna ihop lite tusenlappar, men nåt stipendium vet jag inget om men dom har väl nåt nummer man kan ringa och fråga:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk på försörjnignsplikten


   
SvaraCitera

när jag funderade på att flytta o gå en gymnasielinje i en annan stad så sa dom att man får studiebidrag , inackorderingsbidrag och så får föräldrarna hjälpa till med en del.
Men student livet är ju fattigt , så du borde klara dig på ca 1700 😛
Dinma föräldrar kan väl säkert bidra med något ibland eller låna ut när det kniper ? 🙂
¨Rymdgymnasiet i kiruna verkar ascoolt:) bor inte så långt ifrån kiruna , men har bara sett utsidan 😛 o hört om de


   
SvaraCitera

Självklart går det att överleva för de pengarna bara du hittar billigt boende. Men det kommer så klart att vara tufft ekonomiskt och du kommer att få snåla en hel del.

Jag tycker att tipset du fick från någon annan här om att försöka jobba ihop en del pengar innan är väldigt bra, tex om du kan få tag i något sommarjobb.

Att försöka fixa ett extrajobb på kvällar och helger sedan under studiernas gång för att dryga ut kassan kan även det vara ett bra alternativ.

Sedan som någon annan skrev, prata med dina föräldrar för att se vilka möjligheter till ekonomiskt stöd från dom som finns. Det behöver ju inte handla om några stora pengar, en 500 - 1 000 kr i månaden kan göra enorm skillnad. Är de tveksamma till att du ska flytta i från dom kan ju kanske ett prestationsbaserat system vara något de kan tänka sig. Dvs där du får pengar från dom genom att visa att du kan sköta både dig själv och studierna på egen hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronor i timmen, minuten och sekundäään


   
SvaraCitera

OF 5:

tänk på försörjnignsplikten

Problemet här är väl att det kan vara som så att barnets föräldrar erbjuder både husrum och mat, och därmed också uppfyller försörjningsplikten. Men att de gör det hemma hos sig och inte på andra sidan landet.

Nu vet jag inte om det är så, men det kan vara så med tanke på att tråden över huvud taget finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tanka steal this book av hoffman och lär dig att leva ekonomiskt när det gäller mat osv, screw the system man... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gäller inte försörjningsplikten om du flyttar från dem? I sådana fall är de skyldiga att försörja dig. Bara en tanke.


   
SvaraCitera

passaro:

Gäller inte försörjningsplikten om du flyttar från dem? I sådana fall är de skyldiga att försörja dig. Bara en tanke.

Jag är inte expert på lagtexten så jag kan ha fel, men jag tror att det är så att föräldrarna är skyldiga att erbjuda mat och husrum, men inget reglerar var de gör detta, dvs det kan innebära att de erbjuder mat och husrum hemma hos sig själva och inte på andra sidan landet.

Jag kan dock ha fel, men tycker åtminstone att det låter logiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

Jag planerar också att kanske börja där, trots att jag bor i Närke:P
Men iaf skaffa nåt sommarjobb så kan du tjärna ihop lite tusenlappar, men nåt stipendium vet jag inget om men dom har väl nåt nummer man kan ringa och fråga:)

Kul att veta att jag inte är den enda som funderar på Rymdgymnasiet 😉 haha
Och jag ska försöka skaffa sommarjobb, bäst att ta dom chanserna som finns att skrapa ihop pengar 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Det behöver ju inte handla om några stora pengar, en 500 - 1 000 kr i månaden kan göra enorm skillnad. Är de tveksamma till att du ska flytta i från dom kan ju kanske ett prestationsbaserat system vara något de kan tänka sig. Dvs där du får pengar från dom genom att visa att du kan sköta både dig själv och studierna på egen hand.

Låter bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Problemet här är väl att det kan vara som så att barnets föräldrar erbjuder både husrum och mat, och därmed också uppfyller försörjningsplikten. Men att de gör det hemma hos sig och inte på andra sidan landet.

Det är väl lite så.. Visst, dom ställer upp, men inte i lika hög grad som nu.


   
SvaraCitera