Aviseringar
Rensa alla

Pengar, pengar, pengar...


Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Tanka steal this book av hoffman och lär dig att leva ekonomiskt när det gäller mat osv, screw the system man... [zzz]

[y]


   
SvaraCitera

I Sverige har föräldrar försörjningsplikt för sina barn tills dess att de uppnår myndig ålder eller tills dess att deras skolplikt är klar. I praktiken innebär det att föräldrar är skyldiga att svara för barnens behov av mat, kläder, husrum och övriga livsnödvändigheter tills dess att barnen har gått färdigt gymnasiet. Efter studenten förväntas man kunna svara själv för dessa utgifter - oftast genom att man börjar arbeta ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och sen alla som tycker att mina föräldrar ska bidra.. Det är inte alla familjer som är jätterika och kan ställa upp med pengar hela tiden. Och om dom ska lägga ut alla pengar som fattas blir det rätt mycket i slutändan... Jagmenar, det är tex. inte helt billigt att ta sig till och från Kiruna.

Jag tänker i alla fall inte ge upp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Nu vet jag inte om det är så, men det kan vara så med tanke på att tråden över huvud taget finns.

försörjningsplikten gäller oavsett om man bor hemma eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessicaR:

I Sverige har föräldrar försörjningsplikt för sina barn tills dess att de uppnår myndig ålder eller tills dess att deras skolplikt är klar. I praktiken innebär det att föräldrar är skyldiga att svara för barnens behov av mat, kläder, husrum och övriga livsnödvändigheter tills dess att barnen har gått färdigt gymnasiet. Efter studenten förväntas man kunna svara själv för dessa utgifter - oftast genom att man börjar arbeta ordentligt.

OF 5:

försörjningsplikten gäller oavsett om man bor hemma eller ej.

Även om försörjningsplikten gäller så har inte alla familjer råd med allt. Det är en stor skillnad på att försörja sina barn när dom bor i samma hushåll än om dom bor 150 mil bort...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanvarakul:

Och om dom ska lägga ut alla pengar som fattas blir det rätt mycket i slutändan...

Nja, att sätta in de pengar som de annars hade köpt mat för om du bott hemma på ditt konto är inte så jäkla mycket dyrare för dem egentligen, men det beror väl på ekonomin som sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk inte på ekologiskt o sånt där skit, när du handlar mat, kör bara på det billigaste [zzz]


   
SvaraCitera

kanvarakul:

Även om försörjningsplikten gäller så har inte alla familjer råd med allt. Det är en stor skillnad på att försörja sina barn när dom bor i samma hushåll än om dom bor 150 mil bort...

ne men som student som bor så långt bort ifrån hemmet så får man snåla , men en LITEN del kan dom väl bidra med ?
Jag vet själv att jag inte skulle få så mycket om jag flyttade o gick på ett gymnasium 150 mil bort , men nu ligger min skola 20 meter bort 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanvarakul:

Även om försörjningsplikten gäller så har inte alla familjer råd med allt. Det är en stor skillnad på att försörja sina barn när dom bor i samma hushåll än om dom bor 150 mil bort...

"1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga."

alltid


   
SvaraCitera

kanvarakul:

Även om försörjningsplikten gäller så har inte alla familjer råd med allt. Det är en stor skillnad på att försörja sina barn när dom bor i samma hushåll än om dom bor 150 mil bort...

isf skulle de kanske ha tänkt på det innan de skaffad barn.


   
SvaraCitera

OF 5:

försörjningsplikten gäller oavsett om man bor hemma eller ej.

Absolut, men jag tror inte att lagen definierar hur detta ska gå till. Dvs det kan innebära att de erbjuder mat och husrum hemma hos sig själva. Är rätt säker på att det tex inte står i lagen vilket husrum de måste erbjuda bara att de måste erbjuda husrum, dvs kan det vara hemma hos sig som de erbjuder.

Har dock inte lagboken tillgänglig just nu så är mycket möjligt att jag har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessicaR:

ne men som student som bor så långt bort ifrån hemmet så får man snåla , men en LITEN del kan dom väl bidra med ?
Jag vet själv att jag inte skulle få så mycket om jag flyttade o gick på ett gymnasium 150 mil bort , men nu ligger min skola 20 meter bort 🙂

Jo jo, det klart, lite kommer dom ju att bidra 🙂


   
SvaraCitera

kanvarakul:

så undrar jag bla. om pengarna uppskattningsvis kommer att räcka?...

Man klarar sig på det bara man är duktig på att snåla. Det skulle självklart inte skada om dina föräldrar kunde bidra med lite pengar. Det är inga stora summor som behövs då, 500 kronor i månaden räcker och det är väl ändå inte för mycket begärt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

isf skulle de kanske ha tänkt på det innan de skaffad barn.

Som om dom skulle kunna veta 15 år i förväg att deras kommande barn vill flytta till Kiruna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Man klarar sig på det bara man är duktig på att snåla. Det skulle självklart inte skada om dina föräldrar kunde bidra med lite pengar. Det är inga stora summor som behövs då, 500 kronor i månaden räcker och det är väl ändå inte för mycket begärt?

Nej, det är det inte. Det svåra är ju att i förväg kunna veta hur mycket som kommer behövas. Men allt går, bara man försöker!


   
SvaraCitera