Aviseringar
Rensa alla

Pension?


Slotte
Ämnesstartare

Nu när man inte ens fyllt 18 och så börjar alla vuxna prata om att man ska börja tänka på att spara och det går reklamer om "pensionsspara" osv. Jag fattar ingenting?? Hur ska vi kunna spara pengar när vi inte ens får ihop till det vi vill köpa nu lixom??


   
Citera

Sover


   
SvaraCitera

Du får få en lön först =)  sen går en del av dem pengarna till din pension som du har näru blir lite äldre. 

Men du har ditt på det lugna ett tag 🙂 inget man behöver grubbla över


   
SvaraCitera

fuck that shit

vem vill bli gammal liksom

ska köra ut för ett stup innan jag fyller 45


   
SvaraCitera

S3ON: vem vill bli gammal liksom

ska köra ut för ett stup innan jag fyller 45

Skaffa en drog pension, när du känner att du börjar bli lite för sliten och gammal så knarkar du bara ihjäl dig under något år Skål


   
SvaraCitera

S3ON: ska köra ut för ett stup innan jag fyller 45

ta hallucinogena droger innan

jag antar att det kommer med tiden, pensionspengarna alltså.. skaffa ett arbete, spara undan pengar, det löser sig.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Skaffa en drog pension, när du känner att du börjar bli lite för sliten och gammal så knarkar du bara ihjäl dig under något år Skål

något år?? :s tar en fet heroinöverdos på dirren. 

morfar ginko: ta hallucinogena droger innan

varför??? är rädd för sånt där, föredrar att ha kollen på vad som sker runt omkring, vara u medvetandet.. kmr säkerligen snea o bli jagad av farliga djur som bara jag ser. 


   
SvaraCitera

S3ON: något år?? :s tar en fet heroinöverdos på dirren.

Låter ju trist, vill väl hinna njuta lite att ett drog fyllt år innan man somnar in till en härlig heroin OD?


   
SvaraCitera

Speltidning:

Låter ju trist, vill väl hinna njuta lite att ett drog fyllt år innan man somnar in till en härlig heroin OD?

man kan omöjligt njuta som 45+-åring 🙁 


   
SvaraCitera

S3ON: man kan omökligt njuta som 45+-åring 🙁

Är man ordentligt nerdrogad så går det nog bra.


   
SvaraCitera

S3ON: varför??? är rädd för sånt där, föredrar att ha kollen på vad som sker runt omkring, vara u medvetandet.. kmr säkerligen snea o bli jagad av farliga djur som bara jag ser.

det blir antagligen inte samma nedåtgående känsla när du närmar dig stupet om du är påverkad. nä, visst kan det hända men har aldrig hört att det hänt någon. 


   
SvaraCitera

Hej Slotte!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna ge dig lite lugnande råd på vägen.
Självklart är det alltid en bra idé att sätta undan lite pengar, men det finns så många andra sätt att spara.
Pengarna som finns i ett privat pensionssparande är låsta minst tills du blir 55 år, pengar som du skulle kunna använda till att kanske skaffa en bra lägenhet, bil, barnvagn eller annat viktigt.

Den vanliga pensionen, det orange kuvertet, fixar sig själv bara du jobbar vitt och betalar skatt. Allt du tjänar under hela livet räknas.
Kolla även upp så att du får tjänstepension från jobbet, det kan bli en tredjedel av din kommande pension.

Läs gärna vad Monica, vår pensionsexpert ger för råd till ungdomar i din situation.
www.pensionsmyndigheten.se/SommarjobbareTittaHit.html

Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Carl, Pensionsmyndigheten


   
SvaraCitera

Ett annat alternativ är att bli medlem på den sidan jag är medlem på som heter www.dinapensioner.se Det kostar inget och är löjligt smidigt! 

nu när vi har en ny regering så blir det lite jobbigare att spara till pension, men det är viktigare nu än någonsin att få koll på det. 


   
SvaraCitera

Slotte: Nu när man inte ens fyllt 18 och så börjar alla vuxna prata om att man ska börja tänka på att spara och det går reklamer om "pensionsspara" osv. Jag fattar ingenting??

Bara ett tips... sett på lite längre sikt samt att det dessutom ger dig bra mycket mer valfrihet - satsa på aktier alt aktiefonder istället. Pensionsfonder är definitivt inget jag skulle satsa på.

Slotte: Hur ska vi kunna spara pengar när vi inte ens får ihop till det vi vill köpa nu lixom??

Men får som det heter - anpassa munnen efter matsäcken. Förutsatt att du har ett jobb naturligtvis. Samt naturligtvis välja bort onödigheter. Rökning är en sådan där total onödighet som jag tycker alla borde välja bort. Ett paket cig per dag motsvarar en charterresa till Thailand för ca 20.000 kronor per år.

Ett annat bra tips - laga mat själv istället för att äta ute. Utematen är dessutom tämligen vitamin- och minerallös jämfört med ny fräsch hemlagad mat.


   
SvaraCitera

Oj pensionsspara, känns omöjligt. Hur mycket sparar ni varje månad?


   
SvaraCitera