Aviseringar
Rensa alla

Periodisk fasta



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe: Äter enligt 8/16. Bryter fastan vid 12, vanligtvis, har ett ätfönster på åtta timmar och börjar fastan vid 20.

Låter inte helt fel ändå. Hur känner du de tidigare timmarna på dygnet? Många påstår ju att frukosten är allra viktigast och känns som man missar denna om man inte äter före 12. Jag har varit inne på 6 timmar, men att börja med 8 kan vara en bra start. 

passe: Angående magen så nej det har jag ej,  kam inte så mucket om IBS så kan tyvärr inte ge ett exakt svar på den delen. Hur uttrycks IBS för dig? På vilket sätt påverkar det dig?

Känns lite smått tabu att skriva om egentligen haha, men har problem med att jag växlar mellan hård/lös i magen. Men också pf kanske kan hjälpa mot detta då man mer tänker på vad man stoppar i sig? Jag är mycket svag för småätande, lite godis då och då och att bli av med detta är nog bara bra för magen. Jag lider av min IBS och testat flera uteslutningsmetoder för att hitta en bra balans men med rättså misslyckade resultat. 

passe: Ja, det har jag, det håller mer mer alert under dagen, bättre fokus osv

Det är detta jag är ute efter. Med tanke på mina psykiska problem känns pf som ett bra alternativ till att i alla fall kroppsligt må bättre, vilket med all säkerhet i sin tur bidrar till ett friskare psyke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Låter inte helt fel ändå. Hur känner du de tidigare timmarna på dygnet? Många påstår ju att frukosten är allra viktigast och känns som man missar denna om man inte äter före 12. Jag har varit inne på 6 timmar, men att börja med 8 kan vara en bra start.

Blir inte hungrig förrän närmare runt tolvslaget, så känner inte av det så mycket just ur  den aspekten. Brukar gå upp runt åtta, ta en kaffe och fasta till fram till att jag bryter den. Angående frukosten så gör det inte så mycket då kroppen fortfarande bearbetar det du åt precis innan du började fasta, kvällen innan. Äter man tex en biff, stek eller liknande så kan det ta upp till tio timmar för kroppen att bearbeta den, så den utsöndrar aminosyror långt efter att du käkat upp den, lägg till allt annat du äter och du förstår att det tar lång tid innan kroppen hamnar i svältläge - om det är det du är rädd för. 

FruLiten: Känns lite smått tabu att skriva om egentligen haha, men har problem med att jag växlar mellan hård/lös i magen. Men också pf kanske kan hjälpa mot detta då man mer tänker på vad man stoppar i sig? Jag är mycket svag för småätande, lite godis då och då och att bli av med detta är nog bara bra för magen. Jag lider av min IBS och testat flera uteslutningsmetoder för att hitta en bra balans men med rättså misslyckade resultat.

Ja, det är jag ganska säker på att PF, med bra kostupplägg kan råda bot på. Du nämnde paleokost (vilket även jag går efter, med viss modifikation) i och med att den kosten är så nära naturligt stadium som möjligt så kan jag se en hel del fördelar med att kombinera PF med paleokost. 

FruLiten: Det är detta jag är ute efter. Med tanke på mina psykiska problem känns pf som ett bra alternativ till att i alla fall kroppsligt må bättre, vilket med all säkerhet i sin tur bidrar till ett friskare psyke.

Det är det jag personligen upplevt, säger inte att du kommer att uppleva det på samma sätt, men det är värt ett försök i alla fall. Testa PF i alla fall minst tre veckor, för att kroppen skall kunna vänja sig och att man ska kunna se ett någorlunda representativt resultat. Vanligen behövs ingen större planering eller dylikt så sett utifrån det är det inga större problem - kan dock vara en stor omställning om man är van vid att äta så som man annars brukar. Skulle säga att den psykologiska effekten är den jobbigaste. 

Detta kan vara relevant för din del, kanske: 

Studier som visat på positiva effekter på hjärnan av periodisk fasta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den dokumentären jag tror det är var grym som satan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vba är de för skillnad på eperodisk fasta och viktnedgångs metoden=?


   
SvaraCitera

Jag och mamma ska testa 5:2-fastan, dvs. att man äter enligt sin vanliga diet 5 dagar i veckan och fastar 2 valfria dagar i veckan. Hon behöver gå ned i vikt, jag gör det snarare som ett experiment eller en s.k. livsstilsförändring.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan man dricka sprit fast man inte får äta?


   
SvaraCitera

amsi:
kan man dricka sprit fast man inte får äta?Tror inte det är kalas, men vet inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

det skulle vara mitt enda hinder, att inte få dricka sprit. 


   
SvaraCitera

amsi:

det skulle vara mitt enda hinder, att inte få dricka sprit. 

jag vill inte vara din mamma men är sprit 1 måste kanske det tyder på ngt inte jättepositivt. ta hand om dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

jag vill inte vara din mamma men är sprit 1 måste kanske det tyder på ngt inte jättepositivt. ta hand om dig.

det är inte ett måste, det är bara kul, och jag vill inte ge upp det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
kan man dricka sprit fast man inte får äta?

Typ vodka och cola zero, sprite zero etc. Eller bara rent. Whiskey. Vissa torra viner kan också fungera. Dock kan ju alkohol påverka viktnedgång (om det nu är ens mål med tex PF) och sådant på andra sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passe:

Typ vodka och cola zero, sprite zero etc. Eller bara rent. Whiskey. Vissa torra viner kan också fungera. Dock kan ju alkohol påverka viktnedgång (om det nu är ens mål med tex PF) och sådant på andra sätt. 

tack! som på lchf då. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Periodisk anorexia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Periodisk anorexia

Eller inte alls. Med det uttallandet kan du inte ha mycket koll gällande pf.


   
SvaraCitera