Aviseringar
Rensa alla

permanent Tinnitus?


Ämnesstartare

Dum som man var så hade man för högt i hörlurarna alldeles för länge för en vecka sedan. Sen dess har man hört ett konstant högt pip i höger öra som vägrar gå över.
Är det någon som haft tinnitus en längre tid och sedan blivit av med det?


   
Citera
Ämnesetiketter

uhm, någon dag som mest. Då var jag jävligt orolig för att det skulle stanna där livet ut..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R9__:

Dum som man var så hade man för högt i hörlurarna alldeles för länge för en vecka sedan. Sen dess har man hört ett konstant högt pip i höger öra som vägrar gå över.
Är det någon som haft tinnitus en längre tid och sedan blivit av med det?

Om det suttit i en hel vecka är det nog dessvärre ganska dåliga odds på att ljudet komer att försvinna.
Jag har haft tinitus i 6 år nu. Var jäkligt deppigt i början men man vänjer sig med tiden. Nu märker jag knappt av bruset som alltid finns där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daifu:

Om det suttit i en hel vecka är det nog dessvärre ganska dåliga odds på att ljudet komer att försvinna.
Jag har haft tinitus i 6 år nu. Var jäkligt deppigt i början men man vänjer sig med tiden. Nu märker jag knappt av bruset som alltid finns där.

Vad jag vet kan tinnitus hålla i sig i veckor eller månader eller också bli permanent. Oddsen minskar ju såklart ju mer tid det går.

Intressant att veta hur du fick den och om du haft tinnitus tillfälligt innan du fick den permanent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R9__:

Vad jag vet kan tinnitus hålla i sig i veckor eller månader eller också bli permanent. Oddsen minskar ju såklart ju mer tid det går.

Intressant att veta hur du fick den och om du haft tinnitus tillfälligt innan du fick den permanent.

Nu är jag ingen expert på området men vad jag hört så är det mycket höga odds på att tinitusljud som varrar i mer än någon dag med största sannolikhet kommer att bli permanent. Men som sagt. jag kan ha fel.

Jag fick tinitus under en 2-minuters audition med mitt rock band. Vi hade en audition till en rockkonsert på skolan och jag hade inte blivit förvarnad så jag fick lira utan öronproppar. Spelade en låt på ungefär 2 minuter och på kvällen kunde jag inte sova p.g.a. oväsendet. Så snabbt gick det altså för mig.

Jag har tidigare haft kortare tinitusljud efter t.ex. konserter eller rep med bandet men de har alla gått över på en dag eller så.


   
SvaraCitera

Herregud va jobbigt det måste va med tinnitus resten av livet.. [tard]


   
SvaraCitera

Troligen lär det sitta där. Men tänk inte för mycket på det, det är då du börjar deppa över det.

Jag har haft mitt i åtminstone fem år nu, längre tror jag, fick mitt permanenta på en Maiden-konsert. Jag har faktiskt aldrig deppat speciellt mycket över det. Dock har jag inte jättestark tinnitus, är det ljud starkare än typ datorsurret så hör jag det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmm... den har dämpats och enligt läkaren så har jag inte (permanent) tinnitus, utan enligt honom beror tjutet på min trumhinnan som inte var som den ska.
Störs inte av det så mycket, ljudet går att ignorera precis som man gör med fläktar, tickande klockor osv..Så länge jag inte har svårt att sova är det ingen plåga att ha det.


   
SvaraCitera

Daifu:

Var jäkligt deppigt i början men man vänjer sig med tiden. Nu märker jag knappt av bruset som alltid finns där.

har brusningar och susningar oxå,enstaka fall tjut,svårt att somna i början och man saknar ju att ha d helt jävla tyst.[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara jag som tycker tinitusen är lite småymsig när den satt sig och man vant sig? Kan iof bero på att jag har så lätt att höra toner på nästan alla sorts pip eller "oljud". Men det låter som en liten kör i huvudet .. <:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R9__:

Dum som man var så hade man för högt i hörlurarna alldeles för länge för en vecka sedan.

mp3n är öronens ärkefiende, särskilt om man gjorde som jag.

Jag hade min i öronen hela dagarna i ett år, blev psykiskt beroende av den och kunde inte gå till skolan utan musik 😀

hade den på halvhögt hela dagarna, det är dåligt ljud som ger tinitus inte högt ljud.

om man fokuserar på ljudet så är det mindre risk att det tar skada, det är värre med bakgrunds-oväsen och cymbaler och andra diskantljud.

Man vänjer sig vid tinitus så det är ingen fara, värre med hörselskadan som blir, musikeröron sux ass.


   
SvaraCitera

Jag har sånt pip i öronen hela tiden, men det är nog inte högt nog för att kallas tinnitus. Men får riktigt högt om jag lyssnat på musik länge eller om typ en micro piper i närheten och liknande grejer.


   
SvaraCitera

Det går ju att bli av med det men då måste man sluta stressa först och främst. Vilket kan bli svårt om man går i skola eller har långt till jobb m.m.

Jag har haft tinnitus i 4 år nu. [crazy] Först hade jag ett pip i båda öronen men för någon dag sedan upptäckte jag att jag har pipet i vänster öra nu och ett brus i höger. [crazy] Det där jävla ljudet kan förändras.

Höj basen och sänk volymen på mp3:n. Då luras man att det är högre än vad det egentligen är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

saknar ju att ha d helt jävla tyst.[n]

Visst är det så men om man ska se det positiva så lär man sig att uppskatta låga kontinuerliga bakgrundsljud som väggklockan som tickar, flickvännen som snarkar etc. Så det är ju inte bara skit :p


   
SvaraCitera

en kompis fick tinitus, det han hörde var
"I WANNA ROCK!" i en evig loop... då han hade varit på deras konsert...


   
SvaraCitera