Aviseringar
Rensa alla

Php filtrering


Ämnesstartare

Ska försöka förklara så lätt som möjligt...

På min index.php har jag en vanlig meny åt vänster och en rätt stor javascript ruta åt höger som ser ut som en simpel excel-tabell. På den här menyrutan åt vänster har jag saker som:

Humor
Skräck
Före 1970
Nutiden
Framtiden

Trycker jag nu på t.ex. Humor så skall denna tabell filtrera och visa bara humor.

index.php

<a href="javascript:getLink('list.php?=Framtiden');" class="menu_sort">Framtiden</a>

list.php

Före kommande kod väljer den tabell i databasen, och "take_place" (som du ser i koden nedanför) innehåller Före 1970, Framtiden och Nutiden. Jag vill nu som sagt bara visa Framtiden.

if (isset($_GET['Framtiden'])){ $Framtiden = "WHERE take_place LIKE '%".$_GET['Framtiden']."%'"; } else { $Framtiden = ""; }

Vad har jag gjort fel? Något är det uppenbarligen, och ja... Jag har inga större kunskaper [ops]


   
Citera
Ämnesstartare

Skulle någon känna sig uppmanad att hjälpa med det och lite mer små saker jag behöver hjälp med så skulle jag kunna betala en slant. Men inte alls lika mycket som en riktig kodare tjänar [no-no]


   
SvaraCitera
Åtta

teensoundman:

Men inte alls lika mycket som en riktig kodare tjänar

Där slutade jag läsa (inte bara för att posten tog slut där).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Där slutade jag läsa

haha... Ofta en 18åring med 1050:-/månad skulle ha råd att betala någon full programmeringslön i ett par timmar. Vad tar du i timmen då? 950?


   
SvaraCitera
Åtta

teensoundman:

Vad tar du i timmen då? 950?

Om jag frilansade skulle jag nog ta en femhundring i timmen, i alla fall. Dock är jag anställd nu, så jag tjänar tyvärr inte fullt så mycket. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

femhundring i timmen

Det är några hundralappar för mycket...


   
SvaraCitera
Tyrael

Åtta:

Där slutade jag läsa (inte bara för att posten tog slut där).

[bigsmile]

teensoundman:

haha... Ofta en 18åring med 1050:-/månad skulle ha råd att betala någon full programmeringslön i ett par timmar.

Du får väl jobba extra då och tjäna 1050 så har du råd med en timme sedan.

teensoundman:

if (isset($_GET['Framtiden'])){ $Framtiden = "WHERE take_place LIKE '%".$_GET['Framtiden']."%'"; } else { $Framtiden = ""; }

Vad har jag gjort fel? Något är det uppenbarligen, och ja... Jag har inga större kunskaper

Vad tror du skall hända med koden ovan egentligen? Du definerar bara variabeln $framtiden och inget mer, om du vill ha hjälp förstår du väl att vi behöver resten av koden också?


   
SvaraCitera

Åtta:

Om jag frilansade skulle jag nog ta en femhundring i timmen, i alla fall. Dock är jag anställd nu, så jag tjänar tyvärr inte fullt så mycket.

Brotip: Academic Work fakturerar ca. 550 kronor i timmen för tjänstemän; seriösa konsultföretag mellan 900 och 1500. Att fakturera 500/h är att sälja sig ganska billigt.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Att fakturera 500/h är att sälja sig ganska billigt.

Det är jag helt medveten om. Men jag är varken kompetent eller tjänstvillig.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är jag helt medveten om. Men jag är varken kompetent eller tjänstvillig.

Jämfört med AW? Jo.


   
SvaraCitera

teensoundman:

<a href="javascript:getLink('list.php?=Framtiden');" class="menu_sort">Framtiden</a>

Först och främst så bör din http-get ha en nyckel och ett värde. Sen, värt att notera, är att din nyckel nu är [''] inte ['Framtiden'] eftersom du satt = framför.

Exempelvis:


list.php?framtiden=true

och sen i din PHP


if (isset($_GET['framtiden']) && $_GET['framtiden'] == 'true') {
// do code
}

   
SvaraCitera

Lambda89:

Först och främst så bör din http-get ha en nyckel och ett värde. Sen, värt att notera, är att din nyckel nu är [''] inte ['Framtiden'] eftersom du satt = framför.

Mjae. Bör och bör. HTTP-GET är rätt luddigt, ifall du ska ha en boolesk variabel blir det mer läsbart om du gör en url?framtiden och bara kör en isset('framtiden'). Dock så verkar problemställningen helt fel, då han troligtvis vill gå in på sidan för framtiden, och då är url?page=framtiden bättre.


   
SvaraCitera