Aviseringar
Rensa alla

Piercing i ögobrynet - 13 år, frågor.


Ämnesstartare

Hej!
Jag har sedan ett halvår tillbaka velat skaffa någon piercing någonstans (utom i öronen). På den senaste tiden har jag börjat fastna för piercing i ögonbrynet, som jag personligen gillar väldigt mycket och jag vill verkligen ha det själv. Jag vill ha det för att jag vill ha något mer "eget" och inte vara precis som alla andra, men meterlång superblond hårförlängning och allt. Så jag har några frågor som jag hoppas någon, helst några kan svara på? Jag vill inte ha det för att få uppmärksamhet heller, om det nu finns vissa som tror det.
Och kommentera helst inte att det är "fult" med piercing i ögonbrynet eller att det är "dumt" när man är 13. Det har jag hört förr, och ignonerar.

1. Är det möjligt att ta hål i ögonbrynet när man är 13 år? Jag har sett flera som har det, men också hört många som säger att det är omöjligt.

2. Vet du något bra ställe göra det på i luleå?

3. Ungefär hur stor är risken att det kan "migrera", ursäkta om jag stavar fel eller något. Men har för mig att det heter så när smycket börjar försöka ta sig ur kroppen?

4. Hur rengör man som bäst? Och finns det övriga tips till att ha hand om det?

5. Vad är enligt dig positivt och negativt med piercing i ögonbrynet?

Svara gärna.


   
Citera
Ämnesstartare

Äntligen en tjej som är yngre än mig 😀
1. Det är heelt möjligt att ta hår i ögonbrynet, varför skulle det inte vara det?
2. Gör det hemma, glöm bara inte att tänka på hygienen.
3. Fattar inte vad du menar, men smycket lever ju inte precis så det stannar nog på plats 😉
4. Använd aco also lösning, finns på apoteket. Ta inte ut smycket bara, kan bli svårt för det att läka då.
5. Det positiva är att det är snyggt, sen finns det inte mycket negativt, förutom att det kanske svullnar upp i början och ser lite mysko ut 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

croatiansensation:

ta hår i ögonbrynet,

hål*


   
SvaraCitera

1. klart det är men det kan bli svårt att hitta någon seriös studio som gör det åt dig
2. fel del av landet för mig
3. i ögonbrynet ska det nog inta vara någon större risk. har inte hänt någon gång för mig och jag har gjort flera betydligt känsligare och mer utsatta piercingar
4. om du gör det på en studio så får du sköttselråd och medel. annars funkar vanlig koksaltlösning fint.
5. posetivt vet jag inte är inte mycke för piercinag i ögonbrynen. negativt kan vara att du kan fastna i saker och ting (speciellt om du tänkt ha ring) vet en snubbe som fastnade med kammen och sen försvann den piercingen ihop med kamen genom håret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill inte direkt göra det uhmm.. hemma. :/
utan på nått ställe vart folk typ jobbar med att göra sånt?
och hade väntat mig lite bättre svar. >.<

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ekwall:

(speciellt om du tänkt ha ring)

jag vill inte ha ring iaf, utan mer så att det bara är "2 prickar, och resten bakom ögonbrynet" har bara glöm vad det heter nu igen.
men tack för svaret. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amandaew:

jag vill inte direkt göra det uhmm.. hemma. :/
utan på nått ställe vart folk typ jobbar med att göra sånt?
och hade väntat mig lite bättre svar. >.<

lite svårt att svara på det om man bor vid göteborg, annars får du väl googla lite


   
SvaraCitera

Amandaew:

utan mer så att det bara är "2 prickar, och resten bakom ögonbrynet" har bara glöm vad det heter nu igen.

barbell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amandaew:

1. Är det möjligt att ta hål i ögonbrynet när man är 13 år? Jag har sett flera som har det, men också hört många som säger att det är omöjligt.

Ja det är de.

Amandaew:

3. Ungefär hur stor är risken att det kan "migrera", ursäkta om jag stavar fel eller något. Men har för mig att det heter så när smycket börjar försöka ta sig ur kroppen?

Går inte att säga, men jätte liten är det inte. Men risken ökar ifall du inte tar hand om den. Tex ifall du tvättar den för lite, eller om du stöter till den hela tiden (hände min).

Amandaew:

4. Hur rengör man som bäst? Och finns det övriga tips till att ha hand om det?

Du tar lite tvättgrejjs på ett papper och håller mot i nån minut.

Amandaew:

5. Vad är enligt dig positivt och negativt med piercing i ögonbrynet?

Positivt, ser bra ut. Piercingar äger.
Negativt, ömtålig som fan, sitter ganska mycket ivägen. Lätt att migrera och bli ärr (hände mig).


   
SvaraCitera

1. De flesta seriösa studios piercar inte personer under 15 år vare sig föräldrarna är med eller ej [no-no] Men det betyder självklart inte att det är omöjligt att pierca sig vid 13 års ålder.

2. Nej tyvärr [n]

3. Vandra kallas det, och det är ganska vanligt, speciellt vid de mer "ytliga" piercingarna.

4. Koksaltlösning! [y]

5. Negativt är att det är väldigt vanligt (som du inte tror) och väldigt fult (tycker faktiskt just piercing i ögonbrynet kan se äckligt ut på vissa [cute]) så jag skulle inte säga att du blir "egen" på något sätt med en piercing just där, sen som sagt börjar den lätt vandra och den är i allmänhet ganska opraktiskt placerad.
Positivt är väl att du skulle känna dig "egen" och att du skulle tycka det var snyggt på dig själv.


   
SvaraCitera

all bullshit om seriösa studior är billshit ^^
finns ''oseriösa'' studior som gör minst lika bra piercingar så jag fattar inte varför man snackar om seriös o oseriös egentligen.. alla mina piercingar har jag gjort själv. förutom i näsan när jag va 13. inga problem att ta i ögonbrynet skulle jag tro. dra med din föräldrer och fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amandaew:

1. Är det möjligt att ta hål i ögonbrynet när man är 13 år? Jag har sett flera som har det, men också hört många som säger att det är omöjligt.

En gång i tiden när jag piercade ögonbrynet så var jag tretton, så omöjligt är det ju inte. Däremot är det ett fåtal piercare som väljer att sticka nålen i folk under femton år, mitt tips är att vänta.

Amandaew:

3. Ungefär hur stor är risken att det kan "migrera", ursäkta om jag stavar fel eller något. Men har för mig att det heter så när smycket börjar försöka ta sig ur kroppen?

Det går inte att svara på. Vissa har tur, andra har otur. Ögonbrynpiercings har en tendens att vilja migrera, speciellt om man fått en smäll på piercingen eller liknande. Du kan aldrig veta i förväg hur det skulle gå för dig, så det är bara att chansa och hoppas på det bästa.

Amandaew:

4. Hur rengör man som bäst? Och finns det övriga tips till att ha hand om det?

Skötselråd bör du få av piercaren, får du inte det så skulle jag råda dig att gå därifrån.

Amandaew:

5. Vad är enligt dig positivt och negativt med piercing i ögonbrynet?

Ögonbrynet är kanske inget jag hade valt att pierca i dagsläget men nu sitter den ju där den sitter och jag älskar piercings så det är väl positivt på sitt sätt. Jag har inget direkt negativt att säga heller, i början var det ju lätt att fastna i innan man hunnit vänja sig och sådant. Jag hade även lite problem med att få min piercing i ögonbrynet att läka, men det löste sig till slut så.


   
SvaraCitera

croatiansensation:

Fattar inte vad du menar, men smycket lever ju inte precis så det stannar nog på plats 😉

Ehum, ett klart exempel på att man bör ha bättre koll på piercingar innan man tar dem. Nej smycket lever inte, men din kropp gör det, och efter som det inte är helt naturligt att ha en stav rakt genom en del av din kropp tror kroppen att det är "dåligt" och försöker stöta bort det. T ex. när du får en flis i handen så tar det ett par veckor och efter ett tag har kroppen tryckt ut den. Läs på innan du babblar.

shorty00:

all bullshit om seriösa studior är billshit ^^
finns ''oseriösa'' studior som gör minst lika bra piercingar så jag fattar inte varför man snackar om seriös o oseriös egentligen..

Jadu. Det är inte bullshit för fem öre. Det finns en hel del piercingar som går att ta själv, där den "enda" risken är att man inte har tillräckligt med hygien och piercingen blir svullen och infekterad. Och detta lilla "enda" kan ge väldigt dåliga konsekvenser. Däremot finns det piercingar som är större risk att något går fel med, t ex ögonbrynet, där det finns fall där man träffat nerver eller muskler eller liknande, och ögonbrynets funktioner har blivit skeva, detta är kanske inte jätte vanligt men det finns en risk. Sen är det även chans för att en sådan piercing (så som jag beskrev till ovanstående) kan migrera. Och en utbildad piercare har erfarenhet och kunskap om hur och var man ska pierca för att undvika detta, även om inte risken försvinner helt.

Sen en till sak med oseriösa piercare är att man inte har garanti på att de sköter allt rätt, t ex kanske de inte desinficerar verktygen (nålen t ex), och det kan ge katastrofala följder som blodöverförbara sjukdomar, t ex stel kramp, hepatit, och om man ska ta i, t.o.m HIV.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amandaew:

Jag har sett flera som har det, men också hört många som säger att det är omöjligt.

Om du sett flera som har det, hur kan det då vara omöjligt?

Sen så är det bara att gå dit och så gör de ett hål etc, vill de inte, ta med dina föräldrar eftersom att du är så ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amandaew:

1. Är det möjligt att ta hål i ögonbrynet när man är 13 år? Jag har sett flera som har det, men också hört många som säger att det är omöjligt.

Om du har dina föräldrar med dig, eller vissa kräver bara att de godkänner det över telefon.[smile]


   
SvaraCitera
Tuvan

Jag tycker verkligen INTE att du ska göra det hemma! Jag antar att när du är så pass ung så måste du nog ha mammas/pappas tillstånd. Ett bra ställe är "Solgården" i Luleå (har för mig att det hette så), piercaren var jättetrevlig mot mig då jag tog hål i naveln, berättade hur man skulle sköta det osv. [y] Men snälla, gör det inte hemma då du riskerar att det blir snett o fult!

Sen om du inte får tillstånd av dina föräldrar så kan ju ju alltid vänta i nått år och se om du fortfarande har lust, isåfall är det ju värt det.[bigsmile] Lycka till!


   
SvaraCitera