Aviseringar
Rensa alla

Pixelfel


Ämnesstartare

Var inne på NetOnNets lagershop idag och fick en impuls om att jag skulle behöva en ny datorskärm. Det slutade med att jag roffade åt mig en Samsung SyncMaster T200 och gick till kassan.

Väl hemma har jag upptäckt en röd pixel uppe i det vänstra hörnet. Den syns bara mot svart bakgrund vad jag har kunnat se hittills. I annat fall så är den inte störande såvida bakgrunden inte är svart.

Någon som har ett tips angående detta? Så som jag har förstått det måste man ha fler än en pixel som det är fel på för att kunna byta den.

Kan man kanske få liv i den på något sätt? Hur stor är chansen att det lyckas? Ge mig tips tack![y]


   
Citera
Ämnesstartare

Kacki:

Så som jag har förstått det måste man ha fler än en pixel som det är fel på för att kunna byta den.

Vissa tillverkare har en absolut garanti på döda pixlar. Läs igenom garantisedeln.

Kacki:

Kan man kanske få liv i den på något sätt? Hur stor är chansen att det lyckas? Ge mig tips tack![y]

Någonstans mellan 0-0,01% skulle jag tro, inget att hoppas på i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Kan man kanske få liv i den på något sätt? Hur stor är chansen att det lyckas? Ge mig tips tack![y]

Googla lite på det. Det finns tekniker som kan funka.
1. Sök på youtube på pixelfel - det finns flimrande filmer som ska kunna fixa.
2. Googla, man ska typ kunna massera skärmen så finns det en chans att det fixar sig.


   
SvaraCitera

Är den röd så är den väl bara sovande? Då kan man köra ett program som blinkar i massa färger (och då i rött) vilket gör att den kan vakna igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NYSON_IS_BACK:

Någonstans mellan 0-0,01% skulle jag tro, inget att hoppas på i alla fall.

Myksa:

1. Sök på youtube på pixelfel - det finns flimrande filmer som ska kunna fixa.
2. Googla, man ska typ kunna massera skärmen så finns det en chans att det fixar sig.

Har testat att massera pixeln och köra sådana där program/filmer nu. När jag kört det ett litet tag så blev pixeln blå också.. röd/blå som flimmrade om man tryckte lite runt om. Om jag trycker på ett speciellt ställe så blir den bara röd igen. Har jag förvärrat saken eller börjar den kanske att vakna till? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Om jag trycker på ett speciellt ställe så blir den bara röd igen. Har jag förvärrat saken eller börjar den kanske att vakna till?

Hm vågar inte säga. Jag har aldrig gjort, bara läst lite om det.
Hitta en supersida om det. Kolla på wikihow kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera