Forumet - Planering(styrketräning)

Planering(styrketräning)

359 0 11
Hej, jag är en 16 år gammal kille som styrketränat i cirka 1 och en halv månad nu. Mitt "schema" ser ut såhär:

Måndag: Triceps + underarm ( underarm är inte triceps om någon av er tror det)
Tisdag:

Onsdag: Mage + biceps
Torsdag:
Fredag: Rygg + Bröstmuskel

Lördag:
Söndag: Ben + Axlar

De som är blanka = vila.

Vad jag undrar är om det är dåligt att ha det såhär? Alltså att inte ha bara armar en dag.

Jag väger nog runt 110 kilo skulle jag tro och jag är rätt så lång.

Jag tränar hemma och använder just nu bara hantlar, har bara 6kg så jag har max på, alltså 6kg på varje hantel + 1 kg kanske beroende på hur mycket själva hanteln väger. Köper kanske en skivstång i framtiden.. Planerar inte på att gå på gymmet det för långt borta och är lite småblyg, möjligtvis att jag skulle kunna gå med en polare men som sagt det är en bit dit. Skulle definitivt gå dit om jag bodde nära.


Jag tar gärna emot alla tips och råd ni kan ge, tack.
Skippa vilodagarna å kör genom hela kroppen på en vecka, de där med vila är att du bör endast vila den muskelgrupp du tränat i minst 48 timmar innan du går på samma muskelgruppen igen.

Mage kan man köra varje pass, kör typ 50-90 situps i slutet på träningen(om du börjar med de blir du trött å de vill man undvika) har ni en situpmaskin så kör med den.

Drick protein dryck. Whey 80. Bra för återhämtningen för musklerna och du får i dig massa nyttigt.

Spana också in:

Att köra mage så mycket är nog lite överdrivet? De flesta säger att det räcker med att köra varje muskelgrupp en gång i veckan och att man kör på hårt då. När jag flyttat hemifrån kanske jag kan börja gå till gym för har inte precis tillgång till det nu och då köra lite mer seriöst än jag gör just nu.

Har också funderat på protein som du nämnde. Är det värt att ta kreatin också? Har läst mycket om det men undrar hur mycket det skulle hjälpa till i styrka. Jag vet att kreatin är ett naturligt ämne så det kanske inte är värt att ta just nu.

Tack för tipsen!
LEINAD_DANIEL:

och du får i dig massa nyttigt.


huh?

OnT: Om du ändå inte har tillgång till tunga vikter så lägger jag min röst på hel/halvkroppspass 3-4 ggr i veckan så länge du tränar hemma.

Bygg upp dina träningspass på större, tyngre övningar. Lägg fokus på armhävningar, knäböjningar och någon form av ryggövning (denna med din 6kg hantel + något mer tungt att hålla i handen, t.ex en kasse med sten eller nåt är ett förslag). Stirra dig inte blind på underarmsträning och bicepscurlar.

Se till att börja gymma så fort som möjligt, se hemmaträningen som lite förträning.

Sen det vanliga..

Försök göra träningen tung men se upp med skador, lär dig vad som är en skada och vad som är vanlig träningsvärk. Lyssna på kroppen helt enkelt.
Blir ungefär 7 kg vikt totalt.. det är inte mycket för en del övningar det vet jag. Jag lägger inte bara fokus på armarna, har skitbra och jobbiga övningar för mage och allt annat.. Jag kanske skulle ha nämnnt att jag faktiskt har två hantlar.. [crazy] Inte bara en om du trodde det. Kör inte armhävningar för att jag klarar så få att det inte är värt det.