Aviseringar
Rensa alla

plankan


Ämnesstartare

varje kväll gör jag situps och plankan! på situps gör jag rätt för jag känner hur de spänner i magen. Men undrar om man gör rätt på plankan när magen spänns?


   
Citera

situps är en rätt så värdelös övning dock.


   
SvaraCitera
reben

relevant anura


   
SvaraCitera

Plankan ska du stå så att du kan lägga någonting platt som hålls uppe av bakhuvud,skuldror och svanskota. Står du så står du rätt. Stå så länge du kan, vila, och.stå igen. Det är så du får ut mest av det


   
SvaraCitera

det är väl i magen det ska ska kännas?


   
SvaraCitera

Plankan gör ingen nytta för de flesta. Fett överskattad övning. Typ alla andra magövningar är bättre. 😛

Lyssna på doktorn:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-svarar-p%C3%A5-tittarnas-h%C3%A4lsofr%C3%A5gor-2505840


   
SvaraCitera
GraGo

Rödingajäveln:
Plankan gör ingen nytta för de flesta. Fett överskattad övning. Typ alla andra magövningar är bättre. 😛

Lyssna på doktorn:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-svarar-p%C3%A5-tittarnas-h%C3%A4lsofr%C3%A5gor-2505840

Alla isolerade magövningar är onödiga .


   
SvaraCitera

GraGo:

Alla isolerade magövningar är onödiga .

För random otränade personer är det ganska onödigt ja. Fast i det läget är mer eller mindre all isolationsträning onödig. Finns dock poäng med att träna magen separat när du kommit upp i vikter, för att undvika ryggproblem och stärka t.ex. mark och knäböj. Det är typ då plankan också kan bli lönt att köra, fast även då är typ all annan träning för magen bättre upp till elitnivå.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Plankan gör ingen nytta för de flesta. Fett överskattad övning. Typ alla andra magövningar är bättre. 😛

Lyfter du ens?


   
SvaraCitera

Stekaren:

Lyfter du ens?

Lyfter din mamma


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Lyfter din mamma

Trodde väl det.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Plankan gör ingen nytta för de flesta. Fett överskattad övning. Typ alla andra magövningar är bättre. 😛

säker? viktad planka ska så vitt jag vet vara en bra övning för de stabiliserande musklerna.


   
SvaraCitera

Mahalageasca:

säker? viktad planka ska så vitt jag vet vara en bra övning för de stabiliserande musklerna.

Alltså möjligtvis om du tränar inför vasaloppet eller nåt sånt. Annars är statisk träning ganska meningslöst för random otränad person. Kolla länken, han förklarar bra varför!


   
SvaraCitera

Rödingajäveln: Alltså möjligtvis om du tränar inför vasaloppet eller nåt sånt. Annars är statisk träning ganska meningslöst för random otränad person. Kolla länken, han förklarar bra varför!

kikade nu och jag köper det


   
SvaraCitera

jag kmr iaf inte använda övningen innan jag kollar upp det mer grundligt, antagligen inte alls, alltså.


   
SvaraCitera