Aviseringar
Rensa alla

Playstation 3 Slim- För Slimmad?? (Vart har mina GB tagit vägen)


Ämnesstartare

Hej!

Köpte ett Playstation 3 Slim för knappt en månad sedan pga att min 60gigare gick sönder i slutet av sommaren.

Nu kollade jag random systeminformation för att kolla hur mycket utrymme jag har kvar.

Det står att jag har 85GB kvar- av 111GB?
Jag har 120GB-versionen, var har för det första 9GB bara försvunnit?
Och dessutom har jag tre spel installerade, Ratchet and Clank, Oblivion och GTA IV, vilket sammanlagt blir 10.8GB [shake]

Så mina frågor är:

1. Varför har jag 111GB och inte 120GB?
2. 111-85 = 26 GB upptaget utrymme- alltså är det 15GB som tar upp minne som jag inte ens vet vad det är, i och med att ca 11GB är speldata. Vad slukar mitt minne?? Den är helt ny och ren, har inget annat än typ 4 teman och tre installerade spel. Ingen media what so ever.

Hjälp plz?

Tack på förhand


   
Citera
Ämnesetiketter

den mängd som är utlovad på hårddiskar, usb minnen och minneskort stämmer aldrig. det brukar alltid saknas en massa gb, på min externa hårddisk som är på 1tb hade jag 968 gb när ja inte hade lagt in en pryl. det är väl de enda svar ja kan ge tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en massa drivrutiner och operativsystem väl som tar upp massa?

Sen så är det även "förbokat" utrymme åt uppdateringar och så skulle jag gissa på.


   
SvaraCitera

Idiotpod:

Det är en massa drivrutiner och operativsystem väl som tar upp massa?

Sen så är det även "förbokat" utrymme åt uppdateringar och så skulle jag gissa på.

känns overkligt att det skulle ta 11gb, men det är nog sant dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InjectMeWithAIDS:

känns overkligt att det skulle ta 11gb, men det är nog sant dock.

Det är en stor summa gig, jovisst. Dock så är det en hyggligt advancerad konsol ska man också minnas!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får aldrig använda hela utrymmet.
På min phat, original 60 GB modell ([cool]) så har jag 55 GB, varav 45 jag kan använda, resten är väl operativsystem och skit.


   
SvaraCitera

1 Gigabyte = 1 073 741 824 bytes
Tillverkarna av hårddiskar har en egen enhet: GB.
1 GB = 1 000 000 000 bytes.

(1 000 000 000) / (1 073 741 824) = ca 0,93.

0,93 * 120GB = 111 gigabyte.

Resterande 15gb som upptagna är programvara & operativsystem. Ps3 har ju rätt många inbyggda funktioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, tack för svaren alla!
Fin uträkning btw Skentrevlig, hade aldrig kunnat tänka så långt xD
Stort tack för en rimlig förklaring [bigcheers]
Dock surt att man förlorar runt 10-15GB, det kan ju vara massa spel man får plats med på det x)
Men aja, man ska väl inte klaga på 85GB när man hade 60 förut [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

Den Vise:

Dock surt att man förlorar runt 10-15GB, det kan ju vara massa spel man får plats med på det x)

Nej. Eftersom du inte förlorar någonting. Det är som att säga att du hellre är 190cm än 75 tum. Oavsett vilket så är du lika lång, bara att du använder olika enheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InjectMeWithAIDS:

den mängd som är utlovad på hårddiskar, usb minnen och minneskort stämmer aldrig. det brukar alltid saknas en massa gb, på min externa hårddisk som är på 1tb hade jag 968 gb när ja inte hade lagt in en pryl. det är väl de enda svar ja kan ge tyvärr.

Nej, så får man inte göra, tillverkaren använder bara en annan enhet för att mäta utrymmet. GB eller GiB.


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

1 Gigabyte = 1 073 741 824 bytes

Gibibyte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad ska du med så mycket utrymme till oavsett [crazy]?
Jag har en 80GB och har runt 47GB ledigt fortfarande.


   
SvaraCitera

Im in ur ps3 slims
*söt katt*
eatin ur bytez


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera