Aviseringar
Rensa alla

Plugga till lärare


Ämnesstartare

Jag har funderat på att sadla om och plugga till gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen. Jag har läst 2 år kemikurser och matematik på universitetet. Problemet innan har varit att jag inte riktigt vetat vart mitt pluggande ska leda. Har helt enkelt bara ett brinnande intresse för naturvetenskap. Forskning o dylikt är uteslutet, tycker inte det verkar kul alls.

Hur är det att plugga till lärare? Vilken nivå ligger de naturvetenskapliga (eller motsvarande) kurserna man läser? Om jag har förstått det rätt så är utbildningen på hela 5 år (!), finns det någon möjlighet för mig att läsa en kortare, skräddarsydd utbildning, med tanke på de kurser jag redan läst?

Tacksam för svar och spekulationer, gärna från folk som går utbildningen! [cheers]


   
Citera

Shoot:

finns det någon möjlighet för mig att läsa en kortare, skräddarsydd utbildning, med tanke på de kurser jag redan läst?

Ja du måste kunna tillgodoräkna dig det du har läst. En del av det i alla fall. Man måste ha minst två ämnen tror jag och det har du ju - då borde bara pedagogiken behövas..?

Men prata med studievägledningen så de kan säga hur mycket du kan tillgodoräkna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ja du måste kunna tillgodoräkna dig det du har läst. En del av det i alla fall. Man måste ha minst två ämnen tror jag och det har du ju - då borde bara pedagogiken behövas..?

Ja, men då är frågan om jag har läst just de kurserna som behövs? Jag har ingen aning om hur mycket teori inom det ämnet man ska undervisa i man läser på lärarutbildningen egentligen. Det man ska undervisa i är ju på gymnasienivå...vilket, ursäkta språket, är ganska simpelt (i alla fall om man läst på universitetet).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shoot:

Hur är det att plugga till lärare? Vilken nivå ligger de naturvetenskapliga (eller motsvarande) kurserna man läser? Om jag har förstått det rätt så är utbildningen på hela 5 år (!), finns det någon möjlighet för mig att läsa en kortare, skräddarsydd utbildning, med tanke på de kurser jag redan läst?

Har själv läst/läser/arbetat/arbetar lärare, det är en hyfsat intressant utbildning som kräver stort tålamod på alla fronter, naturvetenskapen vågar jag inte säga men de få kurser jag läste med naturvetenskap ansågs vara väldigt basic. Mycket teori om du har otur, men kom ihåg det är ofta upp till dig om du vill lära dig att använda teorin praktiskt. Lärarutbildning mot gymnasium kan vara allt från fyra till 6år lång, nya förslaget tror jag skulle göra den ca 4,5år oavsett kombination, fråga dock studievägledare. Tillgodo för kurser du redan läst skulle jag säga nej, ser bra ut på cv:t men tror inte att du får tillgodoräkna dem. Dock ej säker.
Något du måste tänka på när du är lärare är att du inte bara är där för att undervisa om ämnet, även om ämnet naturligtvis ska vara en stor del. Mycket av arbetet kan jag säga är administration och sociala frågor som hur får jag eleven må bra och därmed låta den utvecklas på bästa möjliga sätt.
Slutsats, bra yrke där du ger eleverna möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sina liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nivån är väldigt allmän och översiktlig , har dock inte börjat läsa naturvetenskap ännu utan gör det om en månad då jag börjar andra året.

Nu läser jag förvisso mot grundskolan mot gymnasiet är även naturkunskapen förmodligen mer fördjupad misstänker jag.


   
SvaraCitera