Aviseringar
Rensa alla

Pluggvanor bland studenter


Ämnesstartare

När jag kollar runt och läser på olika ställen och snackar med folk om hur mycket de pluggar. Så säger de alltid att de lägger ner ungefär 4-8 timmar om dagen till pluggning.

Majoriteten säger att på universitetsnivå så måste man plugga 10 timmar om dagen och om man har väldigt lätt för sig och är ett supersnille så kanske man klarar sig undan med att plugga 2 timmar om dagen. Detta är dessutom utöver föreläsningar och sådant.

Förstår dock inte detta. Jag har hittills lagt ner 0 timmar om dagen till pluggning och gått på 4/20 föreläsningar på samtliga kurser. Ändå har det gått "bra". Vissa kurser har jag till och med fått bra betyg på. Den enda verkliga pluggningen som skett har vart några strötimmar per dag veckan innan tentan i princip.

Så är detta bara en massa myteri från obegåvade personer? Jag pluggar då inte mer än någon minut per dag i snitt. Ändå går dessa personer så långt att säga att de smartaste måste lägga ner 6-8 timmar per dag på skolarbete. Låter ju helt absurt.

Visst, jag vet att man ska lägga ner mer tid på pluggning. Men tråden handlar inte om det.


   
Citera

10 timmar om dagen? HAHA. Vem fan pluggar 10 timmar om dagen? Man pluggar inte ens på lektionerna, man lyssnar = dagdrömmer dagarna igenom.

Aja, jag pluggar MAX 2 timmar Dold text: (alltså 1 tim varannan dag, om ens det haha xD) i veckan och det går jätte bra för mig! [smile]


   
SvaraCitera

Lies I tell you!


   
SvaraCitera

snarare att de tänker på att plugga 10 timmar om dagen, medans de gör andra saker. Vill plugga 10 timmar. Skulle behöva plugga 10 timmar. Vill verka coolare än alla andra. Plus att vissa faktiskt inte har speciellt lätt för sig, faktiskt. Det är egentligen ingen anledning att håna dem, dock (fast jag tror inte nån snittar på 10h/dag/år, det är absurdt. 3-4h utöver skoltiden kanske)


   
SvaraCitera

sylar:

Förstår dock inte detta.

Beror alldeles på vilka kurser som man läser. Det finns otrolig en nivåskillnad på kurserna. Vissa kurser kan man glida igenom, andra får man jobba byxan av sig för att klara av. Det programmet som jag går är nog bland de slöaste.

Har kanske varit på 15 föreläsningar sen i höstas och har ändå G på alla kurser utom två där jag har VG ;> Och pluggar knappt hemma.


   
SvaraCitera

Det beror helt och hållet på vilken kurs det gäller.

Om det är en vanlig "läsa och plugga in-kurs" så lägger jag inte ner tid på den förrän 1-2 veckor innan tentan. Då brukar jag sitta 5-6h per veckodag i biblioteket och nöta.

Om det gäller matematik som inte direkt är min starka sida så får jag sitta och öva rätt mycket, kanske 2h, 3-4 dagar i veckan.

sylar:

Så är detta bara en massa myteri från obegåvade personer?

Det tror jag inte. Det är inte alla som har lätt att ta in ny information. Jag tvivlar inte på att det kan finnas de som pluggar 4-8h per dag.


   
SvaraCitera

Använd dig av mnemonics så behöver du inte plugga lika mycket. Allt blit så jävla lätt att komma ihåg.


   
SvaraCitera

Vet inte. Har bara hört människor som vill skrämmas och verka smarta för att de klarat att plugga så mycket säga sådant. Jag brukar gå på föreläsningar och plugga hemma i några timmar kanske ett par dagar innan tentor, när jag behöver. Ibland lite mer. En del kurser är jobbiga.


   
SvaraCitera

10 timmar plugg om dagen utöver föreläsningar och dyligt? Vem fan säger det?

Jag har tvärt om fått uppfattningen att de flesta inte alls behöver lägga ner så mycket tid som det är tänkt på sina studier. De flesta verkar klara sig på 20 timmar i veckan.


   
SvaraCitera

När jag pluggade på GU så la jag väl inte alls mycket på pluggande, var mest veckan innan tenta som man började plöja genom alla böcker man behövde läsa.

Det var två föreläsningar á två timmar i veckan. Och det var väl det jag la ner tid på, i princip.

Sedan så läste jag hemma, men inte för att jag var tvungen, känna att jag måste plugga. Utan pga att jag fann det intressant och bara läste, såg det inte direkt som att plugga. Kunde även det mesta sedan innan, sådant spelar ju också in.

Men, som sagt, det beror ju på vilken kurs det handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl också lite på vad man har för ambitionsnivå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst är 10 timmar lite önsketänkande. Det ligger väl i verkligheten på 6-8 timmar per dag för dessa individer. Jag vet faktiskt om vissa som gör det.

passar o:

Men, som sagt, det beror ju på vilken kurs det handlar om.

Buddah:

Beror alldeles på vilka kurser som man läser.

Jojo, det är sant.

svartarosen:

De flesta verkar klara sig på 20 timmar i veckan.

Det är väl ungefär 3 timmar per dag. Tycker jag är väldigt mycket.


   
SvaraCitera

skulle aldrig plugga mer än 2 timmar om dagen


   
SvaraCitera

jag lägger ner typ 1-2 timmar/vecka på plugg (om ens det). men jag går ju bara i gymnasiet[blush]


   
SvaraCitera

sylar:

Det är väl ungefär 3 timmar per dag. Tycker jag är väldigt mycket.

Man får betalt för att plugga på heltid, dvs 40 timmar i veckan. Och att plugga 3 timmar av dygnets 24 timmar är verkligen inte mycket, de flesta studenter har ju varken jobb eller något annat vettigt att göra, de verkar mest supa.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Usch, det borde vara mycket hårdare krav på studenterna i Sverige, jävla slappland är vad vi är.


   
SvaraCitera