Aviseringar
Rensa alla

PNG-headers


Ämnesstartare

Hur skapar jag en header med lite extra utrymme i en png-fil, så jag kan spara data där? Jag använder Python+pygame, men jag kan använda PIL eller något annat bibliotek om det behövs.

PIL-handboken ger bara ett exempel på hur man decodar information, inte hur man skriver det.

Kort sagt, jag vill skriva sisådär 20*3 bytes med information till en png-fil och sedan läsa den. Jag har aldrig jobbat med filheaders förut tyvärr, PNG-specifikationerna förstår jag inte så mycket av.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Måste du baka in det i PNG-filen då, kan du inte ha datan i en fil bredvid, eller göra ett eget filformat där du bakar in din data + pngn?

Tänk på att enklast nästan alltid är bäst, särskilt när man är i utvecklingsfasen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Måste du baka in det i PNG-filen då, kan du inte ha datan i en fil bredvid, eller göra ett eget filformat där du bakar in din data + pngn?

Jag funderade på det i början, men det blir oerhört krångligt att hålla på med dessa filer. Det handlar om 60 bytes bara, så det känns som att jag lika gärna kan skriva in det i png-filen. Och jag vill inte skapa ett helt nytt filformat, av diverse anledningar.

Det går att skriva vad som helst efter en png-fil utan att den slutar fungera, men det är väl inte riktigt "rätt" sätt att göra på det sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Det går att skriva vad som helst efter en png-fil utan att den slutar fungera, men det är väl inte riktigt "rätt" sätt att göra på det sättet.

Alltså, om du ändå ska baka in extra-data i filen som inte anges i specifikationen så finns det inget rätt. Passar det dina behov att smäcka in i slutet, för all del.

Ser fortfarande inte hur det kan vara krångligare att ha en separat fil i ett standardiserat format (t.ex JSON) än att läsa en felformaterad binär fil. Jag menar, medan detta diskuterats hade du ju hunnit skapa/läsa/skriva sagda JSON-fil för länge sen, istället för att krångla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Ser fortfarande inte hur det kan vara krångligare att ha en separat fil i ett standardiserat format (t.ex JSON) än att läsa en felformaterad binär fil.

Ja, sen ändrar man namnet på filen och... vipps så fungerar det inte längre. Inte så kul.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera