Aviseringar
Rensa alla

Poäng i skolan, hur mycket har/hade du?


Ämnesstartare

Hur många poäng hade ni när ni gick ut 8an och 9an? Höjde ni er? Gick ut 8an med 225 tror ni jag kan höja mig till minst 280 poäng i 9an?


   
Citera

Jag hade 310 poäng i nian, i åttan hade jag nog runt 290 tror jag.... 


   
SvaraCitera

275 tror jag, var väldigt länge sedan


   
SvaraCitera

8an tror 290 poäng 

vill hoppas på 310-340 poäng 


   
SvaraCitera
Kudhos

Hade 220 i nian. Bara vg och mvg i slutet av gymnasiet. 


   
SvaraCitera
reben

hade 225  när jag slutade högstadiet d va ju bra
hade kanske 200 när jag slutade åttan så m höjde


   
SvaraCitera

195 trorjag att jag hade


   
SvaraCitera

Ja, det tror jag nog. Nyckeln till att höja betygen är 1) motivation. Har man inte motivation att göra något, gör man inget alls. 2) Du måste veta vad som krävs av dig för att nå ett högre betyg samt vilken tidsram du har för att göra detta. Genom att prata med lärarna om hur du ligger till jämfört med betygskriterierna, är ett bra första steg. Skriv ner vad de säger och spara det så att du hela tiden kan återkoppla till det. Förstår du inte betygskriterierna är det superviktigt att du frågar om det med. Det man inte förstår att man ska göra, kan man sällan göra bra. Prata med alla lärare i varje ämne du vill höja dig i, så att du ger dig själv goda förutsättningar att lyckas. 3) Be om feedback. Alltid. Feedback är den konstruktiva kritik som kommer låta dig veta vad det är du behöver utveckla för att kunna nå det önskade betyget. Hur kan man göra något bättre om man inte vet vad det är läraren tyckte saknades? 

Annars är mina tips: Var initiativtagande; räck upp handen, var med i gruppdiskussionerna, lyssna aktivt när din lärare talar. Ta vara på lektionstiden och försök att lära dig så mycket som möjligt på dem, så att du slipper sitta hemma flera timmar varje dag för att göra sådant du egentligen borde ha gjort på lektionerna. Att dessutom arbeta fokuserat varje lektion, gör att du kommer ihåg bättre, vilket i sin innebär att du inte behöver lägga ner lika mycket tid på plugg jämfört med om man skulle sova sig igenom sina skoldagar.

Läsa gärna på lite inför varje lektion. Kolla era planeringar. Genom att ha läst igenom kapitlet till lektionen, innan lektionen tar rum, är det mycket lättare att vara aktiv och deltagande, då man faktiskt vet lite om ämnet. Hur hinner man med allt man har att göra då? Ptja, det handlar i grund och botten om planering. Man måste veta vad man har att göra, när man ska ha gjort det och se till att man ger sig själv tid att göra det bra. Planerar man noga har man både tid för göra roliga saker också. Plus att man slipper ångesten som kommer med att göra allt i sista minuten. Det är väldigt befriande.

Och angående självstudier: Plugga hellre lite ofta, än mycket sällan. Det är ord du kommer ha nytta av under hela din studiekarriär. Varför? För att man jobbar mest effektivt i kortare pass. Pluggar man flera timmar utan paus, tär man ut sig själv och blir snabbt väldigt trött. Hjärnan behöver vila. Samt att det blir mindre mastigt och oöverkomligt när man tar en bit i taget. Att exempelvis repetera moderna språk 20 minuter/dag ger dig mycket mer än att kötta samma ämne i 2 timmar på fredagskvällen. Se till att hushålla med både din tid och energi på ett smart sätt.

Betygen kommer inte att komma gratis. Det är ingen magi. Däremot tror jag att du har en god chans att höja dig om du jobbar för det och följer tipsen jag har givit ovan. Det krävs en del, men det ger utdelning.


   
SvaraCitera

s1cce: vill hoppas på 310-340 poäng

man kan väl bara få upp till 320? : O bra jobbat, dock!


   
SvaraCitera

Qulikilavisier:

man kan väl bara få upp till 320? : O bra jobbat, dock!

det har höjts!

"Från och med januari 2014 är det möjligt att få 340 meritpoäng, jämfört med de 320 som var max innan. Detta möjliggörs genom att elever nu kan tillgodoräkna sitt betyg i moderna språk som ett 17:e betyg och därmed få ytterligare poäng."

http://www.gymnasium.se/meritvarde

tack =)


   
SvaraCitera

s1cce: "Från och med januari 2014 är det möjligt att få 340 meritpoäng, jämfört med de 320 som var max innan. Detta möjliggörs genom att elever nu kan tillgodoräkna sitt betyg i moderna språk som ett 17:e betyg och därmed få ytterligare poäng."

jaså du - här hänger man inte med i svängarna längre!


   
SvaraCitera

tror ja hade 145 i åttan

35 i nian

lr ngt sånt

sen typ 155 efter iv 


   
SvaraCitera

saknar iv, vi var ett gäng som hade så jävla kul där, skippade typ 70% av lektionerna för att sitta på fancy restauranger o käka istället i flera timmar. :d 


   
SvaraCitera

har precis gått ut 8:an och hade 220 p


   
SvaraCitera

165 i 9an. Åttan minns jag inte, men har för mig det var lite mer.


   
SvaraCitera