Aviseringar
Rensa alla

Poetiska låtar


Ämnesstartare

pizdakurac:

Verkligen inte. De första brukar i regel beröra känslor, kärlek och abstrakta tankebanor. Väldigt lite berör politik.

Tidiga Bob Dylan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tidiga Bob Dylan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Tidiga Bob Dylan?

Tidiga Bob Dylan är inte Bob Dylan 1975 med tangled up in blue som då var en familjefar som låg i skilsmässa, nej pratar om tiden innan 64, ProtestDylan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Men blir det inte lite svårt att hitta låtar som du gillar om du varken gillar politiska eller den musiken som jag beskrev?

så all musik som finns är antingen typ "david guetta ft jay-z", eller knutna nävar och pluton svea?[crazy]

lyssnar just nu mest på typ klassisk rock i stil med tidiga david bowie, queen, led zeppelin och pink floyd. men även en hel del nirvana, muse och lite belle & sebastian[blush] men ska jag vara ärlig lyssnar jag tyvärr sällan särskillt noga på texten om den inte är övertydlig, och bryr mig inte om det är något halvt politiskt budskap i den. menar bara att jag inte riktigt förstår mig på genren "politisk musik", alltså band som bara bygger på att de har en stark politisk åsikt, och lyssnare som lyssnar främst för att man sympatiserar med den politiska åsikten, snarare än att det faktiskt är bra rent musikaliskt.

fast asså menar inte att det är något "fel" i att lyssna på politisk musik, alla lyssnar väl på musik av olika anledningar antar jag. men tycker det känns så fånigt på något sätt bara[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

nej pratar om tiden innan 64, ProtestDylan

Vad är din poäng? Att han är den enda som har skrivit "poetiska texter"? Poetri är för det första högst subjektivt, och bara för att han gjorde politiska texter på den tiden gör det inte han till "all poetisk musik" så jag är oerhört osäker på vad din poäng är.

Men för sakens skull, denna från Blonde on Blonde då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(nyinspelning, jag vet, men enda jag hittade på Youtube och texten är densamma)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Men för sakens skull, denna från Blonde on Blonde då.

Blonde -66: abstrakta thin mercury sounddylan [no-no]

pizdakurac:

Vad är din poäng? Att han är den enda som har skrivit "poetiska texter"?

Nej han kombinerande lite abstrakta, poetiska texter med budskap om förändring osv med tex blowin in the wind


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nej han kombinerande lite abstrakta, poetiska texter med budskap om förändring osv med tex blowin in the wind

Ja, och The Times They Are A-changin', och dessa är verkligen fantastiska texter. Men min poäng är som sagt att politik inte är nödvändigt för bra texter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

menar bara att jag inte riktigt förstår mig på genren "politisk musik", alltså band som bara bygger på att de har en stark politisk åsikt, och lyssnare som lyssnar främst för att man sympatiserar med den politiska åsikten, snarare än att det faktiskt är bra rent musikaliskt.

Då förstår jag vad du menar. Även om jag gillar många sådana politiska låtar så är de ofta inte de bästa rent musikaliskt så jag förstår vad du menar lite. Det är ju till exempel en stor skillnad på den jag länkade först och till exempel flickan och kråkan (som jag antar att du inte tycker är fånig?) mot random låt från knutna nävar, även om de alla är politiska på olika sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Men min poäng är som sagt att politik inte är nödvändigt för bra texter.

Nej det tycker jag inte heller. Men låter konstigt att avfärda alla poetiska texter som rör samhället. Iof kan ordet politik betyda väldigt mycket. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

What tennsoldaten said


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Blonde -66: abstrakta thin mercury sounddylan

Amen brotha!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Amen brotha!

a to the fucking men


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[confused]


   
SvaraCitera