Aviseringar
Rensa alla

Polis JO-anmäld - Tog av kvinnans huvudbonad


Ämnesstartare

Eskilstuna En 21-årig kvinna från Eskilstuna har JO-anmält polisen efter att ha suttit i en av polisens celler förra helgen.

RelateratKvinnan som är kurdisk muslim hade svept om sig en filt och förklarade att hon behövde sin huvudbonad och bad polisen att inte titta på henne. Enligt henne hade polisen förklarat att lagen stod över religionen, och att man ändå skulle ta kort på henne utan bonad.

Kvinnan skriver till JO att polisen efter att tag kom tillbaka i sällskap med en kollega, att en av dem drog av henne filten och att de därefter tillsammans slet ut henne ur cellen.

”Jag tycker att dom ska respektera mig som kvinna och muslim. Dom kunde ha låtit mig haft min sjal och haft en kvinna som varit med mig.”, skriver kvinnan till JO.

Karl Holm, chef på Sörmlandspolisens rättsenhet, känner inte till fallet och varken kan eller vill kommentera det. Men han säger att generellt gäller att man försöker gå önskemål till mötes så mycket som möjligt. Men det kan aldrig gå så långt att det går ut över polisens arbete och de uppgifter man ska sköta.

http://ekuriren.se/nyheter/eskil​stuna/1.643522

Ypperligt vad förvånad jag blev när det var en muslim vi hade att göra med [surprised]

Vad tycks? Visst var det förfärligt synd att regelverket skulle omfatta henne som en troende muslim, en kvinna och respekt för henne och hennes religion var vad hon krävde!


   
Citera
Ämnesstartare

alla ska vi lika behandlas


   
SvaraCitera

Om detta blir en fällande dom mot polisen så är det ju helt åt helvete.

Inte en enda jävla sak ska stå över lagen. Inga livsåsikter eller liknande överhuvudtaget.

Sming:

Kvinnan skriver till JO att polisen efter att tag kom tillbaka i sällskap med en kollega, att en av dem drog av henne filten och att de därefter tillsammans slet ut henne ur cellen.

Men det är ju klart som helvete att filten måste bort. Fattar hon väl?

Dela upp DO till det förra. Det fungerade ju skitbra iallfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det så jävla besvärligt att bara vara lite trevlig!? [mad]
Fan är det för fel på folk idag? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nånting måste ha hänt för att hon skulle hamnat i polisens cell. Vill man inte bli fotad enligt konstens regler på polishuset får man väl se till att inte hamna där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de kunde väl ha hämtat kvinnliga poliser som borde ha hjälpt henne istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

omgh[love]


   
SvaraCitera

Man måste göra skillnad på livsstilsval/politik, och det faktum att om man har växt upp med sjal, så känner man sig antagligen väldigt naken utan den; då blir ju en sådan situation ett personangrepp snarare än ett "identitetsangrepp". Därför tycker jag man borde ha tagit hänsyn till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Whiteline:

Man måste göra skillnad på livsstilsval/politik, och det faktum att om man har växt upp med sjal, så känner man sig antagligen väldigt naken utan den; då blir ju en sådan situation ett personangrepp snarare än ett "identitetsangrepp". Därför tycker jag man borde ha tagit hänsyn till det.

Så Religion ska stå över lag då, med andra ord?


   
SvaraCitera

Sming:

Så Religion ska stå över lag då, med andra ord?

Det handlar om att respektera människor, vi har inte den blekaste aning om varför hon öht satt i cellen, så att döma ut människor utifrån det och mena att de inte förtjänar respekt är lågt, brottsling eller ej. Ska man inte vara ett gott föredöme? Hur svårt kunde det vara att hämta kvinnliga poliser som kunde undersöka henne? Känner hon sig naken utan sin slöja (som whiteline beskrev det) kan polisens agerande likväl likställas med att de skulle slita av henne kläderna mot hennes vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anser iofs inte att polisen bör ha rätten att fotografera folk utan deras samtycke (åtminstone inte om det inte finns enormt starka bevisskäl), men om man nu har det som lag ska inte religiös övertygelse ge undantag för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det handlar om att respektera människor, vi har inte den blekaste aning om varför hon öht satt i cellen, så att döma ut människor utifrån det och mena att de inte förtjänar respekt är lågt, brottsling eller ej.

Spelar ingen roll varför hon satt där. Tror inte direkt att polisen satte henne där för skojs skull. Sedan handlar det inte om respekt utan om att polisen måste kunna sköta sitt jobb. Skulle man ta hänsyn till varenda litet orimligt önskemål skulle det vara omöjligt för polisen att kunna sköta sitt jobb. Säg att jag känner mig naken utan en gorilladräkt på mig. Ska jag då få fotograferas i den när jag begär brott och hamnar i häkte?


   
SvaraCitera

Exkrement:

Spelar ingen roll varför hon satt där. Tror inte direkt att polisen satte henne där för skojs skull.

Jag syftade på ovanstående kommentarer.

Exkrement:

Sedan handlar det inte om respekt utan om att polisen måste kunna sköta sitt jobb.

De kan fortfarande sköta sitt jobb. Hennes krav var inte att hon ville att kungen skulle fota henne, eller att hon skulle fotas på en bergstopp. Hur svårt kan det vara att hitta en kvinnlig polis som kunde utföra jobbet? Dessutom kvittar det eftersom det över huvud taget är respektlöst att slita av en annan människa ett klädesplagg, oavsett om det ligger på huvudet, överkroppen eller fötterna, och att det sen görs av en anställd inom en myndighet som ska vara ett föredöme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exakt hur är det relevant för polisens arbete att hon saknar huvudbonad eller filt när hon sitter i en cell? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det handlar om att respektera människor,

Det handlar om att alla är lika inför lagen och att inga ska särbehandlas och få särskilda privilegier utefter ens religiösa övertygelse. Polisen fann det väl nödvändigt att ta av henne sin slöja för att genomföra sitt arbete (vad det nu än gällde).

honolulu:

så att döma ut människor utifrån det och mena att de inte förtjänar respekt är lågt

Ouf... bra att jag inte tycker så då!

honolulu:

Hur svårt kunde det vara att hämta kvinnliga poliser som kunde undersöka henne?

Kanske inte fanns till hands, vad vet jag.


   
SvaraCitera