Aviseringar
Rensa alla

Polis JO-anmäld - Tog av kvinnans huvudbonad


Ämnesstartare

mablethorpe:

Exakt hur är det relevant för polisens arbete att hon saknar huvudbonad eller filt när hon sitter i en cell? [rolleyes]

Med all förmodan ledde dom henne någon annanstans efter incidenten och att arbetet fortsatte därifrån, kanske var det ett förhör.. kanske var det en fotokontroll.. kanske kroppsvisitering.. identifiering ja finns många olika skäl.


   
SvaraCitera

Sming:

Kanske inte fanns till hands, vad vet jag.

Och då är enda lösningen att slita av henne klädesplagg mot hennes vilja? [confused] Det har som sagt ingenting med hennes religiösa övertygelse att göra, hade det handlat om byxor eller tröja hade poliserna inte haft någon jävla rätt att slita av henne de heller, då hade det blivit ett jävla ståhej kan jag garantera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Med all förmodan ledde dom henne någon annanstans efter incidenten och att arbetet fortsatte därifrån, kanske var det ett förhör.. kanske var det en fotokontroll.. kanske kroppsvisitering.. identifiering ja finns många olika skäl.

Varför skulle polisen i fråga i så fall haft någon anledning att påpeka att hon skulle fotograferas utan huvudbonad? Jag menar, känns onödigt att påpeka sådant för personer om det är aktiviteten som man ägnar sig åt. Finns det överhuvudtaget någon anledning att tvinga av personen i fråga klädesplagg/filt innan aktiviteten som kräver att dessa ska avlägsnas ska påbörjas? Känns som om de flesta skulle bli rätt förbannade om de tvingas traska omkring utan byxor innan de ska ge ett urinprov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

. Hur svårt kan det vara att hitta en kvinnlig polis som kunde utföra jobbet?

Kanske inte fanns några kvinnliga poliser som jobbade den aktuella kvällen? Hon måste lära sig att här i Sverige så kan man inte kräva att få bli behandlad av samma kön som en själv. Det är ungefär som muslimska män som vägrar ta order av en kvinna, hade du försvarat det också?

honolulu:

Dessutom kvittar det eftersom det över huvud taget är respektlöst att slita av en annan människa ett klädesplagg, oavsett om det ligger på huvudet, överkroppen eller fötterna, och att det sen görs av en anställd inom en myndighet som ska vara ett föredöme.

Hon vägrade ju ta av sig den frivilligt, då finns det inte så mycket andra alternativ. Om en trotsig treåring inte vill ta av sig sin favorittröja som den har haft i 3 dagar för att den ska tvättas måste föräldrarna ta av den också med våld.


   
SvaraCitera

Muslimer är vandrande solsken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Varför skulle polisen i fråga i så fall haft någon anledning att påpeka att hon skulle fotograferas utan huvudbonad?

Va? förstår inte ett skit av vad du vill få fram här.

mablethorpe:

känns onödigt att påpeka sådant för personer om det är aktiviteten som man ägnar sig åt

Varför då?

mablethorpe:

finns det överhuvudtaget någon anledning att tvinga av personen i fråga klädesplagg/filt innan aktiviteten som kräver att dessa ska avlägsnas ska påbörjas?

Aktiviteten kanske ägde rum på samma ställe, eller rummet brevid, vad vet jag.

honolulu:

Och då är enda lösningen att slita av henne klädesplagg mot hennes vilja? [confused] Det har som sagt ingenting med hennes religiösa övertygelse att göra, hade det handlat om byxor eller tröja hade poliserna inte haft någon jävla rätt att slita av henne de heller, då hade det blivit ett jävla ståhej kan jag garantera.

Hon ville inte samarbeta och då får man skylla sig själv helt enkelt, lagen står över hennes religion, och jovisst, detta hade med hennes religiösa övertygelse att göra..

Första posten:

”Jag tycker att dom ska respektera mig som kvinna och muslim.


   
SvaraCitera

Exkrement:

Hon måste lära sig att här i Sverige så kan man inte kräva att få bli behandlad av samma kön som en själv.

Det hade man nog fått om det handlade om att undersöka en kvinna med endast underkläder, om hon hade velat det. Men så fort det kommer till en muslimsk kvinna så sticker det i hela kroppen att visa lite respekt.

Exkrement:

Det är ungefär som muslimska män som vägrar ta order av en kvinna, hade du försvarat det också?

Det handlade inte om att hon vägrade ta order, så det är irrelevant.

Exkrement:

Om en trotsig treåring inte vill ta av sig sin favorittröja som den har haft i 3 dagar för att den ska tvättas måste föräldrarna ta av den också med våld.

Du verkar inte förstå min utgångspunkt om du kommer med så absurda och totalt irrelevanta exempel. Jag föreslår att du läser mitt föregående exempel och inte bara läser och kommenterar det du vill läsa.


   
SvaraCitera

Sming:

Första posten: ”Jag tycker att dom ska respektera mig som kvinna och muslim.

Det var hennes utgångspunkt, ja. Men min är att har man lite vett i huvudet kan det lätt dras paralleller till andra klädesplagg och hur konsekvenserna skulle se ut om dessa slets av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det var hennes utgångspunkt, ja. Men min är att har man lite vett i huvudet kan det lätt dras paralleller till andra klädesplagg och hur konsekvenserna skulle se ut om dessa slets av.

Jaha..

Det är stor skillnad mellan plagg och plagg, en huvudbona kan inte jämföras med ett par byxor eller en tröja. möjligtvis en mössa, eller en hatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det hade man nog fått om det handlade om att undersöka en kvinna med endast underkläder, om hon hade velat det. Men så fort det kommer till en muslimsk kvinna så sticker det i hela kroppen att visa lite respekt.

Fast nu var det ju inte det som det var frågan om och varför ska just muslimer särbehandlas?

honolulu:

Det handlade inte om att hon vägrade ta order, så det är irrelevant.

Jo, hon vägrade lyda polisens order om att ta av sig sin huvudbonad.

honolulu:

Du verkar inte förstå min utgångspunkt om du kommer med så absurda och totalt irrelevanta exempel. Jag föreslår att du läser mitt föregående exempel och inte bara läser och kommenterar det du vill läsa.

Exemplen är väldigt relevanta. Om man inte gör saker som man måste frivilligt så finns det inget annat alternativ än att tvinga dem.


   
SvaraCitera

Sming:

Det är stor skillnad mellan plagg och plagg, en huvudbona kan inte jämföras med ett par byxor eller en tröja. möjligtvis en mössa, eller en hatt.

Ja, rent teoretiskt. Men vissa kan gå ute på stan i korta jeans och linnen utan problem, medan andra täcker större områden av kroppen. Det handlar om bekvämlighet, och även om man gjort ett brott och hamnat i en cell ska poliserna inte bete sig hur dem känner för och slita av människors kläder och ignorera en. Var är mänskligheten? Varför är det inget problem att fixa vakter som kan kontrollera en med respektive kön på flygplatser i USA, tex? Om en kvinna inte vill att en man ska ta henne på låren och brösten i syfte att kontrollera henne, ska hon tvingas ändå eller ska man försöka lösa problemet genom att försöka hitta en kvinnlig?

Exkrement:

Exemplen är väldigt relevanta. Om man inte gör saker som man måste frivilligt så finns det inget annat alternativ än att tvinga dem.

Ingen har rätt att slita av någon annans klädesplagg, oavsett vem det är. Hon gick med på att bli fotad utan slöja om det var en kvinna som kunde hjälpa henne, och jag är helt säker på att det inte skulle ha varit några problem att fixa dit någon kvinna. Med lite kommunikation och förståelse hade problemet kunnat lösas, vad är problemet? Är det för att det handlade om JUST religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Va? förstår inte ett skit av vad du vill få fram här.

Du blir inte fotograferad inne i en cell. Du blir heller inte kroppsvisiterad i en cell och du blir inte heller identifierad av att någon tittar på dig. Med andra ord så finns det ingen rimlig anledning till varför hon inte skulle få ha på sig en jävla filt i en cell.

Som kvinna har du dessutom laglig rätt att inte kroppsvisiteras av manliga poliser, så det lär knappast ha varit fallet.

Sming:

Aktiviteten kanske ägde rum på samma ställe, eller rummet brevid, vad vet jag.

Precis, vad vet du? Uppenbarligen inte så jävla mycket, så du kanske ska lämna JO:s jobb till dem istället för att gnälla om anmälningar till dem när du inte är insatt i några detaljer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här gör mig upprörd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Hon gick med på att bli fotad utan slöja om det var en kvinna som kunde hjälpa henne, och jag är helt säker på att det inte skulle ha varit några problem att fixa dit någon kvinna.

Det vet du inte något om. Hon är inte i position att kunna ställa några sådana krav. Det kanske inte var någon kvinnlig polis som jobbade den aktuella kvällen eller så var de upptagna på annat håll. Då ska man inte behöva ringa dit en kvinna och på så sätt försena hela arbetet bara för att muslimerna inte kan bortse från sin medeltidsreligion för ett par minuter.


   
SvaraCitera

Exkrement: Du kan alltså inte se skillnad på religiösa kompulsioner, och nakentabun ingrodda i själen sen barndomen? För att dra till med ett extremt exempel: du hamnar i ett land där alla är nudister, och polisen kräver att du tar av dig alla kläderna. Till skillnad från om de skulle kräva att du tar av dig ditt (hypotetiska) korshalsband eller dylikt. See the difference?

Och ja, det finns naturligtvis gränser för även de mest extrema känslomässiga spärrar, med det är lönlöst att spekulera om detaljerna i det här specifika fallet.


   
SvaraCitera