Aviseringar
Rensa alla

Polisen uppmanar nu kvinnor att hålla sig inomhus


Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Fria Tider...

Vad är problemet med dem?


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

jag skrev ju det?! LÄSER DU ELLER?!"

Ta det lugnt. 

Det du skrev i OP var att polisen uppmanar kvinnor att hålla sig inne. Det som polisen faktiskt sa var att man skulle undvika att röra sig ensam, utan istället se till att vara i grupp. 


   
SvaraCitera

F.ö. ser jag inte problemen med att använda Friatider som källa i de fall som de gör en korrekt rapportering, som nu. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
F.ö. ser jag inte problemen med att använda Friatider som källa i de fall som de gör en korrekt rapportering, som nu. 

Finns det ens några exempel på när man spridit klart felaktig information?

Om inte så blir ju reaktionen "Fria Tider? Rullar ögonen" en mer idiotisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Källkritik handlar inte om hur sanningsenligt det som förmedlas är, guys... Det handlar om att på förhand vifta bort saker man inte gillar, oavsett var nyheten kommer ifrån.


   
SvaraCitera

Niklas:

Finns det ens några exempel på när man spridit klart felaktig information?

Om inte så blir ju reaktionen "Fria Tider? Rullar ögonen" en mer idiotisk.

Ingen aning, inte insatt. Min poäng handlade mer om principer, att man inte blint ska neka information från ett visst ställe bara för att den kommer därifrån, även om den är korrekt. 


   
SvaraCitera

Källkritik handlar inte om att man skapar en whitelist med "pålitliga" källor och en blacklist med "dåliga" källor, för att sedan sluka informationen blint eller helt skita i den beroende på ursprung. Källkritik handlar om att kunna leta upp vilken fakta som ligger till grund för ett påstående, för att därefter bestämma sanningshalten i uttalandet. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är sorgligt att vi lever i ett samhälle där det är ett större fokus på att be kvinnor att inte vara ute själva, än att be våldsbenägna män som ser det som sin rätt att slå ned människor ge fan i att vara ute själva, när det är helt uppenbart att problemet är den sistnämnda gruppen. Jag ser även risken med att nästa kvinna som blir utsatt kan komma att dra sig för att anmäla av rädsla för att bli ifrågasatt vad hon hade ute att göra samt av skam (ytterligare till den som kan tänkas uppstå av ett överfall) för att ha brutit mot en direkt uppmaning från ordningsmakten.

Men det är väl ändå att vara konspiratorisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Ta det lugnt. 

Det du skrev i OP var att polisen uppmanar kvinnor att hålla sig inne. Det som polisen faktiskt sa var att man skulle undvika att röra sig ensam, utan istället se till att vara i grupp. 

Ok då missade jag att skriva det för är medveten om att det stod att man ska hälst inte (speciellt kvinnor) röra sig ensama ute på natten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Det är sorgligt att vi lever i ett samhälle där det är ett större fokus på att be kvinnor att inte vara ute själva, än att be våldsbenägna män som ser det som sin rätt att slå ned människor ge fan i att vara ute själva, när det är helt uppenbart att problemet är den sistnämnda gruppen. Jag ser även risken med att nästa kvinna som blir utsatt kan komma att dra sig för att anmäla av rädsla för att bli ifrågasatt vad hon hade ute att göra samt av skam (ytterligare till den som kan tänkas uppstå av ett överfall) för att ha brutit mot en direkt uppmaning från ordningsmakten.

Men det är väl ändå att vara konspiratorisk

Tror tvärt om att det är rätt stort fokus på våldsmännen från polisens sida. Då deras huvudsyssla faktiskt handlar om att få fast och ställa dessa till rätta.
Och är det inte rätt av polisen att ge sådana rekommendationer om det nu finns en reell risk att vistas utomhus själv?
Om de bedömmer att risken att bli överfallen är påtaglig så känns det ju vettigt att de går ut med det till allmänheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personerna som per automatik klagar på länkar till antirasistiska sidor är samma personer som blir förbluffade när folk är skeptiska till rasistiska sidor med låtsasjournalistik som källor.

Även om det de skriver skulle vara helt sant i detta fall kan det ändå hända att folk avstår att klicka på länken eftersom de inte vill stödja sajten. Men det var ju bra att TS gav en länk till en mer pålitlig sida också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maest:
Personerna som per automatik klagar på länkar till antirasistiska sidor är samma personer som blir förbluffade när folk är skeptiska till rasistiska sidor med låtsasjournalistik som källor.

Även om det de skriver skulle vara helt sant i detta fall kan det ändå hända att folk avstår att klicka på länken eftersom de inte vill stödja sajten. Men det var ju bra att TS gav en länk till en mer pålitlig sida också.

Hur menar du med förbluffade? Ingen nyhet direkt?


   
SvaraCitera

Maest:
Personerna som per automatik klagar på länkar till antirasistiska sidor är samma personer som blir förbluffade när folk är skeptiska till rasistiska sidor med låtsasjournalistik som källor. 

När har jag senast klagat på artiklar från vänstersidor enbart på grund av att det är just vänstersidor? 
Kom inte med anklagelser ur tomma luften. 


   
SvaraCitera

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lasarna-rasar-efter-polisens-uppmaning
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/112960

(det finns alltså även andra källor, så att detta ej blir en diskussion om rasism pga detta är ett väldigt viktigt ämne)

polisen går ej ut i media och lovar ytterligare resurser och fördömer alla som kränker kvinnor utan det är än en gång kvinnor som ska anpassa sig. som alltid. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera