Aviseringar
Rensa alla

Polisens agerande i köpenhamn


Ämnesstartare

Fyrahundra hölls fångna. Misstänkta för brott de i framtiden eventuellt kunde begå. Utan att ha gjort något hölls de inspärrade i ett mörkt garage med händerna bakbundna utan tillgång till toalett, mat, eller vatten. De tillfångatagna var allt från syndikalister, till rättvisepartister, hare krishna, greenpeace och vanliga turister. Många hade fått stora skärsår över armarna. Det som är säkert är att de tillfångatagna definitvt tappat tron på demokratin - när de gråtande bad om att bli frisläppta i kring 8-10 timmar. Många kissade på sig själva och blev förnedrade.

Grön Ungdom blev stoppade av polisen och hölls fast i flera timmar innan demonstrationen började - även om de släppte oss till själva demonstrationen. En av invandrabakgrund blev tagen på skrevet innanför byxorna, och de frågade honom om han hade några bomber på sig. Han var 14 år. De med avvikande klädsel hade också problem.

Är det såhär demokrati fungerar?
Tidslinje från klimatdemonstrationerna och polisens agerande.Aftonbladet om polisens agerande.
​Sydsvenskan
Sv​enska Dagbladet

Hur stor rätt har polisen att kränkra vår integritet, frihet, och demokrati i kampen mot våld?


   
Citera

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[chocked]

Detta är ju ännu värre än vad jag hade hört. Helt sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

De agerade ju visserligen efter deras lagar, tror jag? Men lagen är åt helvete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Ja vart tog afa-gänget här på ungdoms vägen? Har de fastnat i köpenhamn tro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Detta är ju ännu värre än vad jag hade hört. Helt sjukt.

Verkligen. Jag har mailat piratpartiet, grön ungdom och miljöpartiet och vänstern och krävt att de gör något utspel om det. Vi måste ta avstånd från danmarks lagar. Något sånt här får inte ske i sverige.


   
SvaraCitera

Rätt! (Du röstade på detta alternativ)

Polisen 1 stenkastarna 0


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

/care


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag fick sitta i 8 timmar med händerna bakbundna. 3 av dessa var på marken i fiskbensställning. en kille bakom mig fick ett epileptiskt anfall och blev hämtad av polis. en annan klagade på magsmärtor, men polisen tog honom inte seriöst innan han hade svimmat av sina smärtor. jag personligen hade vantar på under handfängslen och slapp därför något värre än ömmande handleder, men huden på min kompis handleder blev uppskurna. barn, gamla och personer med kryckor blev alla omhändertagna, men de fick gå rätt tidigt. resten var vanliga demonstranter, jag var med suf, rs och hare krishna.

jag hade inte sett något våld, alltså kom det inte som reaktion utan i preventivt syfte. lymmellagen är rättsvidrig, odemokratisk och allmänt sjuk. så:

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

hämtad av polis.

hämtad av ambulans, såklart. [shake]

dzjugasjvili:

uppskurna.

uppskuren.

min förmåga att författa text är tydligen inte den bästa just nu, jag skyller på migrän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

Som jag förstått det så var det ett mycket litet antal (10-15 st.) provokatörer (polisinfiltratörer som i Göteborg?) som kastade ett par stenar mot fönster och sköt i väg några raketer, därefter så sprang de i väg.

Detta tog polisen som ursäkt för att genomföra ett stort bakhåll (som måste varit planerat sedan långt tidigare) mot en helt annan sektion i tåget (längst bak) där man säckade in 1000 oskyldiga människor och tvingade dem att sitta på kall asfalt i flera timmar utan att ens få kissa. Många kissade förstås på sig, ännu fler kommer att dra på sig urinvägsinfektioner. Efter många timmar så släpptes en del medan andra placerades i små burar för ytterligare en lång tid.

Detta är ett brott mot de mänskliga rättigheterna och ska självklart fördömas, alla som röstar "rätt" är faktiskt idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

[n]


   
SvaraCitera