Aviseringar
Rensa alla

Politisk ställning har med sin ekonomiska bakgrund att göra!


Jonnybravo91:

Man lär ju ha märkt om sina föräldrar har behövt låna mycket pengar, om de haft mycket skulder, eller om de haft stora svårigheter att få sin budget att gå ihop varje månad.

Alltså, det där... öh, jag hajar ingenting och tycker inte riktigt det där säger nåt. Förstår din grundtanke, men jag kan inte placera min familjs situation i varken det ena eller andra lägret.

Mina föräldrar hann under min uppväxt både med att vara egenföretagare med mycket god inkomst, till att leva på en knegarlön under massor av år för att de turades om att studera på högskolenivå först i fyrtioårsåldern. Ingen aning om var vi hamnar.

Nu är de separerade och har varsin knegarlön (arbetsterapeut och högstadielärare), men jag vet fortfarande inte om jag tycker de är varken fattiga eller välbärgade.

Hur som helst är jag vänster. Men jag kan fan inte rösta, haha.


   
SvaraCitera

Tycker att valet av ordet välbärgad känns jättefel, då du snarare verkar mena inte fattig. Hör jag ordet välbärgad tänker jag rik eller förmögen.

Jag har enligt dig, nästan bara på grund av att båda mina föräldrar jobbar, vuxit upp i en "välbärgad" familj. Min pappa är fabriksarbetare och min mamma var sjukgymnast då. De lär alltså ha tjänat nästan din gräns på 22 000. Vi var knappast en rik och förmögen familj. Vi hade så att vi klarade oss bra, men inget överflöd. Känner trots din "förklaring" att jag inte passar in någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Typ, eller inte. Min pappa har iaf så att han kan försörja två barn och ge dem pengar till cigaretter flera gånger i månaden, förut utan sin vetskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Saknar en & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

är inte så insatt i politiken men tror jag är mer vänster än höger iaf [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)

de hade det inte helt toppen när jag var liten, men när jag blev politiskt medveten och sedan dess kan jag inte säga att de har haft det annat än bra. de har en hel del lån, men, ja.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)

"Välbärgat". Skulle säga medelklass hem. Har aldrig sett nått annat alternativ än vänster. Dock har det funnits mycket funderingar om allt i den stora världen. Så jag plockar nog det bästa från alla sidor [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Mina föräldrar är skilda och min mamma har det betydligt fattigare än min pappa. Men jag utgick från min mamma eftersom det var där jag bodde mest och det var hon som köpte alla kläder osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Övrig (- vilken:) & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Kan inte exakt avgöra vart jag ligger på höger-vänster skalan. Den är väldigt förlegad och idag handlar politik så mycket mer om sakfrågor än om ideologi.

Min familj har alltid varit fattig sedan jag kom till livet. Farsan förlorade industrijobbet när jag var bara något år gammalt, och fick sedan utlopp för en vilande sjukdom som gick i släkten och kunde inte arbeta mer efter det. Vi hade fin och trimmad bil, välskött hus, och alltid pengar till mat och kläder om så behövdes. Numera har ingen jobb, och båda är sjukskrivna för resten av livet. Så det har varit knapert under hela min uppväxt, varje månad så kämpar man med att få ekonomin att gå ihop. Mina föräldrar är dessutom skiljda sedan många år tillbaka.

Jag skulle vilja säga att jag haft det mer knapert än dom allra allra flesta. Var alltid fattigast i klassen. Så fort man skulle ha något plagg eller pengar till något som alla andra i klassen hade fick pengar läggas undan månader i förväg för annars skulle hela budgeten spricka.

Som arbetarbarn kommer jag alltid att värna och sympatisera med den då min uppväxt präglat mycket av arbetarkulturen (vad som nu utmärker den) Men jag är knappast vänster för det, utan som nationellt sinnad skulle jag nog hamna långt ut på "högerskalan".

Skalan är förlegad som sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Svårt att säga var gränsen går; vi var inte fattiga men inte välbärgade heller. Hade aldrig ont om mat, men mina syskon fick ärva mina kläder och vi bodde inte särskilt stort när jag växte upp, fick inte mycket prylar och var aldrig tanke på att få ett tv-spel eller dylikt. Farsan it-tekniker, morsan sjuksköterska. Efter jag var 12 blev vi väl dock närmare åt "välbärgade"; flyttade till villa utanför stan osv.


   
SvaraCitera
smisk

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)

Bor i sveriges blåaste kommun dessutom. JAG ÄR POLITISKT MOBBAD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & välbärgat hem. (Du röstade på detta alternativ)
37.5% (9 st)


   
SvaraCitera
Åtta

smisk:

JAG ÄR POLITISKT MOBBAD.

Ofta du är vänster. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, gillar att 70% av de som svarat är vänster, medan 8 är höger (iofs+Sming som lekte alternativ och tog "övrigt" fast han är tokhöger, så 12%. Men ändå <3). [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänster & fattigt hem. (Du röstade på detta alternativ)

Om man går efter:

Jonnybravo91:

haft svårigheter att få sin budget att gå ihop varje månad.

Jonnybravo91:

sjukskriven

Pga moder pendlar fram och tillbaka ur sjukskrivning eller 25-70% arbete.


   
SvaraCitera