Aviseringar
Rensa alla

Politiska dokumentärer


Ämnesstartare

Eftersom jag är UM's tråkigaste grabb skulle jag vilja förstärka detta rykte genom att be om några utmärkta radikala gröna eller vänsterdokumentärer gärna om internationella frågor men också annat värt.

Jag är öppen för det mesta, men ge gärna en beskrivning av vad det är för något, förutom att endast namedroppa. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

The War on Democracy av John Pilger är bra.

Behandlar ämnet om USAs utrikespolitik i Latinamerika och hur de använt området som sin bakgård under lång tid.

Intervjuer med CIA-agenter, Hugo Chavez och fler sker.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_War_on_Democracy


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

radikala gröna eller vänsterdokumentärer

En dokumentär som är politiskt vinklad på det sättet är snarare propaganda. Varför är det viktigt för dig att dokumentären redan har ett färdigt politiskt budskap?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

The War on Democracy av John Pilger är bra.

Såg den, lämnade igen filmen idag. [cute]

AndyH:

En dokumentär som är politiskt vinklad på det sättet är snarare propaganda. Varför är det viktigt för dig att dokumentären redan har ett färdigt politiskt budskap?

Nej, jag är främst intresserad av ämnen som rör social oro, miljöförstörelse, demokratifrågor och hyser inte lika stort intresse för högerpojkar som betalar för mycket skatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, jag är främst intresserad av ämnen som rör social oro, miljöförstörelse, demokratifrågor

Måste det vara ett vänsterperspektiv bara för att rör dessa frågor? Det låter på dig som att du tycker att borgerliga är rena monster som skiter totalt i andra människor och miljön. Det finns gott om idioter som är precis sånna, men de är lika väl representerade på alla nivåer på den politiska skalan.

En dokumentär om miljön som tex Sharkwater är ju inte en vänsterdokumentär bara för att den rör alla de tre ovan nämnda kriterierna. Är det inte lite löjligt att försöka klistra på ett vänsterperspektiv på allt som rör miljö och demokratifrågor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Såg den, lämnade igen filmen idag. [cute]

vad tyckte du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sluta nämna din "titel" hela tiden är du kenza lr (jag har ju sverige s största blogg *föröriskt smalj*)

och nej tack jag tittar ehllre på dokumentärer med komsiak insalg som handlar om alkohol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

vad tyckte du?

Jättebra!

AndyH:

En dokumentär om miljön som tex Sharkwater är ju inte en vänsterdokumentär bara för att den rör alla de tre ovan nämnda kriterierna. Är det inte lite löjligt att försöka klistra på ett vänsterperspektiv på allt som rör miljö och demokratifrågor?

Anarkandi:

Jag är öppen för det mesta

Anarkandi:

men också annat värt.

Dvs, jag har inte något emot annat heller.

Vad är sharkwater?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

För full för att fungera

Märks. [cute]

passaro:

vad tyckte du?

Alltså, jag läser just nu en bok om Latinamerika och Sydamerika som jag anser vara mycket mer informativ, men jag tyckte War on democracy var en väldigt bra inledare, såg den med min klass där alla är höger och det var ju en upplevelse för dem. 🙂 särskilt börjar man tycka om Chavez en hel del, han gör oerhört bra saker för sitt land. Jag tyckte stundvis att saker var lite ensidiga - men han gjorde sin grej bra, vilket var att visa att usa har en hög skuld att betala till Sydamerika för deras dåd bara där. Fick också upp ögonen för Sydamerika en hel del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Märks.

jag är eitne full bara totalt obekymrad över hur jag stavar n shit för jag kommer ändå dö och du med varför ens titta på tv då du kommer att däö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Dvs, jag har inte något emot annat heller.

Synd, jag som just tänkte hälsa dig välkommen till debatten [wink]

Anarkandi:

Vad är sharkwater?

​Sharkwater är en dokumentär om hur hajar tjuvfiskas i naturreservat och hur möljörörelsen slåss för hajarna överlevnad. Den innehåller allt fråm makalösa naturbilder till maffia, möljöaktivister och värdens snyggaste naturfilmare [cute]

Den fanns på SVT play förut, grymt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Synd, jag som just tänkte hälsa dig välkommen till debatten

Haha, jag är inte så pass inskränkt att jag kan säga emot dig på den punkten. [smile]

AndyH:

Sharkwater är en dokumentär om hur hajar tjuvfiskas i naturreservat och hur möljörörelsen slåss för hajarna överlevnad. Den innehåller allt fråm makalösa naturbilder till maffia, möljöaktivister och värdens snyggaste naturfilmare

Nice. [smile] Ska kolla upp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nice. Ska kolla upp!

​Hela filmen på youtube.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

American Drug War
The Last White Hope

35 years after Nixon started the war on drugs, we have over one million non-violent drug offenders living behind bars.

The War on Drugs has become the longest and most costly war in American history, the question has become, how much more can the country endure? Inspired by the death of four family members from "legal drugs" Texas filmmaker Kevin Booth sets out to discover why the Drug War has become such a big failure. Three and a half years in the making, the film follows gang members, former DEA agents, CIA officers, narcotics officers, judges, politicians, prisoners and celebrities. Most notably the film befriends Freeway Ricky Ross; the man many accuse for starting the Crack epidemic, who after being arrested discovered that his cocaine source had been working for the CIA.

AMERICAN DRUG WAR shows how money, power and greed have corrupted not just drug pushers and dope fiends, but an entire government. More importantly, it shows what can be done about it. This is not some 'pro-drug' stoner film, but a collection of expert testimonials from the ground troops on the front lines of the drug war, the ones who are fighting it and the ones who are living it.

After 4 years of production including several sold out test screenings in New York, Austin & Los Angeles, the final version of American Drug War "the last white hope" is locked and loaded.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the cove kanske


   
SvaraCitera