Aviseringar
Rensa alla

Politiska experter: SD är inte facistiska


Ämnesstartare

http://fof.se/tidning/2015/2/artikel/fascister-eller-inte-vad-anser-forskarna

Se där, sanningen vinner alltid. Nästan alla länder har SD-politik, so whats the problem med att ha ett konservativt parti i Sverige?


   
Citera
Ämnesstartare

Himlen är blå. Jorden är rund.


   
SvaraCitera

Att det ska krävas politiska experter för att komma fram till det


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Sanningen är ju snarare att det är tolkningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Forskarna verkar ha kommit fram till att SD "bara" är fascistiskt till hälften.

Sedan att det krävs att man kallar in experter för att analysera om partiet är fascistiskt eller ej, är det något för er att skryta om? Det stinker mycket fascism om SD och det är därför analysen genomförts.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Sanningen är ju snarare att det är tolkningen.

Så är det ja. Bara för att tex forskare säger att månen är kall så betyder det ju inte att det är sant, de har ju inte varit på månen....så hur kan de egentligen veta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rants_:
Forskarna verkar ha kommit fram till att SD "bara" är fascistiskt till hälften.

Sedan att det krävs att man kallar in experter för att analysera om partiet är fascistiskt eller ej, är det något för er att skryta om? Det stinker mycket fascism om SD och det är därför analysen genomförts.

Konservatism är inte fascism.

Med din logik så är VP ett gäng stalin-kommunister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lustig tolkning av texten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken idiot som helst: De åtta riksdagspartierna är vänster fascistiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zakarias:

Konservatism är inte fascism.

Med din logik så är VP ett gäng stalin-kommunister.

Det var forskarnas logik jag talade om, inte min. KD är ett konservativt parti, M kan vara på väg att bli om de inte redan är. SD är högerextremt. 


   
SvaraCitera

Troligen är forskarna nazister och islamofober, iaf om man frågar vänstern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AmenHoeStepp:
Lustig tolkning av texten.

vems tolkning? textens egna tolkning av sig själv eller?

"En enkät med några av Sveriges tyngsta forskare inom området nationalism och högerextremism visar att det inte finns anledning att kalla Sverigedemokraterna fascister."


   
SvaraCitera

rants_: Sedan att det krävs att man kallar in experter för att analysera om partiet är fascistiskt eller ej, är det något för er att skryta om? Det stinker mycket fascism om SD och det är därför analysen genomförts.

Med den logiken kan vad som helst vara sant, bara man upprepar påståendet tillräckligt många gånger.


   
SvaraCitera

För övrigt tycker jag att Lena Berggren i artikeln har en poäng:

– I det nu rådande väldigt infekterade läget används fascismbegreppet som ett moraliskt laddat politiskt slagträ, vilket gör det rätt meningslöst att försöka göra en vetenskaplig bestämning av SD – den kommer bara att politiseras. Min uppfattning är att frågan om SD:s ideologiska hemvist förvisso är vetenskapligt intressant, men att fokus för närvarande snarare bör läggas på en kritisk granskning av politiska sakfrågor, och då inte bara invandrings- och integrationsfrågorna. Ideologianalysen får komma senare, när den kan göras med noggrannhet och eftertanke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rants_:

Det var forskarnas logik jag talade om, inte min. KD är ett konservativt parti, M kan vara på väg att bli om de inte redan är. SD är högerextremt. 

Vad anser du om Folkpartiet?


   
SvaraCitera