Aviseringar
Rensa alla

Politiskt teori - lästips, filmtips, osv!


Ämnesstartare

Blir äcklad av den här tråden, eller ja, politik i allmänhet, gör något istället för att citera floskler judejävlar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Blir äcklad av den här tråden, eller ja, politik i allmänhet, gör något istället för att citera floskler judejävlar

Finns det en motsägelse mellan teori och praktik? Jag tycker snarare att jag blir mer intresserad av att "göra något" när jag samtidigt utvecklas teoretisk. Man börjar analysera sin omvärld mer, fundera kring samhället man lever i och hur man kan påverka det. Tror det är svårt att "göra något" om man inte ens vet vad man vill uppnå med det, och ens praktik blir aldrig bättre och kan inte utvecklas om man inte utvecklas teoretiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Finns det en motsägelse mellan teori och praktik?

nej, men politik går ut på "jag har rätt du har fel" i all oändlighet mellan alla parter, ingenting åstadkoms någonsin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

nej, men politik går ut på "jag har rätt du har fel" i all oändlighet mellan alla parter, ingenting åstadkoms någonsin

Okej. Snackar vi partipolitik är jag benägen att hålla med dig, men pratar vi om politik i en bredare bemärkelse, dvs. samhället och all förändring av det, så uppnår ju politik saker hela tiden. Du kan ju knappast påstå att samhället idag är det samma som de tidigaste civilisationernas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Du kan ju knappast påstå att samhället idag är det samma som de tidigaste civilisationernas?

Nej, det är annorlunda pga folk med faktiskt intellekt har sett till att skapa nya saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Handlar om kapitalismens omgestaltning till kulturkapitalism, där framför allt konsumtionsbehov ställs upp som en fundamental tes för existentiell bekfrätelse, och vilka konsekvenser som medför tolkningen av marxistisk diciplin.

Typ samma som ovan, but for dummies.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Nej, det är annorlunda pga folk med faktiskt intellekt har sett till att skapa nya saker

Okej, jag skulle snarare hävda att det är för att olika grupper av människor organiserat sig, kämpat för sina intressen och vunnit helt eller delvis.


   
SvaraCitera

De allra flesta texterna på revfront.org och Folkmakts textarkiv håller hög klass.

Ska man snacka film så måste The Wind that Shakes the Barley nämnas. Otroligt ra film om den irländska frihetskampen under tidigt nittonhundratal.


   
SvaraCitera

Eckehart, M.
Hur Sverige blev en mångkultur

"Denna bok öppnar dina ögon och ger dig kunskap om en lobbyverksamhet som få känner till men vars politiska resultat påverkat Sverige mer än något annat riksdagsbeslut."

Kan inköpas här: http://www.arminius.se/eckehart-m-hur-sverige-blev-en-mangkultur.html

Annat boktips: http://www.arminius.se/falk-krister-vedergallning.html


   
SvaraCitera