Aviseringar
Rensa alla

Poll ang vad man ska få skriva i sexdagbokstråden och om man ska skriva varning innan eller inte


Ämnesstartare

(Och med "dyl" menar jag såklart ej utläggningar om hur man våldfört sig på någon)

OBS

Jag tycker absolut att man ska ta hänsyn till folk som har varit med om övergrepp, men jag anser ju ändå att man ska få skriva om sina sexhändelser sålänge de inte beskriver hur man våldfört sig på någon. Är det att negligera folk som varit med om sådant?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Yttrandefrihet är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

varför inte?


   
SvaraCitera

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Jag tycker att man ska få skriva om allt som rör sex. Även obehagliga saker.

Men om man vet med sig att någonting man skriver om handlar om saker som är våldsamma eller övergrepp, handlar om tvång eller saker som tangerar sådant som folk som varit med om övergrepp har varit med om - då tycker jag personligen att det är trevligt och hänsynsfullt att slänga in en varning om vad inlägget skildrar högst upp i inlägget.

Väldigt väldigt många har varit med om sexuella övergrepp, så det är någonting som är lätt att identifiera att många, en inte försumbar mängd människor, sannolikt kan tycka är väldigt obehagligt att läsa.

Observera:
Diskussionen i Sexdagboken som inspirerade den här tråden handlade inte om att någon ville förbjuda folk från att berätta om våldsamt sex eller sex som innehöll saker som ofta förekommer under övergrepp. Det handlade om att ett antal personer tyckte att det kunde vara bra att i sitt inlägg skriva en varning innan texten som skildrar vad som varnas för, när det rör just sexuellt våld, övergreppsliknande skildringar och tvång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Övergrepp involverar inte alltid våld eller brutalt sex.


   
SvaraCitera

Jag citerar folk här för att inte bomba sexdagboken med textväggar.

soundsystem:

Du är moderator, mot förmodan kan du ta bort mitt inlägg som starkt antyder på våldtäktssex (eller vad ni nu vill få det till). Har full respekt för er som blivit utsatta för sexuellt våld, ta därför bort mitt inlägg. Även om det inte handlar om den typen av grovt sexuellt våld så förstår jag att det nu har tolkats som det. Tror därför det blir bäst att ni tar bort det. [y]

Jag tycker att du ska få skriva om ditt sex och att du ska ha precis det sex du vill ha och så vidare, så jag tycker inte att jag borde ta bort ditt inlägg.

Däremot framför jag min högst personliga åsikt - som inte är Ungdomar.se:s regler - att jag tycker att det är hänsynsfullt att skriva en varning om att inlägget handlar om sexuellt våld.

Nintendo:

Sexuella övergrepp är ju inte synonymt med våld.
Således: Svårt för mig som skrivet ett inlägg att veta vad jag ska ta hänsyn till och sätta triggervarning på.

Jag menar: "åh, idag fick jag en kuk långt ner i halsen" kan ju vara lika/mer triggande än "åh, idag drog min sexpartner mig i håret och pressade ner mitt ansikte mot madrassen".

Nintendo:

Andra kanske har blivit tvinga till

Ja, det är ju absolut en gränsdragning att tänka över. Men min högst ungefärliga måttstock är typ att om det är en skildring av saker som någorlunda tydligt indikerar på just tvång eller våldsamhet, då tycker jag att det alltid är schysst att varna. Men det är ju bedömningar en själv gör från fall till fall hela tiden.

amsi:

ALLA TAR ILLA UPP AV NÅGOT

Det handlar inte om att "ta illa upp", det handlar om att det finns många som mår direkt dåligt av att läsa om sådant och jag tycker inte att de ska behöva skippa att läsa om sex helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag mår dåligt av mycket som folk skriver, men jag kan inte förvänta mig att alla ska ta en massa hänsyn hela tiden. Människor fungerar inte så, och jag är inte jordens mittpunkt. Ska vi skapa en tråd där alla på um skriver vad de mår dåligt av att läsa, och så slutar vi prata om det?


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Jag tycker att du ska få skriva om ditt sex och att du ska ha precis det sex du vill ha och så vidare, så jag tycker inte att jag borde ta bort ditt inlägg.

Lägg då förslagsvis till en varning så här i efterhand. Är väl inte svårare än så? Man kan diskutera i en evighet, eller så kan man göra någonting åt det. Nu är skadan redan skedd för vissa av er (ber om ursäkt), men du kan ändå lägga till en varning med tanke på dina Moderatorskillz - jag kan inte ändra.

Förslagsvis:

Varning, innehåller sexuellt våld
Dold text: Texten som beskriver det sexuella våldet.

[party]


   
SvaraCitera

amsi:

Övergrepp involverar inte alltid våld eller brutalt sex.

Nej, det gör det inte. Men saker som skildrar explicit tvång och våld är saker som känns enkla att ställa på sidan för saker som känns schysst att varna för.

De som tycker att det är obehagligt och triggande att läsa om sex även helt utan allt vad uttalade tvångskomponenter heter och utan saker som brukar vara intimt förknippade till tvång (säg våld) kanske helt enkelt då inte borde läsa där folk berättar om sex.

Sedan kan ju folk uppleva olika saker vara tvångskomponenter, men man måste väl göra en gränsdragning någonstans, javenne...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Det handlar inte om att "ta illa upp", det handlar om att det finns många som mår direkt dåligt av att läsa om sådant och jag tycker inte att de ska behöva skippa att läsa om sex helt.

Jag håller helt med och jag tycker att en varning i början av bdsmrelaterade inlägg är på sin plats, men som Nin skrev så är det ju svårt att veta vad som hänt folk. Någon kan ha blivit illa biten under oralsex och därför inte klarar av att läsa sådant t ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart man ska få skriva vad man vill, är inte för något förbud öht. Vore bara trevligt ibland att få en liten varning, var nyss och grävde i mitt huvud hos min psykolog och när det ligger så lättillgängligt så blir jag lätt triggad. Vet att internet inte är anpassat för människor som lätt blir triggade, och tycker inte att alla ska behöva anpassa sig heller (pga yttrandefrihet och vikten av att få skriva av sig) men ibland känns det som att var man än går in så får man saker som triggar en utan förvarning. Det vore bara skönt ibland att få ett val att "utsätta" sig själv eller inte som f.d offer/överlevare av sexuella övergrepp eller utnyttjande med våldsam eller övertalande karaktär. Eftersom att det är så sjukt många som faktiskt blivit utsatta för det.

Tänk det lite som att klicka på en länk och få upp lemonparty. Inget man dör av men en otrevlig upplevelse.

För övrigt så är det inte så kul att få slängt på sig att man inte tillåter något och att man "bara ska få posta vita bilder eller???" för att man ger uttryck för något som triggar en och att det vore skönt med en varning. [sad] Blev ledsen av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Ska vi skapa en tråd där alla på um skriver vad de mår dåligt av att läsa

skulle vilja läsa den tråden=) jag mår dåligt av allt tror jag, eller inte söta djur


   
SvaraCitera

amsi:

Jag mår dåligt av mycket som folk skriver, men jag kan inte förvänta mig att alla ska ta en massa hänsyn hela tiden.

Nej, du kan inte förvänta dig att folk som inte bryr sig ska ta hänsyn. Däremot kan de som vill vara hänsynsfulla göra det.

Och jag tycker att saker som i sexuella sammanhang

Ögon i en plåthink:

skildrar explicit tvång och våld är saker som känns enkla att ställa på sidan för saker som känns schysst att varna för.

amsi:

Ska vi skapa en tråd där alla på um skriver vad de mår dåligt av att läsa

Vassego och skapa den tråden. Jag tror dock inte att man kan förvänta sig att folk ska sluta prata om det. Däremot är det ju bra med trådrubriker som är informativa om ämnet så att man kan skippa klicka in på grejer.

g*nus:

För övrigt så är det inte så kul att få slängt på sig att man inte tillåter något och att man "bara ska få posta vita bilder eller???" för att man ger uttryck för något som triggar en och att det vore skönt med en varning

Anmäl gärna de inlägg du tycker bör få varningspoäng så att fler moderatorer kan titta! Eller jaha, du kanske inte menade så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Klart man ska få skriva vad man vill, är inte för något förbud öht. Vore bara trevligt ibland att få en liten varning, var nyss och grävde i mitt huvud hos min psykolog och när det ligger så lättillgängligt så blir jag lätt triggad. Vet att internet inte är anpassat för människor som lätt blir triggade, och tycker inte att alla ska behöva anpassa sig heller (pga yttrandefrihet och vikten av att få skriva av sig) men ibland känns det som att var man än går in så får man saker som triggar en utan förvarning. Det vore bara skönt ibland att få ett val att "utsätta" sig själv eller inte som f.d offer/överlevare av sexuella övergrepp eller utnyttjande med våldsam eller övertalande karaktär. Eftersom att det är så sjukt många som faktiskt blivit utsatta för det.Tänk det lite som att klicka på en länk och få upp lemonparty. Inget man dör av men en otrevlig upplevelse. För övrigt så är det inte så kul att få slängt på sig att man inte tillåter något och att man "bara ska få posta vita bilder eller???" för att man ger uttryck för något som triggar en och att det vore skönt med en varning. Blev ledsen av det.

Jag orkar inte mer nu. Du har gjort mig ledsen en del gånger, orkar inte älta en massa saker när jag inte menade någonting illa. Jag gav också uttryck för min åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är precis lika viktigt för den som utfört som för den som drabbats att uttrycka det inträffade. Så nej det tycker jag inte. Men skulle man kräva det så kan jag tycka att det ska gälla alla inlägg. Alla triggas av olika saker.

Det finns ju heller ingen anledning att fortsätta läsa ett inlägg om man tycker att det verkar gå mot något obehagligt som man inte vill utsätta sitt psyke för.

/Utan att egentligen veta.


   
SvaraCitera