Aviseringar
Rensa alla

Pollen.


Ämnesstartare

Alltså jag pallar inte mer. Hur mycket pollen ska vi ha det i år? Någon mer som är allergisk här? Kan ju knappt andas normalt längre =(  

Så läser jag det här i Göteborgs Posten: 

- Under måndagen nådde vi den näst högsta nivån i Göteborg på 39 år, under alla år som vi har hållit på och mäta pollen. Det innebär att det var över 9 000 pollen per kubikmeter luft och det är väldigt mycket. Extremt mycket faktiskt, säger Åslög Dahl, forskare på biologi och miljövetenskap på Göteborgs universitet.

Värsta pollenåret hittills var 1993 då man uppmätte 13 000 pollen per kubikmeter luft, ett år som påminner en del om 2014.

- Vi har haft två ganska måttliga år som det inte har varit särskilt mycket pollen och då finns det en konkurrens mellan årets hänge och förra årets hängen, där pollenet bildas, säger hon.

Dessutom bidrog fjolårets kalla vår och varma försommar till att bygga upp årets pollenutveckling. Och så blev det en varm vår i år och björkarna stod som fulladdade slangbellor.

Någon som har några experttips på vad man ska ta för att lindra detta lidande? 


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag är riktigt allergisk mot gräs, löst det med den amerikanska allergimedicinen zyrtec-d. Märker inte något efter jag tagit den 


   
SvaraCitera

Har nyst typ 5 dagar i rad, misstänkte pollen men det går över när jag går ut. så tror det e massa damm o skit här inne jag nyser av. är ej allergisk mot ngt, typ ba överkänslig mot klor. 


   
SvaraCitera
skal
 skal

Jag är riktigt allergisk mot gräs, löst det med den amerikanska medicinen ''cocaine''.
Märker ingeting efter jag tagit den. 


   
SvaraCitera

Är också väldigt allergisk. Jag tar loratadin 1/dag, nässprej(morgon och kväll) och ögondroppar (ca tre gånger/ dag.) detta hjälper men tillexempel idag har det kliat i ögonen och snorat i näsan trots detta.


   
SvaraCitera

Är gräsallergiker men har inte känt av något ännu som tur är. Brukar börja i Maj.


   
SvaraCitera

Är hög av pollen och pollen.


   
SvaraCitera

Blev allergisk mot pollen hux flux en sommar när jag var liten. 
Har aldrig tagit någon speciell medicin kontinuerligt men det verkar ha gått över med åren. 
Avskyr dock fortfarande doften av syrén och nyklippt gräs och sommaräng etc. 


   
SvaraCitera

Allergisk mot alla träd utom typ... barrträd, samt pollen och gräs och massa annan skit. 

Men har försvunnit mycket med åldern, för några år sedan såg det dagligen ut som jag sköt heroin i ögat typ. Var sprängröd och svullen och ögondroppar hjälpte typ inte. 

Vad har du för medicin då? Ögondroppar är rätt bra om du får rätt. Finns tydligen ett par olika för samma allergi vad jag förstod. 


   
SvaraCitera