Aviseringar
Rensa alla

PRAO. (läs det fet stilta också) 🙂


Ämnesstartare

Hejs 🙂
Jag ska på prao v.12, mån-fre. (går i 8:an)
Jag har sökt prao plats hos 2 fotografer (ena var barnledig, andra tog inte emot iår) & hos dans- och teaterlärarna på Kultur skolan i Malung (har inte fått svar än).
Sökte efter största intresset, därför sökte jag till det ovanstående.

Men jag har också funderat på att söka prao hos nån resturang, café eller liknande där man också kan få sommarjobb senare.. dock är det inget som är av mina största intressen, men jag har abslout inget emot att servera, plocka bort tallrikar o grejer (skulle kunna tycka om det).

Vill veta hur ni som praoade på resturang/café/donken eller liknande upplevde det, och vad ni fick göra 🙂
Ge gärna andra tips också 🙂

Bor i... eller, jag bor nära hagfors! (som faktiskt går att hitta på en karta!)
Prao-platsen får inte ligga allt för långt bort:)


   
Citera
Ämnesstartare

Man får slava gratis, rent ut sagt.
Men bra erfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag var på en frisersalong en gång. fick diska färgskålar och sopa hår.
var på café/restaurang en gång också där fick jag typ skära grönsaker.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

btw "fet stilta" [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man får slava gratis, rent ut sagt

haha, jo..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maaaarika:

haha, jo..

Men det är ett sjukt bra sätt att ta sig in på arbetsmarknaden idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var på ett cafe. Fick stå nere i deras källare i en vecka och skala ett oräkenligt antal tomater, gurkor, palsternackor, skära bröd osv. De få gånger jag fick göra annat var det att bära ut helvetes varma glas med latte och allt var det va. Personalen var inte så haj på att göra det själva. Som sagt, man får slava. Höll en god min men fick ändå bara ett kort "Bra" som omdöme. Oh glömde nästan, jag fick diska förhand medans de andra i personalen fick använda diskmaskin. [cute] Se till att höra med din syo vart folk tycker deras cafe prao var bra. Annars är risken stor att du får slava.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sök till ett äldreboende. Det enda du får göra där är att diska... Nej majoriteten av timmarna ägnas åt att DU får baka, koka kaffe, äta kakorna och prata med de äldre (dementa?).

Kakor för fan! Varenda vanlig dödlig borde slå till ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

Se till att höra med din syo vart folk tycker deras cafe prao var bra.

Annars så tycker iallafall jag att en av skakerna man frågar redan när man söker prao där är vad man kommer få göra.. använder mig inte av syo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praoa på SVT, det är najs.


   
SvaraCitera
Vision

Jag praoade på ett café (glassbar) i stan som hette Namigoon. Det var väldigt trevligt. Jag fick göra mackor (och allt som som hör till det t.ex. riva ost) diska, plocka undan, servera, göra kaffe, diska etc. Man fick god mat varje dag, glass, kaffe och trasiga kakor etc. Sen var personalen väldigt konstiga på ett positivt vis så det var ju bra [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Annars kan du ju praoa på ett dagis, eller hunddagis. Det gjorde mina kompisar och de hade en bra tid! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maaaarika:

Annars så tycker iallafall jag att en av skakerna man frågar redan när man söker prao där är vad man kommer få göra.. använder mig inte av syo.

Ja på ett cafe, vad kan man få göra liksom? [wink] Du tror väl inte de är så dumma så de berättar att du kommer få slava en vecka. [bigsmile] Nejdå, jag skulle få stå och baka och rulla chokladbollar hela tiden. Blev inte så.

Använder du dig inte av syo så får du väl hoppas på det bästa I guess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag praoade på en pizzeria en gång, men det fanns så lite att göra där så jag kollade mest på film största delen av tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

pizzeria

funderade jag på att göra.
Tänkte höra med L A Scala i Malung, mamma & pappa känner ägarna 🙂 men ska höra innan vad jag kan tänkas göra så jag inte får astråkigt hela veckan..


   
SvaraCitera

jag praoade på grand hotel när jag gick typ i nian.. fett tråkigt, och stressigt. ingetför mig, men gillar man sånt så gör man det =)

Fick duka, sopa golvet, ta emot beställningar (fanns två rätter, vegetariasnkt och riktigt käk[badgrin]), servera, ta betalt (tog emot dricks om jag hade tur. du som är tjej lär ha mer tur med det),plockade undan efter folk som ätit klart, stängde av musiken när det närmade sig stängningsdags, väntade på att allt folk skulle dra, plockade undan mer skit efer dem, torkade borden och diskade, sedan stämplade ut. skittråkigt verkligen.


   
SvaraCitera

Praoa hos någon du känner. Om dom är lojala på arbetsplatsen kommer dom fixa så att du får väldigt få arbetstimmar, och PRAOn är ändå värdelös så...Man får knappast insyn i arbetslivet genom att praoa på nån random arbetsplats i 1-2 veckor. Om man sommarjobbar kan man få det, men då handlar det om riktiga villkor och riktiga jobb.

Och praoa inte på ICA, eller som tjej kanske det går men inte som kille. Chefen antog att jag var snattare och jag fick därmed 90% skitjobb(tvätta en jävla sylt/marmeladsrulle-hylla med smutsiga trasor 9 på en fredagsmorgon), vilket han också sa till mig när jag slutade.


   
SvaraCitera