Aviseringar
Rensa alla

Pratar olika


Papper
Ämnesstartare

Jag har märkt att jag pratar olika hela tiden, jag uttalar samma ord olika, verkar som att jag nästan pratar flera olika dialekter och skiftar omedvetet lite då och då.

Typ, pratar ibland väldigt mörkt, medelmörkt, ljust osv...

Nån som vet vad det kan bero på eller är jag bara skum?


   
Citera
Papper
Ämnesstartare

Pratar inte lika snabbt/långsamt hela tiden-


   
SvaraCitera
smisk

Gör så också, men det är mest för att jag pratar mycket engelska med en av mina kompisar, samt är till 3/4 norrlänning, men bor i Stockholm. [zzz] Blir ett väldigt levande språk, om inte annat.


   
SvaraCitera

Så gör jag med lite, pratar hårt och mörkt mot släktingar, men lite ljusare och mer sthlmsk accent med "kamrater"

(Är gbg:are)


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

smisk:

Gör så också, men det är mest för att jag pratar mycket engelska med en av mina kompisar, samt är till 3/4 norrlänning, men bor i Stockholm. [zzz] Blir ett väldigt levande språk, om inte annat.

Haha, okej kan tänka mig det.

JKNUG:

Så gör jag med lite, pratar hårt och mörkt mot släktingar, men lite ljusare och mer sthlmsk accent med "kamrater"

(Är gbg:are)

Okej, fast jag pratar inte olika medvetet :/


   
SvaraCitera

Papper:

Okej, fast jag pratar inte olika medvetet :/

En ny världsordning uppstod medan de kristna sov ENTER THE ETERNAL SP

inte jag heller "direkt" Det bara blir så.


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

JKNUG:

inte jag heller "direkt" Det bara blir så.

Okej, men jag menade att jag pratar båda mörkt och ljusare med alla. Skiftar lite då och då fast jag bara pratar med en och samma person under en dag.


   
SvaraCitera

När jag är glad så pratar jag mer mörkt, och när jag är arg eller sur så pratar jag mer ljust.

Sedan så skiljer sig min röst väldigt mycket från när jag pratar svenska och engelska. När jag pratar svenska låter jag ofta som en tioårig kille, men när jag pratar engelska låter jag som en femtonårig tjej (dock en mer sofistikerad sådan, då jag pratar rätt mycket åt RP-hållet).


   
SvaraCitera

m det låter väl lite skumt, och kul[y][blush]


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

Insert name here:

När jag är glad så pratar jag mer mörkt, och när jag är arg eller sur så pratar jag mer ljust.

Hm okej, det brukar vara tvärtom för mig där.

Insert name here:

Sedan så skiljer sig min röst väldigt mycket från när jag pratar svenska och engelska. När jag pratar svenska låter jag ofta som en tioårig kille, men när jag pratar engelska låter jag som en femtonårig tjej (dock en mer sofistikerad sådan, då jag pratar rätt mycket åt RP-hållet).

Ok, RP?

levautanperfektion:

m det låter väl lite skumt, och kul[y][blush]

Jepp, extremt skumt. [y]


   
SvaraCitera

Papper:

Ok, RP?

RP = Received Pronunciation.


   
SvaraCitera

Jag låter supertöntig när jag pratar med främlingar som jag ska vara trevlig mot, typ kassörskor och människor jag hälsar på lite random. Jätteljus röst, som en tioåring, glad och skitfjollig.

Annars växlar jag också dialekter, mellan örebroska, värmländska och dalmål av någon anledning.


   
SvaraCitera

man pratar ju lite ljusare när man pratar med dem som man inte känner så bra.


   
SvaraCitera
Papper
Ämnesstartare

Unexpected:

Jag låter supertöntig när jag pratar med främlingar som jag ska vara trevlig mot, typ kassörskor och människor jag hälsar på lite random. Jätteljus röst, som en tioåring, glad och skitfjollig.

Ha, det gör jag också, måste fan sluta med det.

Unexpected:

Annars växlar jag också dialekter, mellan örebroska, värmländska och dalmål av någon anledning.

Hehe, schysst.

ti-92:

man pratar ju lite ljusare när man pratar med dem som man inte känner så bra.

Hm, jo det verkar så.


   
SvaraCitera