Forumet - Precis börjat på gym - tips!

Precis börjat på gym - tips!

513 0 51
Hejsan! Jag har precis börjat träna på gym utöver de promenader jag tar ett par gånger i veckan. jag skulle vilja ha lite tips på hur jag sätter upp ett enkelt träningsprogram som tränar hela kroppen, samt ger kondition, och som är enkelt att uppgradera varefter jag blir starkare/får bättre kondition!

På gymet där jag är finns motionscykel, ett par maskiner och hantlar. Jag lägger gärna en stor del av träningen på att cykla, eftersom det förbränner en del fett.

Mina mål är:
- Att förbränna en del
- Att få bättre kondition
- Att bli starkare
- Få lite armmuskler

Jag vill inte:
- Få större ben än vad jag har, har ganska stora vader
- Få synliga muskler utan någon speciell styrka

Spana också in:

Mumble:

Det lustiga med tjejer och gym är att alla tjejer på något magiskt sätt t ror att dom skall helt plötsligt få stora muskler.


The Weapons Dude:

Det är väl bara slaviska kvinnor som behöver vara rädda för hastig muskeluppbyggnad?!


Tro mig, jag får fetingmuskler på en gång =p Jag jobbade på djurpark i två veckor förra våren och efter det såg jag rätt biffig ut. under allt fett har jag en väldigt naturligt muskulös kropp trots allt. Sen sa jag inte heller att jag är rädd att bygga muskler. (tvärtom! det är väl det gymmande är till för?) Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans förutom vad gäller benen! Mina vader ä'r redan stora och består endast av muskler. de behöver inte bli större, för då ser det oproportionerligt ut.

Däremot har jag skrivit att jag inte vill ha stora muskler som inte äger någon speciell styrka, alltså muskler som man får av:
svartarosen:

Träna väldigt explosivt om du vill bli stark men inte få stora muskler, kör så tungt att du bara orkar några få repititioner.


Då får man just stora muskler som bara klarar av ett par lyft. [confused] jag vill ha muskler med lite kondition!
misfits:

Det var precis det jag tänkte. Det känns mer logiskt ändå. Idag började jag med 2kg 10x3 + 10x3 gånger när jag körde hantlar, för att träna olika muskelgrupper på överarmen. Låter det som en mjuk och bra början?


Variera (byt varje månad!) mellan de där och upp till 25 reps. Du ska nå din mjölksyratröskel vid uthållighetsstyrketräning, annars övar du bara rörlighet.
The Weapons Dude:

Variera (byt varje månad!) mellan de där och upp till 25 reps. Du ska nå din mjölksyratröskel vid uthållighetsstyrketräning, annars övar du bara rörlighet.


Okej! Idag fick jag mjölksyra i armarna, men det är ju för att jag är helt otränad antar jag. Det gjorde jäkligt ont efter ett tag iallafall =P

svartarosen:

Ja hjälp vilka stora muskler man får av att träna så, kolla bara


Ja, man får större och framförallt kortare muskler av att träna explosivt, och det är inte det jag är ute efter,vilket jag redan har skrivit.
misfits:

Ja, man får större och framförallt kortare muskler av att träna explosivt, och det är inte det jag är ute efter,vilket jag redan har skrivit.


Nej, man får starkare, vilket var vad du skrev att du ville ha. T.ex alla höjdhoppare tränar styrka på det sättet, och de har inte stora muskler.

Och det är verkligen skrämmande att folk är så okunniga att de tror att man får kortare muskler av det. [shake] Man kan inte flytta muskelfästerna utan operation, det borde alla fatta.
svartarosen:

Nej, man får starkare, vilket var vad du skrev att du ville ha. T.ex alla höjdhoppare tränar styrka på det sättet, och de har inte stora muskler.


Har läst på nästan alla andra forum att många reps med lättare vikter ger uthålligare styrka.

svartarosen:

Och det är verkligen skrämmande att folk är så okunniga att de tror att man får kortare muskler av det. [shake] Man kan inte flytta muskelfästerna utan operation, det borde alla fatta.


Nej, jag tänkte till lite och insåg att jag borde veta bättre med tanke på att jag har läst fysiologi på universitetsnivå.

Men jag ska försöka förklara vad jag vill, en gång till:
- Armarna: Hyfsat synliga, lite mindre muskler som är uthålligt starka.

- Benen: Lår och rumpmuskler fastare, till viss del större.
Vadmusklerna får ej bli större eftersom jag redan har stora vader.

- Förbränna fett över hela kroppen.

- Skaffa kondition.

Jag är alltså ute efter att gymma 2 gånger i veckan i avseende att öka min muskelmassa en aning för att därmed öka min förbränning, samt skaffa kondition eftersom jag tycker om att röra på mig, men har världens sämsta kondition för tillfället då jag varit rökare.
svartarosen:

Man kan inte flytta muskelfästerna utan operation, det borde alla fatta.


nej, men musklerna förkortas när man får kortare muskelfibrer (logik), när man tränar till explosiva muskler få får man just kortare musklefibrer. även ifall du förkortar ett rep på mitten så blir det ändå kortare.
iosib:

nej, men musklerna förkortas när man får kortare muskelfibrer (logik), när man tränar till explosiva muskler få får man just kortare musklefibrer. även ifall du förkortar ett rep på mitten så blir det ändå kortare.


Nej idiot, man får tjockare muskelfiber, inte kortare. Hur i helvete skulle det gå till hade du tänkt dig? Skulle muskelfästerna flytta på sig?
svartarosen:

Varför om jag får fråga?

Och du skrev faktiskt bara starka, inte uthålliga.


Ja, jag är noob på det här med träning och jag kan inte riktigt uttrycken än :( tror mer att vi har missförstått varandra. Men ja, uthålligt starka muskler, alltså inte nödvändigtvis explosivt starka :) men att jag klarar av tyngre saker under längre tid!
misfits:

Ja, jag är noob på det här med träning och jag kan inte riktigt uttrycken än :( tror mer att vi har missförstått varandra. Men ja, uthålligt starka muskler, alltså inte nödvändigtvis explosivt starka :) men att jag klarar av tyngre saker under längre tid!


Ja, missförstod dig men fattar vad du menar nu. Men varför vill du ha uthålliga istället för starka/explosiva?

Själv vill jag ha explosivt starka så jag kan lyfta tunga saker, slå ner folk lättare och så.