Aviseringar
Rensa alla

Presentkort


Ämnesstartare

Vem i helvete får för sig att köpa presentkort egentligen? Vad finns det för argument för att köpa ett presentkort och ge bort till någon?

"ÅÅh tack, du hade en summa pengar som går att spendera överallt som du förvandlat till samma summa pengar fast som nu bara går att spendera i en enda butik."


   
Citera

B.C-:
Vem i helvete får för sig att köpa presentkort egentligen? Vad finns det för argument för att köpa ett presentkort och ge bort till någon?

"ÅÅh tack, du hade en summa pengar som går att spendera överallt som du förvandlat till samma summa pengar fast som nu bara går att spendera i en enda butik."

kapitalism m8


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad rätt, ska aldrig köpa presentkort igen.


   
SvaraCitera

Mycket sant. Jag tror att vissa personer känner att det är tråkigt att ge iväg pengar, men då istället ger det som är närmst pengar fast ändå någonting olikt. Också att den som ger iväg ett presentkort tror/vet att den affären erbjuder någonting attraktivt för den som tar emot paketet.

Det är dock onödigt enligt mig och dig, man kunde lika väl ge iväg pengar med ett meddelande om föreslagen affär.

Man känner sig lite bunden med ett presentkort. Det är också heldumt av affärer att inte kunna ge pengar tillbaka på presentkort. Som om man har ett presentkort med etthundra kronor och sedan handlar för sjuttio kronor. I sådana fall så finns det affärer som inte ger tillbaka den trettiokronorsväxel som är ämnad i andra fall. Såklart så ger majoriteten tillbaka växel.

Jag skulle inte ge iväg ett presentkort hursomhelst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jötunheimer:

kapitalism m8

För planekonomi är så mycket bättre... 


   
SvaraCitera

men typ min bror köper bara onödiga struntsaker om han får pengar, så han brukar få presentkort till nån klädbutik så han blir tvungen att köpa nåt nytt.........Mycket glad


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:

För planekonomi är så mycket bättre... 

Jag sa aldrig det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill gärna ha presentkort då det hindrar mig från att köpa massa mat Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:
vill gärna ha presentkort då det hindrar mig från att köpa massa mat Rodnar

tänk om presentkortet är till en restaurang 😀


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

meningslös företeelse på sätt och vis. Om en inte tänker det som mer än ett öronmärkande av pengar, tex för att köpa ett klädesplagg. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B.C-: "ÅÅh tack, du hade en summa pengar som går att spendera överallt som du förvandlat till samma summa pengar fast som nu bara går att spendera i en enda butik."

Det går att vända på det.

-Man kan uppleva att man får för mycket frihet annars och lägga pengarna på något helt annat än kläder/inredning (eller vad presentkortet nu går till). Få beslutsångest för att utbudet är för stort.. Det kan bli väldigt enkelt att veta var man ska gå ibland, i för väg helt enkelt. Så blir utbudet mindre och hanterbart.. (Som Snorkfröken får när hon ska välja mellan en massa klänningar i en film och det slutar med att hon flyr eftersom att hon inte kan, hinner eller orkar avgöra vilken som är absolut vackrast. Rodnar)

-Personen som köper presentkortet kanske tänker sig att mottagaren ska handla något speciellt. Till exempel i en parrelation och den ena får presentkort på twilfit eller liknande. Då är det ganska uppenbart vad som "ska" köpas men samtidigt lite för intimt för att den som ger ska bestämma själv och hålla på med storlekar? Eller man kanske ger sina barnbarn presentkort på en bra klädaffär för att man tycker att de ska köpa sig något fint och användbart plagg. (=tillfredsställande för givaren, barnbarnet kan inte spendera allt på godis eller liknande.)

Punda:
fan vad rätt, ska aldrig köpa presentkort igen.

Så lätt att övertala : SSS 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mymlans_Dotter: Så lätt att övertala : SSS

aa, har ändrat mig igen. det är synd att jag ej tar mig tid nog att analysera alla triviala ting och situationer till grunden. men samtidigt skönt.

Men tänker nu att om jag hittat nån skoj typ klädaffär som riktar in sig på något speciellt och jag känner någon som hade tyckt om temat de kör med så hade ett presentkort varit grymt.

Så tack för att du tog dig tid! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:

aa, har ändrat mig igen. 

Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

tänk om presentkortet är till en restaurang 😀

ja jo det är en annan sak...


   
SvaraCitera