Aviseringar
Rensa alla

Preventivmedel - diskussion och tips-tråd


Ämnesstartare

Jag hade tänkt att vi kan diskutera preventivmedel utifrån erfarenhet och nyfikenhet här. 

Här har ni några som finns:

P-stav. Jag har själv använt p-stav och tycker det är bekvämt med att mensen försvinner under första året. Men den har många nackdelar och en av dem är att den ger instabila känslor (egen erfarenhet). 

P-piller. Detta har jag använt, men eftersom jag är tidsoptimist så har det inte funkat för mig.

P-dator. Hormonfritt. Man stoppar in den i vaginan och den undersöker efter temperatur.

P-ring. Ska vara rätt smidigt och man behöver byta ut den var tredje vecka. Nuvaringen kan man ta ut i högst 3 timmar, ifall man vill göra den ren efter samlag. (Den ska tvättas med kallt eller ljummet vatten)

P-plåster. Läst väldigt lite om depotplåstret Estradot, men av det jag läste så verkar den ha väldigt många biverkningar. Vilket gör att jag inte får sådan stor lust att testa. Det positiva är att det är som ett plåster, vilket gör att den är enkel att ha att göra med.

Där har ni i varje fall några preventivmedel av de som finns.

Jag undrar vilka ni har använt, vilka ni tyckte var bäst jämförelsevis med det ni testat. Ge gärna rekommendationer och motivation.


   
Citera

jag använde neovletta 28 i tre månader. jag gick upp sex kilo i vikt och mådde uselt. jag tänker inte ta hormonbaserade preventivmedel igen, är redan instabil så att det räcker.


   
SvaraCitera

P-piller Neovletta 28: Som amsi, gick upp 5-6 kg på ett par månader. Slutade med dom och bytte till;

Minipiller Cerazette: Fungerade bra, käkade dom i över ett år men fick till slut så torra slemhinnor att jag var tvungen att byta. Gillade dom mycket, dock. Hade först inga biverkningar alls förutom att mensen uteblev, och det är ju inget jag klagar på direkt.

P-ring (Nuvaring): Fungerade bra, dock opraktiskt vid samlag då jag alltid var tvungen att pilla ut den. Det gjorde att jag tillslut bytte bort ringen och testade;

P-piller Qlaira: Käkar dom just nu och tycker dom funkar jättebra! Har nog använt dom i 4 månader eller så, märker inga biverkningar nu heller förutom att mensen uteblir (klagar ej).


   
SvaraCitera

Har bara kört på p-piller än så länge

Har ätit Neovletta.... Jag är glad att ingen av er träffade mig då, jag var ett hormonmonster. Minns ett specifikt tillfälle när jag gick in i mina föräldrars kök, såg mig omkring och började storgråta (alltså vi pratar brutala hulkningar och vattenfall längs kinderna). Mamma sprang fram och frågade vad som var fel, varav jag svarade "vee-heeeet iiiinteeeeeh".

Sen har jag ätit Cilest, det funkar helt ok. Dock känner jag fortfarande av rätt rejäla humörförändringar. 

Har även provat Zoely, men fick någon allergisk reaktion på dem så var tvungen att gå tillbaka till Cilest.


   
SvaraCitera