Aviseringar
Rensa alla

Problem efter manuell återställning


Ämnesstartare

Hårddisken kraschade häromdagem med en klassisk BSOD (bluescreen of death) i och med start; fel i system32/config/software.
Efter väldigt mycket krångel lyckades jag ersätta filerna i configmappen med ett par dagar gamla filer (satte in min hårddisk i min brors dator, öppnade i explorer och pillade fram och tillbaks). Nåväl. Nu fungerar det mesta jävligt bra (som det var förr), utom lite småsaker...
Har ingen startmeny, hade en liten stund när jag startade men försvann efter ett försök att starta om explorer.exe. När startmenyn fanns kunde man inte se vilka fönster man hade uppe. Internetexplorer.exe fungerar inte - firefox fungerar dock finfint (kan inte göra windows update). Den säger att jag det inte finns någon enhet för ljud, samtidigt som det finns i enhetshanteraren och står att drivrutinerna är felfria. Det mest irriterande av allt är att utforskaren inte riktigt funkar som den ska, för jag kan varken kopiera eller flytta filer. Ta bort går däremot utmärkt.
Vad i helvete ska jag göra?!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Infraröd:

Vad i helvete ska jag göra?!

Säkerhetskopiera allt viktigt först och främst!
Sedan formatera om. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Säkerhetskopiera allt viktigt först och främst!
Sedan formatera om. [smile]

Men för helvete... har jobbat länge nu för att få det att fungera, och jag tror att det kan ha något med systemprofile-mappen att göra, eftersom jag råkade tömma den förut, men jag är inte säker. Känns som att jag är nära. Sist jag försökte formatera gick det dessutom inte, orkar/vågar inte hålla på med sånt. Har jättemycket saker på datorn som jag inte vill rensa bort. Har liksom format allt under mycket lång tid, och vet inte hur man skulle kunna spara varendaste liten sådan grej...
Ahh, hatar sånt här. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan uppenbarligen inte ens kopiera text... datorn beter sig som om den inte hade något minne, eller något. Men tror inte det är så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

det kan ha något med systemprofile-mappen att göra, eftersom jag råkade tömma den förut,

[tard]

Infraröd:

Har liksom format allt under mycket lång tid, och vet inte hur man skulle kunna spara varendaste liten sådan grej...

Jaha inställningar och utseende och allt. Jo det är jobbigt. =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Säkerhetskopiera allt viktigt först och främst!

Han säger ju att han inte kan kopiera eller flytta?

Verkar jävligt problematiskt. Om du inte bara kan återställa skiten till en gammal återställningspunkt så skulle jag plocka ut hårddisken, montera i ett separat hårddiskkabinett och ansluta den till en annan dator. Därifrån (från den andra datorn) kan du nog kopiera allt som är viktigt, sedan formatera om och blåsa ur ordentligt. Personligen skulle jag nog inte våga återanvända hårddisken, men jag är jävligt paranoid vad gäller sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Därifrån (från den andra datorn) kan du nog kopiera allt som är viktigt, sedan formatera om och blåsa ur ordentligt.

Som sagt har jag flyttat över hårddisken till en annan dator och meckat rätt mycket... så visst kan jag spara mina grejer. Kom dock på ännu ett problem, nämligen att jag nog inte har Windows XP-skivan kvar...


   
SvaraCitera
Issen

Spara sakerna, och formatera om hårddisken som tidigare sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

nämligen att jag nog inte har Windows XP-skivan kvar...

SURT! Lyckligtvis finns piratebay. Om du väljer att gå den vägen så se bara till att du väljer en torrent med rikliga rekommendationer och kommentarer, finns så mycket instabilt och viruspackat skit där ute. När jag lekte med piratade OS så tog det ett tag innan jag hittade något acceptabelt. Men det är ju bara att ladda ned en spegelfil och bränna till en skiva och boota från den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

?

Ok, tack. Gör nog det...

Issen:

Spara sakerna, och formatera om hårddisken som tidigare sagt.

Ja, får väl bli så. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera