Aviseringar
Rensa alla

problem med datorn.


Ämnesstartare

hej. här om dagen så skulle jag hjälpa en polare med sin dator. deras familj skulle byta nätverkskort, och jag skulle hjälpa dom. när jag hade tagit bort nätverkskortet och skulle starta datorn gick allt bra till DET ska stå loding Vista men istället står det missing operativ system. Vad ska jag göra? det är kris, de e en sak ifall det är min dator men det e de ju inte!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

1. Är du säker på att du bytte rätt komponent?
2. Se om du råkat rycka ur någon sladd.


   
SvaraCitera

Observator:

Se om du råkat rycka ur någon sladd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad jag vet är alla sladdar kvar och ihop kopplade! vad kan det vara? kan de ha hänt något med moderkortet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad händer om du sätter tillbaka det?


   
SvaraCitera

barten91:

Vad ska jag göra? det är kris, de e en sak ifall det är min dator men det e de ju inte!

Jag är inte säker på hur det funkar men som jag har fattat det får du inte byta hårdvara då du kör med en OEM-licens som de troligen gör, utan måste registrera om sitt operativ efter att ha talat med MS-support?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Vad händer om du sätter tillbaka det?

Inget!

vet inte vad jag ska göra! Tror ni att de har blivit något fel med moderkortet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag är inte säker på hur det funkar men som jag har fattat det får du inte byta hårdvara då du kör med en OEM-licens som de troligen gör, utan måste registrera om sitt operativ efter att ha talat med MS-support?

OK! fattar inte riktigt allt du skrev där! Vad ska jag göra nu då?


   
SvaraCitera

barten91:

OK! fattar inte riktigt allt du skrev där! Vad ska jag göra nu då?

Pratar med Microsofts support och fråga om du får en ny cd-nyckel, får du inte det måste du köpa windows på nytt, om det nu är ett licensieringsproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag är inte säker på hur det funkar men som jag har fattat det får du inte byta hårdvara då du kör med en OEM-licens som de troligen gör, utan måste registrera om sitt operativ efter att ha talat med MS-support?

Lite hårdvara får man byta. Har bytt både minnen och hårddisk utan problem, men byter man för mycket kan det bli stopp...


   
SvaraCitera

Husknuten:

Lite hårdvara får man byta. Har bytt både minnen och hårddisk utan problem, men byter man för mycket kan det bli stopp...

Jo det är vissa komponenters serienummer som används, till exempel cpu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jo det är vissa komponenters serienummer som används, till exempel cpu.

Men skulle det hjälpa? vart ska jag skriva in den? Jag kan inte ens använda vista skivan eller något!


   
SvaraCitera

barten91:

Men skulle det hjälpa? vart ska jag skriva in den? Jag kan inte ens använda vista skivan eller något!

Som sagt fråga MS supoport, dom lär ha koll på vad som gäller. I värsta fall ha du skadat något medans du pillat i datorn. Använde du esd-skydd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jo det är vissa komponenters serienummer som används, till exempel cpu.

Har bytt processor på OEM-licens utan problem, så förmodligen är det en kombination av att man byter flera saker...


   
SvaraCitera

Husknuten:

Har bytt processor på OEM-licens utan problem, så förmodligen är det en kombination av att man byter flera saker...

Det märks väl inte förren du försöker uppdatera eller dylikt, men det kan nog stämma.


   
SvaraCitera