Aviseringar
Rensa alla

Problem med Drivrutiner Ubuntu 8.10


Ämnesstartare

Installerade Ubuntu 8.10 för några dagar sedan, allt har funkat prefekt från början i princip.

Sen nu idag när jag exprimenterade lite i terminalen så råkade jag på något sätt fucka upp drivrutinerna till mitt ATI radeon 9600, vilket resulterar i att jag inte kan köra några som helst 3D applikationer.
Har hålt på i timmar nu och jag vet inte ens längre vad det var jag gjorde så det inte funkade.
Jag har försökt installera olika drivrutiner med pakethanteraren, men det funkar inte;S

Någon som orkar hjälpa mig.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

jag vill använda mina extra visuella effekter igen [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ubuntu + Radeon = [n]

Funkade perfa tidigare idag innan jag tog mig vatten över huvudet, fick ju tilloch med Runescape HD att funka utan crashar,


   
SvaraCitera

9600 funkar inte bra i Ubuntu längre tyvärr har samma sak mobility radeon 9600


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nick15:

9600 funkar inte bra i Ubuntu längre tyvärr har samma sak mobility radeon 9600

skulle kunna köpa det om det inte vore så att tidigare idag så funkade det perfa! det var jag som sabba något. ;/


   
SvaraCitera

jakaerstark:

skulle kunna köpa det om det inte vore så att tidigare idag så funkade det perfa! det var jag som sabba något. ;/

Om du skriver

$nano /etc/X11/xorg.conf

Och kollar under sektionen "Device" vad står det då efter "Driver" ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Och kollar under sektionen "Device" vad står det då efter "Driver" ?

Driver "fglrx"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försökte se film nyss, det gick så segt så det gick inte att kolla[sad] måste lösa det här, med tanke på att allt har funkat bra fram till tidigare idag så borde det inte vara så svårt.
Linux har inget liknande windows systemåterställning?


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Driver "fglrx"

fglrx bör stämma. Om du skriver

$glxinfo | grep rendering

Svarar den ja eller nej då?

jakaerstark:

Linux har inget liknande windows systemåterställning?

Inte om du inte fixat nån backup innan du började pilla, nej.


   
SvaraCitera

jakaerstark:

skulle kunna köpa det om det inte vore så att tidigare idag så funkade det perfa! det var jag som sabba något. ;/

prova kolla på film då 3D effect e trögt på Ubuntu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om du skriver

$nano /etc/X11/xorg.conf

Effter omstart så står det inget alls längre när jag skriver det där ;/

aristoteles:

$glxinfo | grep rendering

Står ingenting. Körde dock det komandot innan det knasade sig, och då stod det 'Ja'

aristoteles:

Inte om du inte fixat nån backup innan du började pilla, nej.

Jo det var dumt att jag inte gjorde det. Frustrerade då jag inte vet vad det var som orsakde detta.
Har precis fått ett snyggt upplägg på allt samt fått alla program att funka som jag vill och så händer det här, har du några förslag om hur jag ska göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

$glxinfo | grep rendering

När jag skriver det nu så får jag följade svar:

grep rendering
X Error of failed request: BadRequest (invalid request code or no such operation)
Major opcode of failed request: 143 (GLX)
Minor opcode of failed request: 19 (X_GLXQueryServerString)
Serial number of failed request: 10
Current serial number in output stream: 10


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Effter omstart så står det inget alls längre när jag skriver det där ;/

Hmm. Har du ingen aning om vad du gjorde då problemen uppstod?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Hmm. Har du ingen aning om vad du gjorde då problemen uppstod?

Hade jusst fått Runescape Hd att funka igenom att inaktivera visuella effekter på skrivbordet.
Sen gick jag inte i pakethanteraren och installerade något, sen vid omstart så stod det att det inte fanns någon drivrutiner till grafiken och att jag var tvungen att köra i "low grafik mode" gick in och avinstallerade paketet jag installerat innan rebot. Jag kommer in som jag ska nu utan varningar, men drivrutinerna till grafikkortet funkar ej.

har nu provat att installera åtskiliga paket med drivrutiner till mitt ATI radeon med det blir ingen skillnad :S allt funkade så bra innan, har ingen anning :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börjar nu från steg ett igen hade jag tänkt.
Har avinstallerat alla paket som står som installerade när jag söker på "ATI Radeon" i pakethanteraren,


   
SvaraCitera