Aviseringar
Rensa alla

Problem med effektpedal


Ämnesstartare

Goddag, jag köpte en danelectro cool cat fuzz v2 och får den ej att fungera.
Då det inte följde med någon adapter testade jag den först med batteri, när den var inaktiverad passerade ljudet igenom normalt men när den var igång klipps det av helt.
Så jag köpte mig en passande adapter och pluggade in, det blev minimal skillnad, när den är aktiverad blir det ett konstant högfrekvent pip ur förstärkare och om jag drar alla rattarna i botten på stärkare, pedal och gitarr får jag fram lite (lite) ljud, har provat att mixtra med alla inställningar på pedal, ingångar i stärkare, bytt kablar och prövat två olika gitarrer men med samma resultat.

Vad kan felet vara?
pedalens namn står ovan och förstärkare är en gammal FBT 250 med rör.


   
Citera
Ämnesetiketter

Fabriksfel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Fabriksfel?

Jag vill helst kunna utesluta det då jag köpte den (ny) av en privatperson på tradera och tvivlar på att jag skulle få någon kompensation för det


   
SvaraCitera

Jungman Jansson:

Jag vill helst kunna utesluta det då jag köpte den (ny) av en privatperson på tradera och tvivlar på att jag skulle få någon kompensation för det

Är inte så kunnig om effektpedaler. Du kan prova med att ställa frågan på http://forum.studio.se/ och se om de kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Är inte så kunnig om effektpedaler. Du kan prova med att ställa frågan på http://forum.studio.se/ och se om de kan hjälpa dig.

Förmodligen, men vill helst inte fråga alltför kunniga människor då de antagligen ställer alltför tekniska frågor som jag inte skulle begripa mig på med min ytterst begränsade kunskap inom ämnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som det är något fel på den, eftersom det inte är något fel på ljudet när den är inaktiverad.


   
SvaraCitera

Har du löst problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Har du löst problemet?

Nepp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skickar du in signal på linjenivå i den, eller oförstärkt? låter som att det skulle kunna vara det som är problemet. har du en effektloop på förstärkaren, kör genom den. har du inte det men vill testa om det är det som är felet, skicka in vilken annan signal som helst på linjenivå i pedalen och se vad som händer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

skickar du in signal på linjenivå i den, eller oförstärkt? låter som att det skulle kunna vara det som är problemet. har du en effektloop på förstärkaren, kör genom den. har du inte det men vill testa om det ä

Ska testa så fort jag fattar vad du menar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Ska testa så fort jag fattar vad du menar

du försöker skicka in en oförstärkt signal i effektpedalen, den förväntar sig en förstärkt signal. detta sker vanligen i förförstärkaren i din förstärkare, sen går det via effektloopen till pedaler och dylikt, sen går det till slutsteget (eller vad det heter på gitarrförstärkare, fan vet), ochdärifrån till högtalarelementet. nivån som signalen ligger på direkt från gitarren är för låg för att pedalen ska ha något att jobba med, du måste slänga in ett förförstärkarsteg innan.

vill du testa om det är detta som är problemet så kan du koppla in en synth eller något som skickar signal på linjenivå direkt. alternativt så kan du modda en valfri kabel, ministereotele (hörlurskontakt, typ) till vanlig tele, det räcker med en av kanalerna. sen stoppar du ena änden i en mp3-spelare eller dylikt, drar ner ljudnivån till typ hälften, och kör in andra änden i pedalen där du kopplar in gitarren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ju mer soppa, desto färre kockar per viktenhet.

ok, då hänger jag med, ska prova någon dag, har ingen koll på sådant här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

ok, då hänger jag med, ska prova någon dag, har ingen koll på sådant här

ett enklare alternativ är om du har en preamppedal, eller någon annan pedal med inbyggd preamp. typ, någon som du får ljud från. kör gitarren genom den först, sen genom den krånglande pedalen, sen in i förstärkaren. men tänk på att du får en signal på linjenivå då, förhoppningsvis så har du en knapp eller en separat ingång som låter dig mata in en signal på linjenivå i stärkaren (borde heta något med line), annars kan du dra ner volymen skitmycket på den sista pedalen och hoppas på det bästa.

ännu enklare är om stärkaren har en effektloop (kolla baksidan på den), då kör du bara en telekabel från utgången till pedalen, sen en telekabel från pedalen till ingången.

alternativt så kan jag kolla på den imorrn, har jag bara en flaska whisky och en kniv så är jag bra på att improvisera punklösningar på ljudproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

alternativt så kan jag kolla på den imorrn, har jag bara en flaska whisky och en kniv så är jag bra på att improvisera punklösningar på ljudproblem.

Vi kommer inte att befinna oss i mitt hem imorrn om du missat det, lånar en villa istället.
(ja det finns grill)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Vi kommer inte att befinna oss i mitt hem imorrn om du missat det, lånar en villa istället.

borgarfasoner.

Jungman Jansson:

(ja det finns grill)

det är uppskattat, något annat vore en dealbreaker. grillad majs är livsnödvändigt.


   
SvaraCitera