Aviseringar
Rensa alla

Problem med extern skärm till laptop


Ämnesstartare

Har en Fujitsu-Siemens laptop med Intel X3100 grafikkort. Kör en Samsung Syncmaster 2343BW extern skärm till den. När man startar upp datorn sker hela bootprocessen på den externa skärmen, men då man kommer in på skrivbordet kopplar datorn över till den interna.

Tror det beror på att bilden blinkar till en kort sekund vid uppstart av Vista (har sett det även på andra datorer) och skärmen då går i viloläge för att den tror att datorn är avständ. Datorn tror då att skärmen är bortkopplad och slår över till den interna. Skärmen går nämligen ned i viloläge, men det hjälper inte att stänga av och sätta på den igen.

Någon som har förslag hur man löser detta?


   
Citera

Husknuten:

Någon som har förslag hur man löser detta?

Ofta finns det en knapp på tangentbordet som skiftar mellan den interna och externa, det gör det på mina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det gör det. Men tämligen störande att behöva göra detta varje gång man startar upp datorn då jag har den undanstoppad under bordet...


   
SvaraCitera

Husknuten:

Ja det gör det. Men tämligen störande att behöva göra detta varje gång man startar upp datorn då jag har den undanstoppad under bordet...

Då har jag inte en aning. Kan man inte binda knappar i windows? Så man kan binda den funktioen till det externa tangentbordet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm... kanske går. Men har ingen aning hur det skulle gå till i så fall. Finns ju ingen fn-knapp på externa heller så man kan inte slå tillbaka från det.


   
SvaraCitera

Husknuten:

Hmm... kanske går. Men har ingen aning hur det skulle gå till i så fall. Finns ju ingen fn-knapp på externa heller så man kan inte slå tillbaka från det.

Det finns kanske program för att binda knappar i windows?
I linux följer sådant med skrivbordsmiljön, det borde finnas nån windows-motsvarighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket möjligt. Har inte koll på sådant. Kanske någon annan vet?


   
SvaraCitera

Husknuten:

Mycket möjligt. Har inte koll på sådant.

Protip: Använd gärna citeringsfunktioen så blir det enklare för andra att veta då du har svarat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Protip: Använd gärna citeringsfunktioen så blir det enklare för andra att veta då du har svarat.

Kan vara en bra grej, ja. Dock finns ju inga tveksamheter i detta sammanhang 😉


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera