Aviseringar
Rensa alla

Problem med matematik


banan
Ämnesstartare

Jag går i årskurs 9 och ska börja på gymnasiet snart. Jag fick nästan icke godkänt i matte denna termin, men som tur klarade jag mig och fick ett E. Nästa termin är det nationella prov, och jag vet inte vad jag ska göra.

Har ni några tips? Jag har börjat träna nu och försökt bli bättre. Vet någon vad som händer om man inte klarar nationella i det nya betygssystemet? Måste verkligen klara matten annars kommer man ju inte in på gymnasiet vilket är sämst. 


   
Citera

Räkna lite varje dag, var aktiv på lektionerna och se till att du frågar när du inte förstår. Dina föräldrar kanske eventuellt kan stötta dig lite? 

Om det går dåligt på nationella proven så har i alla fall min lärare påstått att man kan sätta betyget efter andra prov där man visat kunskaperna som eftersöks i de nationella. Min matematiklärare är dock mycket flummig och därmed en dålig källa.. 


   
SvaraCitera

Hur stor roll nationella spelar varierar väldigt mycket mellan olika lärare. Vill du veta säkert är det bäst att du frågar din mattelärare.

Finns inte så mycket mer tips att ge än att utnyttja lektionstiden och ta den tid hemma du behöver för att du ska förstå.


   
SvaraCitera

Säger samma som tidigare, räkna lite varje dag och fråga när du inte förstår, var så jag blev kompis med matematiken till slut. Tyckte det var jobbigt att jag inte förstod läraren och vågade för det första aldrig fråga och gjorde jag det vågade jag inte fråga igen om jag inte förstod första förklaringen. Men när jag faktiskt började fråga och inte gav mig förrän jag förstod så lossnade det till slut. På min skola sätts ditt betyg nästintill enbart av vad du fått på NP, då är dock alla delprov mycket svårare än vad NP är så det är väl inte så jättekonstigt. Tror dock det är väldigt individuellt för varje skola och bäst svar får du nog av din egen mattelärare. 


   
SvaraCitera

se till att fråga så fort du inte förstår, oavsett om du kanske tycker det är pinsamt för annars kommer det inte gå! försök hitta en kompis stt plugga med som är bra på att förklara, finns oxå föreläsningar på youtube om du inte skulle förstå ett kapitel! Hoppas det löser sig, vill du ha hjälp med något är det bara att skicka ett pm 🙂


   
SvaraCitera