Aviseringar
Rensa alla

Problem med spanskan


Ämnesstartare

Jag har precis börjat åttan och fick förra året E i spanska och det är jag inte nöjd med så jag tänkte att jag ska försöka få bättre betyg i spanska men problemet är att min lärare get alldeles för mycket glosor (20-30 i veckan och ibland något extra som några oregelbundna verb). Om man hade fått runt tio ord i veckan hade det funkat, men när man har så många kommer man aldrig ihåg något i mer än ett par dagar efter läxförhöret vilket gör att man blir sämre i längden. Jag har försökt prata med min lärare men hon bryr sig inte riktigt. Jag försöker verkligen lära mig orden men det går bara inte hur mycket jag än försöker, och när jag väl lär mig dom glömmer jag dom direkt. Vad ska jag göra?


   
Citera

klaga hos rektorn. (vi hade hela texter, runt 50 ord att lära oss varje vecka, men förstår att alla inte orkar)

fråga om du kan få extra hjälp också


   
SvaraCitera

Enligt min mening
så är inte runt 20-30 ord per vecka något speciellt mycket. Det motsvarar endast
3-4 ord per dag! Har du samma problem med svenskan eller engelska när du ska
lär dig 3-4 ord per dag?

Oregelbundna verb
är inte heller något problem, då det är endast den oregelbundna stammen du lär
dig som består av endast ett ord. Ändelserna du lägger på stammen är
fortfarande de som du har för regelbundna verb (om man bortser från preteritum
som har unika ändelser som är samma för samtliga oregelbundna verb i detta
tempus).

Diftongerade verb
däremot räknas inte direkt som oregelbundna verb. Du lär dig bara vilken vokal
eller diftong verbet ska ha (finns t.ex. i en ordbok), mer än så behöver du inte lära dig. Sen när
betoningen faller på stammen i presens så byter du ut vokalen mot
diftongen/vokalen, t.ex. "poder (ue)" innebär att stammens vokal bytts ut mot "ue" när den betonas: "puedo" mendan "podemos" bibehåller sin vokal eftersom betoningen faller på ändelsen och inte stammen. Inget konstigt där.

Att komma ihåg
nya ord kräver att man återvänder dem för att de ska sätta i långtidsminnet.
Det räcker inte att man bara lär sig ett ord en gång, och sen sitter det där.
Repetition krävs om och om igen. Försök placera dem i en mening och skapa meningar med de nya orden/verben. Sen kanske kommer man inte ihåg ordet när man
väl behöver det, men när man hör ordet så lär man känna igen det och vet vad
det betyder. Med tiden kommer man kunna även ta fram ordet ur långtidsminnet.

Att lära sig
språk är inte som att glida på en räkmacka. Detta kräver disciplin och vilja.

Edit: Sen finns det två helt oregelbudet verb (ser, ir), men det lär man sig direkt under de första dagarna under grundkursen, så det ska du nog redan kunna. Sen har man oregelbudna verb i form av att 1:a person singular är oregelbundne i presens medan alla övriga personer är regelbudna, t.ex.  "estar -> estoy", "hacer -> hago", "conocer -> conozco" etc. Just dessa på "-cer" brukar alltid ha "-zco" i 1:a person singular. Så även om den är oregelbunden så finns det regel för det.


   
SvaraCitera

Hatar spanska Ledsen


   
SvaraCitera