Forumet - Problem vid joggning

Problem vid joggning

248 0 14
Yo!
Jag har nyss börjat jogga, och har inte gjort det innan men nu jäfflar i mig är det dags att få lite kondition tänkte jag. Men har stött på ett litet problem...

När jag sprungit en stund så börjar det göra ont i fotknölen på vänster fot, och bara vänster... så undrar om nån vet what thats all about så att säga??[tard]

Har hört att om man inte tränat så mkt innan och sen bara börjar pang på så kan man få benhinne inflammation, och hoppas fan inte att det är det som spökar. Fast det går över typ direkt när jag slutar springa och börjar gå igen, och har inte fått några besvär efter utan känns bara medan jag springer...
såattee... tips någon? [cute]
Fuindagnir:

tips någon?


Knölen är muskelfäste för många muskler så det är väl någon belastning som du inte är van vid eller är konstig.
Antingen så kanske du får vila och tränar upp foten eller så kanske du ska ha ett par skor som kompenserar för din fotisättning.
Fast egentligen tycker jag du ska vila och sedan prova att springa på framfoten istället för att rulla på hälen, det är bättre för benen och fötterna.

sötnos:

Nä. Har det nu. Sitter inte i foten, utan skenbenet. Gör asont. Så passa dig för det med. Ha bra skor och så. För det gör mycket ont. [cute]


Säker på att det är benhinneinflammation. I många fall är det bara träningsvärk i muskeln på framsida smalben.Då kan man träna upp den så slipper man sådana besvär. [smile]

Spana också in:

Ändra springstil. Spring på framfoten, kan vara ovant i början men skaffa dig ett par five fingers om du inte klarar av att springa barfota. Gå inte till Löplabbet eller dylikt. De skorna som de säger passar ens fot förebygger inte skadan eller belastningen, möjligtvis att den dämpas, men den förebyggs inte. Således är de skorna rätt värdelösa och kan i värsta fall bara förvärra skadan.

Foten mår bäst av att komma så nära sitt naturliga stadium som möjligt. Därför är five fingers och barfotalöpning bra.
passaro:

Foten mår bäst av att komma så nära sitt naturliga stadium som möjligt. Därför är five fingers och barfotalöpning bra.


Fast man kan ju springa så i vanliga skor också...

sötnos:

Träningsvärk i tre veckor? [sad]


Aj. [sad]
Men om sitter så att du kan dingla med benen och hänger en vikt fram på foten och sedan provar att vinkla foten uppåt... Prova om det känns bra eller gör ont eller hur det känns.