Aviseringar
Rensa alla

Problemet med att hjälpa den "förtrycka"


Ämnesstartare

Problemet med att hjälpa den förtryckta, är att den förtryckta får njutning av att vara förtryckt, och därför har ett intresse att försätta vara förtryckt. Detta är en paradox som jag måste erkänna att jag har problem med. Hur ska man hantera situationen? Diskutera! 


   
Citera
Ämnesstartare

går nog bara att skita i't


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du f¨r gärna bidra i min sol-tråd, asha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
du f¨r gärna bidra i min sol-tråd, asha

Länka den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<- profil <- mina trådar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
du f¨r gärna bidra i min sol-tråd, asha

Jag hittar ingen "soltråd". Varför vill du att jag ska bidra där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte om du menar mig men det känns lite som det. det är svårt att hjälpa om man inte förstår problemet och kan bli sämre om man försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

problemet återfinns på många områden och är besvärande, men tyvärr finns det nog inte mycket att göra. alternativet, att inte uppmärksamma är problematiskt även det.


   
SvaraCitera
mynona

Asha:

Jag hittar ingen "soltråd". Varför vill du att jag ska bidra där?

Jag tror att hn syftar på sin senast skapade tråd, eftersom den har taggen sol och solen även ingår i dess ämne. OnT: Jag vet inte om alltid njuter av förtrycket, det handlar ju inte alltid om BDSM


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tror att hn syftar på sin senast skapade tråd, eftersom den har taggen sol och solen även ingår i dess ämne. OnT: Jag vet inte om alltid njuter av förtrycket, det handlar ju inte alltid om BDSM

Okej, frågan kvarstår fortfarande vad jag kan bidra i den infekterade tråden? :S Jo, det typ av förtryck jag pratar om är en masochistisk subjekt position, sedan så kan du såklart överkomma detta och handla mer produktivt. Men då ser du inte digsjälv som förtryckt på det sättet jag pratar om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
vet inte om du menar mig men det känns lite som det. det är svårt att hjälpa om man inte förstår problemet och kan bli sämre om man försöker.

Det finns fler personer än dig i världen. Att vara hyperneurotisk och masochistisk är i princip norm i samhället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Det finns fler personer än dig i världen. Att vara hyperneurotisk och masochistisk är i princip norm i samhället. 

vet inte riktigt vad du menar nu. verkar det som jag missat att det finns fler än jag? är väldigt osjälvisk som person och bryr mig mkt om andra.

det är skillnad på att njuta av smärta och att vara förtryckt om man inte är med på det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror ju på vad man syftar på med att "hjälpa" någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att dalta med och puttenutta någon som mår dåligt hjälper inte, det är ingen hjälp. Att däremot be personen ta tag i sitt liv och leda den in på rätt spår, det fungerar som en hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

vet inte riktigt vad du menar nu. verkar det som jag missat att det finns fler än jag? är väldigt osjälvisk som person och bryr mig mkt om andra.

det är skillnad på att njuta av smärta och att vara förtryckt om man inte är med på det själv.

Menar att jag tänker mer genrellt helt enkelt. Vad jag menar är att det finns en njutning i att prata om hur förtryckt man är, om hur grym och elak världen är emot en. Om hur maktlös man är. Om hur all hjälp inte riktigt hjälper eftersom att andra inte riktigt förstår den unika situaionen man befinner sig i osv osv. Att vara bitter över att det inte är så som man vill och känner sig ha rätt till att det ska vara. Vad jag pratar om är att njuta av att misslyckas.
Ett sätt detta görs synligt är i att bry sig mer om andra, än om sigsjälv. Dom som bryr sig om sigsjälva är onda och elaka, och man känner en viss njuting och tillfredställse att känna sig rättfärdig och bättre än dessa gryma människor. 
Problemet är bara den att denna typ av godhet är univeriserad ondska, så något paradoxalt. Dessutom så är det största problemet när man bryr sig förmycket om andra, inte när man bryr sig förlite om andra. Exempelvis när man gör allt bara för att förstöra för andra, i stället för att tänka på sigsjälv. 


   
SvaraCitera