Aviseringar
Rensa alla

Problemet med dagens samhälle...


Ämnesstartare

Jag håller med till stor del men jag har inte tid eller ork att författa något längre bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men gör det ändå bara för att jag skrev så

vi lever i ett land där typ ingenting är på riktigt men problemet är snarare folks bild av  hur självförverkligande är och vad man ska "ha" för att nå lycka som leder till det som beskrivs. Sverige är limbo mellan "helvetet" (kämpa för att överleva) och himlen (uppnå något på riktigt och må bra osv) det är för mycket skit kvar i systemet från "helvetestiden" för att folk ska kunna begripa att det inte finns någon officiell mall för hur en människa ska vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att civilisationen antingen går under eller utvecklas enormt under kommande generationer.. vi lever snart på miljöns maximala bärförmåga och det resulterar allt som oftast i en populationskrasch


   
SvaraCitera
mynona

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx: Jo, fast vem har sagt att självuppfyllelse överhuvudtaget är en bra sak? Högern tycker det är bra, det har du iaf konstaterat. Självklart blir man inte mer motiverad av att arbeta om man gör det svårare att leva.

Det får var och en själv avgöra. Jag tycker att det är en bra sak. Jag tycker att självförverkligande, alltså tillfredställande av en människas personlighet, är betydligt viktigare än att bara fylla människans kroppsliga behov. Enligt min egen personliga smak är kroppens behov bara en förutsättning för psykets behov. Jag har konstaterat att högern säger att de tycker att självförverkligande är bra, men jag har också kosntaterat att vänstern ger alla möjlighet till självförverkligande, och att det är därför vänstern är bra. "Leva" handlar om självförverkligande, och genom vänstern och välfärd blir det möjligt för alla: i högerns samhälle får alla utom de rika nöja sig med att "existera" och slita med att överleva i stället för att leva (något du har sagt är bättre än att förverkliga sig själv), och precis som du säger blir det med högerns politik svårare att arbeta om man måste göra det enbart för att överleva. 

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx: Åter igen, i USA tycker man självförverkligande är bra, och alla propageras med att det är bra. Vad jag säger är att det är felaktigt.

Återigen, jag har faktiskt sagt samma sak: högern talar om självförverkligande, men deas politik gör att endast de rika kan förverkliga sig själva medan de andra får nöja sig med att överleva; vänstern propagerar inte för självförverkligande, men deras politik gör att alla kan förverkliga sig själva. Jag tänker inte upprepa mig. 

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx: Ja, självförverkligande och välfärd är två helt jävla olika saker. Det blir lite tröttsamt när man blandar ihop korten i diskussionen. Behov handlar om, mat, trygghet, och att tillhöra osv. INTE självförverkligande.

Det blir lite tröttsamt när man inte förstår vilka komponenter som förutsätter andra trots att man får det förklarat för sig. Du säger att självförverkligande är något högern propagerar för. Jag säger att visst, det är vad de använder för att genomföra sin politik, men i själva verket är det med hjälp av vänsterpolitik, inte högerpolitik, som självförverkligande är möjligt även för fattiga. Välfärd är en nödvändig faktor för att även fattiga ska kunna självförverkliga sig. Självförverkligande är för mig något positivt som borde vara tillgängligt för alla, och det är genom vänsterpolitik som självförverkligande blir tillgängligt för alla. Självförverkligande är alltså egentligen inte alls något högerpolitiskt. De behov du talar om är kroppens behov: mat, dryck, sömn, arbete, etc. Det är behov som är nödvändiga för att livet ska kunna existera. Du tycker uppenbarligen att de är de viktigast behoven. Det tycker inte jag. Jag tycker att kroppens behov bara är förutsättningen för att vi ska kunna ägna oss åt psykets behov, som handlar om att självförverkligande av personligheten. DET är vad som för mig är det viktiga behovet. Kroppens behov är bara förutsättningen för den.  

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx: Vad du säger stämmer ju, men det är lite besides the point.

Nej, det tycker jag inte. 

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx: Alltså, jag blir förvirrad av att läsa vad du skriver. "min personlighet"? Vad har hur jag beter mig med välfärden att göra? Så vida man inte har funktionsnedsättningar...

Ja, det är tydligt och klart att du blir förvirrad över vad jag skriver. Du verkar inte förstå vad det är jag säger. Därför är det väldigt konstigt att du tror dig kunna använda dig av smileyn "Sover" när du alltså inte förstår vad jag säger. Jag tror nog att de flesta borde förstå att självförverkligande handlar om att kunna tillfredställa just en människas personlighet i stället för att enbart ägna sig åt att slita hela dagarna för att överleva, och för att kunna ägna sig åt sådant självförverkligande krävs just välfärd, annars hinner man inte med annat än enbart att slita för överlevnaden, något du här i tråden anser ger större tillfredställelse än självförverkligande. Återigen: jag ger dig tillbaka smileyn "Sover". Jag vet inte om jag orkar fortsätta diskussionen mer om du inte förstår. Jag tänker inte upprepa mig fler gånger. 


   
SvaraCitera
mynona

Typiskt högercitat, vill jag sammanfatta saken med


   
SvaraCitera