Forumet - Problemet med religion och skola.

Problemet med religion och skola.

2079 0 71
Jag tycker samtiga bara ska hålla käften om sin tro, och låtsas som att ingen har en tro från början (nu vet jag att det märks på andra sätt, men jag menar att man ska helt enkelt se på alla likadant). Då kan man se på olika religioner neutralt, och folk slipper bråka så jävligt... Varför vill man att andra ska ha koll på ens tro, anyways?

Spana också in:

Erik112:

Går ju inte om t ex em muhamedan inte vill ha griskött, då undrar ju skolköket varför och även om han inte vill vara med på svenskens vemodiga firanden.


standby:

(nu vet jag att det märks på andra sätt, men jag menar att man ska helt enkelt se på alla likadant)


äh. Någon fattar säkert poängen.
Erik112:

Är inte största problemt att både lärare och elever inte är tolleranta mot "oliktänkande"?


För att förstå vad du menar, vill jag bara ha ett förtydligande:

Du menar alltså att majoriteten av de lärare som undervisar i religion inte är *toleranta mot folk som har en annan trosuppfattning, t ex att läraren skulle ha något emot elever som är muslimer, om han/hon själv var kristen?
Observator:

Du menar alltså att majoriteten av de lärare som undervisar i religion inte är *toleranta mot folk som har en annan trosuppfattning, t ex att läraren skulle ha något emot elever som är muslimer, om han/hon själv var kristen?


Mja, det skulle jag nog påstå. Min religionslärare lägger typ 80% av tiden på kristendom och plöjer sen snabbt igenom resten av religionerna. Detta är ju egentligen helt galet, det är ju mist lika viktigt att förstå islam tex. Även asiatiska religioner och livsåskådningar börjar ju tränga sig in i sverige.

Erik112:

Är inte största problemt att både lärare och elever inte är tolleranta mot "oliktänkande"?


Exakt vad är du ute efter när du säger problem. Menar du generellt eller tänkte du på något speciellt?

Annars tycker jag att utöver en rent informativ generell religionsutbildning skall skolan ägna sig åt utbildning i världsliga ting. Det andliga är trossamfundens uppgift att sprida kunskap om.
Andy91:

Mja, det skulle jag nog påstå. Min religionslärare lägger typ 80% av tiden på kristendom och plöjer sen snabbt igenom resten av religionerna.


Okej, jag vet faktiskt inte hur det står till med religionsundervisningen, så det är intressant att höra din erfarenhet.

Jag har bara min lärare från högstadiet att basera min uppfattning på, och jag tycker att han planerade undervisningen ganska bra. Varje religion fick ungefär lika mycket tid var, och vi gick igenom kristendomen, hinduismen, buddhismen och islam, vilket jag anser är fullt tillräckligt. Vill man veta mer får man läsa på egen hand, eller alternativt fråga läraren.

Är det fler som upplever sin religionsundervisning som "partisk"?
kudde:

Att folk är oliktänkande är ju klart. Dock ska religion inte ha någonstans att göra i biologiklassen eller vetenskap rent allmänt, religion ska hålla sig till religionkursen.


Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?

Blir inte hela religionsundervisningen lite meningslös om man på alla sätt väljer att ha attityden att "ja, och sen finns det dårar som tror såhär också"?
mediakatt:

Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?


Man brukar göra skillnaden mellan religion och vetenskap genom att vetenskapen i stort grundar sina tolkningar genom att studera sin omgivning och religioner grundar sina tolkningar på studier av heliga skrifter och andra bud. Det är därför bra om den konventionella vetenskapen får lära ut sina läror och religionen lär ut sina läror. Att blanda dem båda skulle ge allt för många tolkningar av ett ämne.

Läran om världen genom olika religioners synvinkel är dock undermåelig i skolorna det håller jag med om, deras åsikter borde också läras ut i större grad än vad som görs.
Malachi:

Att blanda dem båda skulle ge allt för många tolkningar av ett ämne.


Jag ser din poäng, men att så totalt särskilja ämnena åt ger ändå en bild av att vetenskapen är fakta, medan religion är... ja, sagor och påhitt. Grundskoleutbildningen och en stor del av gymnasieutbildningen verkar mest skapa ignorans mot religioner av diverse slag, snarare än förståelse. Det känns inte önskvärt.
mediakatt:

men att så totalt särskilja ämnena åt ger ändå en bild av att vetenskapen är fakta, medan religion är... ja, sagor och påhitt


Precis. Religionernas världsbild borde också visas fram mer. På vilket sätt detta ska gå till är jag dock inte helt säker. Det vore intressant om någon kan komma med förslag. [y]
mediakatt:

Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?


Det finns inga konkurrenter till låt oss säga evolutionsteorin. Det som finns är vaga hypoteser eller idéer som aldrig kommer att lämna ritbordet. Att lära ut om något som går emot alla vetenskapliga riktlinjer så som den vetenskapliga metoden vore bara ignorant.

Om man skulle få för sig att lära ut detta i vetenskapliga kurser, så ska även det flygande spaghettimonstret läras ut. Missförstå inte, jag jämför inte Gud med spaghettimonstret men i vetenskapliga sammanhang har de samma grund.

Dela in religionskursen i något slags; "en del av kristna tror att jorden är 6000 år gammal" osv.
SWEEET:

Det finns inga konkurrenter till låt oss säga evolutionsteorin. Det som finns är vaga hypoteser eller idéer som aldrig kommer att lämna ritbordet. Att lära ut om något som går emot alla vetenskapliga riktlinjer så som den vetenskapliga metoden vore bara ignorant.


Jo, nu finns det ju faktiskt det. Att dessa inte vilar på vetenskapliga grunder betyder inte att de inte har gott om anhängare, och så förbannat svårt kan det knappast vara att avsätta några lektioner under något naturvetenskapligt ämne till att ta upp även dessa. Och nej, jag menar inte att det ska läras ut som vetenskap. Jag menar att det bör tydliggöras att det finns fler världsåskådningar än den vetenskapliga.

SWEEET:

Dela in religionskursen i något slags; "en del av kristna tror att jorden är 6000 år gammal" osv.


Det skulle man kunna göra, men skulle det fylla ett vettigt syfte?