Aviseringar
Rensa alla

Problems med D60.....


döög:

bättre att kasta in i väggen ja

men nikon låter bättre när den krossas mot ett betonggolv [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweptaway:

palla nikon

Du har inget att säga här om du inte lärt dej än att de som väger mest är den som är bakom kameran sedan linsen och sist kameran 😉


   
SvaraCitera

Trodde du hade skaffat en sprillans ny rollspelstärning först[sad]


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

Du har inget att säga här om du inte lärt dej än att de som väger mest är den som är bakom kameran sedan linsen och sist kameran 😉

Va!? Trodde kameran gjorde allt själv [rolleyes][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweptaway:

Va!? Trodde kameran gjorde allt själv

Klargör att jag inte har något emot Canon 😛
Jag har planer på att skaffa en Canon lite längre fram, dom är helt klart att pröva.

Folk har en förmåga att lätt bli fäst vid de första märket dom använder.


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

Jag har planer på att skaffa en Canon lite längre fram, dom är helt klart att pröva.

Jag har haft både Nikon och Canon men tycker personligen bättre om Canon, men Nikon är ju inga dåliga kameror heller direkt [crazy] Men jag tror inte du blir besviken när du prövar dom, det blev inte jag iallafall! [y]

Vad är det för bilder du brukar ta? Lite nyfiken bara [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweptaway:

Jag har haft både Nikon och Canon men tycker personligen bättre om Canon, men Nikon är ju inga dåliga kameror heller direkt Men jag tror inte du blir besviken när du prövar dom, det blev inte jag iallafall!

Vad är det för bilder du brukar ta? Lite nyfiken bara

Jag har testat en canon förut, tror att de var en 450D eller 350D
något med 50 var de i alla fall, och de var en bra kamera i handen och för de låga priset som dom nu är på så har dom hyfsat med funktioner och uppfyller mina krav.

Oftast så är de närbilder på insekter och sådant, speciellt fjärilar och blommor men också landskaps bilder i form av panorama är skoj.

Sedan är de ganska skoj att klä ut sej och göra lite kula bilder, nånting som jag skulle vilja komma in på mer r att vara med på reenactment evenemang och fota lite.


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

för man borde ju kunna ta 1/1000 bilder inom hus på dagen utan att de står "Subject is to dark"

Där har vi felet! 1/1000 inomhus med ISO 400 lär bli... mörkt. [zzz] Prova dra ner det till runt 1/100 istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Där har vi felet! 1/1000 inomhus med ISO 400 lär bli... mörkt. Prova dra ner det till runt 1/100 istället.

Jo de hjälpte ju och jag kan förstå nu när jag läst på ännu mer varför 😛

Men med 1/100+ISO400 så blir de fortfarande ganska mörkt inte förens på ISO800 ser de bra ut men de är normalt antar jag för om jag fotar till exempel en hund som springer bör jag väll inte gå så mycket lägre i shutter speed?


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

Men med 1/100+ISO400 så blir de fortfarande ganska mörkt inte förens på ISO800 ser de bra ut men de är normalt antar jag för om jag fotar till exempel en hund som springer bör jag väll inte gå så mycket lägre i shutter speed?

Är det inomhus brukar 1/100 vara lite gränsfall, men det beror ju på vad du har för bländarinställningar. Att fota med ISO 800 är inte så jävla farligt, bruset brukar inte bli väldigt påtagligt. Men jag skulle rekommendera att du försöker gå ner i slutartid eller bländartal istället.

Angående hunden beror det ju helt på vad du vill få för resultat. Vill du få med lite fart i bilden brukar lite lägre slutarhastigheter ge rätt intressanta resultat. Men vill du att hunden ska bli skarp och du ska fota den inomhus när den springer omkring kan det bli svårt att inte underexponera utan att välja ett högre ISO-tal.


   
SvaraCitera

3.5 lol [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Är det inomhus brukar 1/100 vara lite gränsfall, men det beror ju på vad du har för bländarinställningar. Att fota med ISO 800 är inte så jävla farligt, bruset brukar inte bli väldigt påtagligt. Men ..........

Först tackar för den mycket användbara informationen och hjälpen förstås!

Men att gå ner i bländar tal, då bör jag nog fixa ny lins :/ typ 1.8 eller 2.8 linserna är väl ganska bra för inomhus foto?
Annars är jag öppen för rekommendationer har inga brister i budgeten.


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

Men att gå ner i bländar tal, då bör jag nog fixa ny lins :/ typ 1.8 eller 2.8 linserna är väl ganska bra för inomhus foto?

Så du kör på 3,5 hela tiden nu eller? Jag skulle rekommendera att du håller dig runt 5 åtminstone. Ett tips är ju att köpa ett stativ, så att du kan köra på lite längre slutarhastigheter, typ 1/50 och liknande. [y]

Allt beror ju på vad du ska fota inomhus och hur du vill att dina bilder ska bli. Om du gillar kort skärpedjup är Nikkor Af 50/1,8D både billigt och bra. Dock är det ett fast 50 mm objektiv, det går alltså inte att zooma. Du kan ju prova att ställa in det objektivet du har nu på 50 mm och se hur det känns.

Hur som helst tycker jag att du borde lära känna kameran lite bättre innan du börjar köpa nya objektiv, så du vet vad det är du vill ha och behöver. Att köpa något du inte använder sedan är ju inte jättekul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Så du kör på 3,5 hela tiden nu eller? Jag skulle rekommendera att du håller dig runt 5 åtminstone. Ett tips är ju att köpa ett stativ, så att du kan köra på lite längre slutarhastigheter, typ 1/50 och liknande.

nej nej, jag testar runt lite allt möjligt.
Jag ska skaffa stativ nästa månad de har jag märkt är väldigt bra att ha speciellt för panorama.

Capture:

Allt beror ju på vad du ska fota inomhus och hur du vill att dina bilder ska bli. Om du gillar kort skärpedjup är Nikkor Af 50/1,8D både billigt och bra. Dock är det ett fast 50 mm objektiv, det går alltså inte att zooma. Du kan ju prova att ställa in det objektivet du har nu på 50....

De förstås. och de är ju egentligen bara nu på vintern och tidig våren jag håller till inomhus mycket på sommaren är jag mer intresserad av fåglar och fjärilar.

Capture:

Hur som helst tycker jag att du borde lära känna kameran lite bättre innan du börjar köpa nya objektiv, så du vet vad det är du vill ha och behöver. Att köpa något du inte använder sedan är ju inte jättekul.

Jo jo de är klart skulle bara höra efter lite. Jag har hållit på med kameror i lite över ett år bara de att jag kört mestadels med auto och har ganska nyligen lärt mej att manuellt är bättre och med de ska jag också lära mej vad allt är, jag vet vad de mesta gör har bara inte tränat in allt riktigt en så ja jag ska ta och lära mej känna kameran lite mer^^


   
SvaraCitera

JohanTimbertown:

De förstås. och de är ju egentligen bara nu på vintern och tidig våren jag håller till inomhus mycket på sommaren är jag mer intresserad av fåglar och fjärilar.

Den fungerar självklart på sommaren också. [rolleyes]


   
SvaraCitera