Aviseringar
Rensa alla

programera egna spel


Ämnesstartare

Hej,
jag såg en kille på internet idag som höll på med ett eget (simpelt) spel och jag blev ganska intresserad.

http://yuni.deviantart.com/gallery/#/d29n779

jag har haft tanken att försöka göra egna spel tidigare, jag har testat lite programmering. men jag körde fast ganska tidigt och hittade ingen lösning.

jag är helt ny med det här med att göra spel. vart börjar man? Jag vill ha massvis med tips osv. Hur gör man enkla spel?

Vart börjar man? och hur fortsätter man efter det?[surprised]


   
Citera

höll på med sånt när jagvar typ 14, tröttnade sen[sad]


   
SvaraCitera

Börja med att lära dig nått språk i C-familjen. Dem är enkla, sen äre det bara köra på!

Kan du grunderna i C-språken så kan du programmera i Java, C#..., PHP, Actionscript(flash), Phyton osv... sen. För alla dem språken är väldigt lika [no-no]


   
SvaraCitera

Floppsen:

Dem är enkla, sen äre det bara köra på!

Floppsen:

För alla dem språken är väldigt lika

[cry]


   
SvaraCitera

Capture:

[cry]

Jag visste inte att älgar var så noga [no-no]


   
SvaraCitera

stoffe93:

Vart börjar man?

Med C# [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Börja med att lära dig nått språk i C-familjen. Dem är enkla, sen äre det bara köra på!

Kan du grunderna i C-språken så kan du programmera i Java, C#..., PHP, Actionscript(flash), Phyton osv... sen. För alla dem språken är väldigt lika

ok jag börjar där, tack[y]


   
SvaraCitera
Åtta

Efter att du, som Floppsen säger, lärt dig programmeringsgrunder (det är inte skitviktigt vad du börjar med, så C-familjen kan säkert vara bra (börja dock inte med C det första du gör)) så skulle jag rekommendera dig att prova Löve. Där använder du dig av Lua (som tillhör C-familjen) och kan på ett mycket enkelt sätt börja smeta ut saker på skärmen, spela upp ljud, o.s.v. Med andra ord kan du fokusera på att lära dig att programmera spel, snarare än att behöva tjorva med krångliga ramverk och bibliotek.


   
SvaraCitera

Träffa någon som behärskar programmerandet och stå istället för idéerna.

Frihet.


   
SvaraCitera
Åtta

keybored:

Träffa någon som behärskar programmerandet och stå istället för idéerna.

Idéer är världelösa utan någon att realisera dem. Bättre att han lär sig något för att bidra till projektet. Behöver inte nödvändigtvis vara programmering, men en "idéperson" är inte speciellt eftersökt inom spelutvecklingsprojekt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Idéer är världelösa utan någon att realisera dem. Bättre att han lär sig något för att bidra till projektet. Behöver inte nödvändigtvis vara programmering, men en "idéperson" är inte speciellt eftersökt inom spelutvecklingsprojekt.

Beror ju helt på ambitionerna inom denna eventuella grupp vi pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan bara installera nerladdade spel, men kan inte göra själv XD


   
SvaraCitera